aelia

Gestart door vanmiddelkoop, september 16, 2013, 20:11:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is,ik had hier Aelia cognata bij gevonden,klopt dit?Deze naam staat er niet bij in observado.
Als het klopt vraag ik hem even aan.
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/79132925
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2013-07-29 France - Recoubeau-Jansac (Rhone-Alpes)
Foto's:








bij voorbaat dank Betty van Middelkoop

Arp

#1
Hoi Betty,

euhm ....  :huh:

Foto 1 is een imago Aelia en foto 3 is een nimf

Maar foto 2 is een imago Odontotarsus (soort durf ik niet - hier een aardige discussie) en foto 4 is een nimf Pyjamawants.

Qua Aelia is het ook geen inkopper. Ik zie dat cognata inderdaad kennelijk weer uit rostrata gehaald is (was voorheen een ondersoort Aelia rostrata cognata), maar Berend en de zijnen geven er op Fauna Europaea nog geen verspreidingsgegevens voor. De "cognata"-vorm komt zeker in Frankrijk voor, maar de overgebleven rostrata ook en ik weet niet hoe je ze uit elkaar zou moeten houden.
Dat uit elkaar houden is ook ten opzichte van de andere soorten niet altijd simpel. Qua kleurtjes zou je hier inderdaad (rostrata?)/cognata kunnen vermoeden, maar de kleurtjes kunnen erg verneukeratief zijn en je moet eigenlijk heel goed naar de vorm van de neus en van structuren aan de onderkant van de kop kijken. Beide zijn niet te zien op de foto.

Voor de Aelia-nimfjes heb ik al helemaal geen determinatiegegevens, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet kan - ik heb gewoon niet zoveel info over wantsen. Mocht je de Faune de France 90 bezitten (ik niet), dan zijn er volgens deze discussie wat kanttekeningen te plaatsen bij de beschrijving/tekeningen voor deze nimfjes, omdat in die uitgave beide onder de noemer rostrata bij elkaar zij geveegd, maar de beschrijving bij de ene (onder)soort hoort en de tekeningen bij de andere.

Voor mij zijn beide Aelia (imago+nimf) van deze foto's dus "sp." - maar dat zegt heel weinig over de daadwerkelijke determineerbaarheid.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Hoi Arp,

Waar zouden we zijn zonder forum ;)
Het was een heel gezoek om iets over Aelia te vinden.
We hebben alleen het boekje wanzen en zikaden van Frieder Sauer, daar vond ik Cognata, vandaar.
Bij British bugs 1 Aelia soort die het zeker niet was, toen wat gegoogeld en kwam toen op de foute determinatie van allemaal Cognata's.  :-[
De pyamawants had ik trouwens wel kunnen zien,die staat in het boekje,foutje.
Ik ga kijken of ik er spec van kan maken.Bedankt weer voor alle moeite!!
Nog even over die oorworm in de alpen, de volwassen exemplaren zijn mislukt :angry
Het goede nieuws hierover is dat we nu een keer terug moeten om goede foto's te maken.......
Dus wie weet!

Hart.groeten Betty

Arp

Hoi Betty,

In Frankrijk deze soorten:
   
Aelia acuminata (Linnaeus 1758)
Aelia cognata Fieber 1868
Aelia germari Kuster 1852
Aelia klugii Hahn 1833
Aelia notata Rey 1887
Aelia rostrata Boheman 1852

Op Iberiƫ dan nog Aelia cribrosa Fieber 1868, maar geen idee hoe noordelijk die komt.

Op kleur kun je denk ik acuminata en klugii redelijk zeker uitsluiten, maar de rest zou ik niet durven - ik heb er verder ook geen sleutel voor, weet alleen dat de vorm van wat lappen onder de kin belangrijk is (en voor acuminata de zwarte puntjes ondder de achterdijen), maar misschien zijn er dus ook nog wat dorsale dingetjes die ik niet weet.

Jammer van de volwassen Anechura's - maar dan wachten we gewoon tot volgende keer ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Fijn, Aelia spec staat toch beter dan wants onbekend!
Heb de andere soorten genoteerd , kunnen we daar de volgende keer ook naar zoeken.
Als we toch terug moeten voor die Anechura's kunnen we net zo goed gelijk weer wat wantsen meepakken :lol:
Ontzettend veel insekten in de Alpen en de Drome!
Je hebt geen kans dat je 1 bladzijde in je boek leest, er komt steeds weer wat langs.
Geweldig!
Vr. groeten Betty