Flitsen met ringflitser

Gestart door Goyatlah, mei 22, 2007, 17:14:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Heb sinds een tijdje een macroringflits voor mn 180mm. Probleem is dat het af en toe behoorlijk misgaat, onderwerp totaal overbelicht, etc (mn als ik alleen maar wil flitsen om meer DOF te krijgen).
Apparatuur:EOS350D, Sigma 180mm 3.5 EX, Sigma EM140 Macro Flash en tussenringen.
Instelling iha handmatig diafragma, -0,7 bias, flitser -0,7 op 1/200 sec.

Wie heeft er ervaring met macro flitsen en kan me met deze beginnersfout helpen?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

Voorflitsen wil wel eens helpen:
Rode scherpstelpunt op de juiste plaats richten, op * drukken,
en dan scherpstellen en fotograferen.


Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Mark van Veen

Je moet 1 van je user functies bijstellen. De samenwerking met de flits gaat namelijk in 2 modi:
1. alleen flitslicht: zet hiervoor in een van de c.fn. (weet even niet welke, je vindt het wel) de synchronisatietijd van 1/200ste
2. inflitsen: zet de bedoelde c.fn. op automatisch.

Ik denk dat je 2 wilt en dus de instellingen van de camera moet aanpassen. De flits geeft waarschijnlijk dan 1 stop extra licht. Voor reeds goed beliche situaties is dit prima, je flitst de schaduw minder hard. Voor onderbelichte situaties is dit te weinig. Stel dan de ringflits naar boven bij: geeft bijvoorbeeld 2 stoppen extra licht (dat verviervoudigd de sluitertijd bij gelijkblijvend diafragma). Het is even experimenteren (afgelopen vrijdag gedaan), maar het werkt redelijk goed.

Met keuze 1 (die je nu aan hebt staan) haalt het toestel al het licht van de flits. Die is redelijk hard en op glimmende oppervlakken krijg je forse overbelichting.
groet,

Mark van Veen

Goyatlah

@Mark: moest ff zoeken wat je met c.fn bedoelde, maar gevonden. Net een paar testfoto's gemaakt waarvan maar 1 een iets overbelicht plekje had, en geen in de onderbelichting zat, hoewel het contrast van de helft ietsje hoger gekund had - maar goed, er was nog maar weinig extern licht. Hoop dat het daarmee is opgelist, de rest is dan een kwestie van doen.

@Kees: *-instellen lukt me eigenlijk nog steeds niet goed, en heb dat tot nog toe zoveel mogelijk vermeden. Maar dan gaat hij toch niet flitsen?

In ieder geval, allebei bedankt, en denk nu toch wel weer wat verder te komen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

Ja ik gebruik * erg vaak. Alles moet wel standby zijn, dus eerst halve sluiter,
maar vooral voor kleine beessies op groot wit papier krijg je een mooie pre-shape flash.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Robert Heemskerk

#5
Ik heb een oude ringflitser te leen gekregen van een goede vriend van me.
De flitser past ook niet op mijn lens maar ik plaats 'm gewoon handmatig voor mijn lens.

Met deze flitser kan ik de intensiteit niet instellen maar corrigeer ik met het asa-getal en diafragma op mijn camera.
Vaak moet ik dicht op het onderwerp met een hoog diafragma fotograferen (bijvoorbeeld > 20f).
Je krijgt dan veel scherptediepte maar de lenskwaliteit is bij mijn lens op zo'n diafragma een stuk minder.. (optimaal bij ~ f8)

Wat ik nu vaker doe, is met natuurlicht fotograferen en daarbij van een afstand wat bij flitsen.
Het licht is dan minder neutraal, er komt wat meer warmte in..