Welke nachtvlinder is dit?

Gestart door Black Grouse, september 16, 2013, 20:13:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Black Grouse

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/79132436
macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2013-09-07 Texel - Oosterend
Foto's:


bij voorbaat dank Patricia Doornkamp

Yeronimo

Mijn eerste ingeving is een Variabele breedvleugeluil, heb je toevallig meer foto's om het met zekerheid te kunnen zeggen?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden


Black Grouse

Citaat van: Yeronimo op september 16, 2013, 20:21:06 PM
Mijn eerste ingeving is een Variabele breedvleugeluil, heb je toevallig meer foto's om het met zekerheid te kunnen zeggen?

Helaas yeranimo, ik heb geen andere foto's voor je. Dit mooie beestje zat geen ogenblik stil. Had geluk dat ik deze foto kon maken. De rest is zo erg mislukt dat je er niks uit kunt halen.

Yeronimo

Citaat van: caliprobola op september 16, 2013, 20:26:39 PM
Waarom geen gewone breedvleugeluil?

De populatie die hier in Leeuwarden zit heeft allemaal een duidelijk wit omrande niervlek, ik zou niet weten hoe het in het rest van het land zit. Maar ik zie die ook niet duidelijk in dit exemplaar terug. Ik vind ook dat dit exemplaar geen echt donkerdere lijn vertoond bij de buitenste dwarslijn in vergelijking met variabele breedvleugeluil. En als laatste argument gooi ik er nog in dat niet alleen het deel tussen de ringvlek en de niervlek donkerder is maar dat het ook nog een stuk doorloopt boven de ringvlek, iets dat ik meer van variable breedvleugeluil ken.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Black Grouse

Citaat van: Yeronimo op september 16, 2013, 20:33:44 PM
Citaat van: caliprobola op september 16, 2013, 20:26:39 PM
Waarom geen gewone breedvleugeluil?

De populatie die hier in Leeuwarden zit heeft allemaal een duidelijk wit omrande niervlek, ik zou niet weten hoe het in het rest van het land zit. Maar ik zie die ook niet duidelijk in dit exemplaar terug. Ik vind ook dat dit exemplaar geen echt donkerdere lijn vertoond bij de buitenste dwarslijn in vergelijking met variabele breedvleugeluil. En als laatste argument gooi ik er nog in dat niet alleen het deel tussen de ringvlek en de niervlek donkerder is maar dat het ook nog een stuk doorloopt boven de ringvlek, iets dat ik meer van variable breedvleugeluil ken.

Ik zal hem invoeren als een Variabele Breedvleugeluil. Heel erg bedankt in ieder geval.

caliprobola

Ik blijf er een gewone breedvleugeluil in zien.
Naast het feit dat ikzelf variabele tot nu enkel in juni-juli gevangen heb (de literatuur spreekt van een mogelijke/kleine tweede generatie maar ik vrees dat verwarring met gewone breedvleugeluil voor een deel de statistieken vertroebelt), zijn de variabele die ik over het algemeen vang veel contrastrijker getekend (bijvoorbeeld) dan dit exemplaar. Dikwijls met geelachtige kleuren, soms valer, zandkleurig, maar steeds met opvallende donkere vlekken, dikwijls ook met een rij zwarte streepjes aan de vleugelachterrand. Ik zie hier een redelijk egaal dier met nauwelijks contrast. Ik zie hier ook maar weinig donker boven de ringvlek (en zelfs contrastrijke exemplaren van gewone breedvleugel kunnen dit hebben) en er is wel degelijk wat bleke bestuiving in de ringvlek en niervlek.

Yeronimo

Citaat van: caliprobola op september 16, 2013, 21:07:34 PM
Ik blijf er een gewone breedvleugeluil in zien.
Naast het feit dat ikzelf variabele tot nu enkel in juni-juli gevangen heb (de literatuur spreekt van een mogelijke/kleine tweede generatie maar ik vrees dat verwarring met gewone breedvleugeluil voor een deel de statistieken vertroebelt), zijn de variabele die ik over het algemeen vang veel contrastrijker getekend (bijvoorbeeld) dan dit exemplaar. Dikwijls met geelachtige kleuren, soms valer, zandkleurig, maar steeds met opvallende donkere vlekken, dikwijls ook met een rij zwarte streepjes aan de vleugelachterrand. Ik zie hier een redelijk egaal dier met nauwelijks contrast. Ik zie hier ook maar weinig donker boven de ringvlek (en zelfs contrastrijke exemplaren van gewone breedvleugel kunnen dit hebben) en er is wel degelijk wat bleke bestuiving in de ringvlek en niervlek.

Variabele is variabel, dat zegt het al. Je hebt hoe dan ook gelijk dat veel exemplaren bont getekend zijn. Toch zijn er denk ik genoeg exemplaren te vinden die net zo dof en saai getekend zijn als deze en dat daar uiteraard het beste ook genitaliƫnonderzoek op gedaan kan worden om er zeker van te zijn. Denk dat ik er volgend jaar eens een aantal in Leeuwarden ga verzamelen en vastleggen die zo 'saai' getekend zijn in plaats van bont. Ik zie nu wel dat hij aan de binnenkant van de niervlek het zwartere stuk mist wat dan weer pro-gewone breedvleugeluil is. Ik had graag daarom een betere foto gezien om er wat meer over te kunnen zeggen, want ben ook totaal niet zeker van gewone breedvleugeluil.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Ben Kruijsen

Voor mij ook Diarsia rubi  de gewone dus

Black Grouse

Citaat van: Ben Kruijsen op september 16, 2013, 22:58:54 PM
Voor mij ook Diarsia rubi  de gewone dus

Heb hem veranderd in de Gewonen Breedvleugel. Ik hoop dat hij dan zo eindelijk goed staat.

Groetjes, Patricia Doornkamp.