Hoofdmenu

geelpootmeeuwen?

Gestart door Daandrukker, maart 21, 2014, 15:45:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Daandrukker

De laatste tijd heb ik me weer eens wat verdiept in meeuwen adv foto's  van grote meeuwen over het huis. Ik zou graag willen weten of de mensen op het forum het eens zijn met de redenatie die ik aanvoer bij de volgende exemplaren om de soort te determineren.

1. http://waarneming.nl/waarneming/view/82554222
Bij dit exemplaar denk ik aan een geelpootmeeuw, aangezien de vogel heel veel zwart in zijn vleugel heeft, een zwarte band op p5 en geen zichtbare spiegel op p9. Dit zijn echter kenmerken voor adulte vogels en dit dier lijkt me nog niet volledig adult (4e kj?). Wel heeft het dier een vrij forse kop en snavel, maar dat is natuurlijk een beetje subjectief. Hier nog meer foto's van dit dier. Ik twijfel ook omdat het zwart op p5 niet zeer uitgebreid is.

2. http://waarneming.nl/waarneming/view/81807873
Pro geelpootmeeuwkenmerken: witte kop, stompe snavel, ongevlekte witte staart en stuit en taps toelopende zwarte eindband. Kenmerken die tegen pleiten zijn de zeer uitgesproken lichte binnenste handpennen 9hoort bij geelpootmeeuw, maar dit zou minder moeten zijn dan bij zilvermeeuw, ik weet niet of dit binnen de varaitie valt) en de tweekleurige snavel (mag ook bij geelpootmeeuw, vooral later in de winter) (Altenburg en Muuse, 2004). Deze laatste twee kenmerken doen me twijfelen aan de determinatie, waardoor ik hem voorlopig op onzeker zet. Hier ook de foto's van deze eerste winter:

3. http://waarneming.nl/waarneming/view/81686315 en tot slot nog deze, met foto's van Jurrien, omdat ik de mijne niet meer kan vinden: veel zwart op p5, maar heeft deze niet te veel wit in de spiegel van p9? Ik heb voorbeelden waarbij dit wit ook kan voor geelpoot, maar de slanke kop en snavel in combinatie met toch vrij veel wit in de vleugel doet me twijfelen.

Graag jullie mening!

Daan Drukker

Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

adriaens

Daan, de redeneringen zijn op zich niet verkeerd, maar ze zijn wel onvolledig. Je moet de volledige vogel bekijken en dan alle kenmerken goed samenleggen en afwegen.
Concreet betekent dit dat je o.a. mantelkleur niet mag negeren bij adulte vogels; het is vaak moeilijk om puur op handpenpatroon het verschil te maken tussen Geelpoot- en Zilvermeeuw. Het patroon overlapt nogal eens, en dat is zeker het geval bij subadulte vogels.

Vogel 1:
Is (wellicht) een Zilvermeeuw. De bovendelen zien er te bleek uit, de snavel is niet fel geel en het zwart van de buitenste handpennen loopt niet ver genoeg naar de handpendekveren door (voor een subadulte Geelpoot).

Vogel 2:
Is geen eerste maar tweede winter (o.a. wegens het patroon van de binnenste handpennen, nogal brede witte toppen aan armpennen, en het patroon van de grote dekveren op bovenvleugel). Voor 2w Geelpoot zijn buik en flanken nogal uitgebreid bruin. Maar los van de juiste leeftijd zien de ondervleugeldekveren er wat te effen bruin uit, de bovenvleugeldekveren wat te flets gekleurd (zonder opvallende contrasten), zijn de binnenste handpennen echt wel heel bleek en is die staartband nu ook weer niet zo scherp afgelijnd. Lijkt me dus ook een Zilvermeeuw.

Vogel 3:
Lichtgrijze bovendelen, een eerder groene dan gele snavel, peervormige kop en een pootkleur die duidelijk anders lijkt dan snavelkleur (misschien zelfs roze?): ik zie niks verkeerds voor Zilvermeeuw.


Daandrukker

Beste Peter,

Bedankt voor je commentaar. Erg verhelderend!

Groetjes,
Daan
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten