groenwordende koraalzwam?

Gestart door marnakroese, september 15, 2013, 19:53:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

marnakroese

Op Roggebotzand in een  Naaldbos zag ik deze zwam. Ik weet dat hier in de buurt de groenwordende koraalzwam staat.
Kan iemand aan de hand van deze foto's zeggen of het om deze soort gaat?


Alvast bedankt, groetjes Marna

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wimperzwam

Hallo Marna,

Vermoedelijk Naaldboskoraalzwam (Ramaria eumorpha). Overigens een wat misleidende naam want de soort voelt zich ook thuis in loofbos.

Met vriendelijke groeten,
Henk Huijser.

marnakroese

Hartelijk dank Wim.


Hoe kan ik dit met zekerheid vaststellen?
Deze zwam is hier (Roggebotzand) nog niet gevonden.


Met vriendelijke groeten,
Marna


wimperzwam

Beste Marna,

Als je net zo kritisch paddenstoelen bekijkt als mijn naam, vrees ik het ergste. Zekerheid geeft alleen microscopisch onderzoek. Een chemischkenmerk is de verkleuring van het vlees met verdunde kaliloog. Maar jarenlange ervaring doet ook veel.

Met vriendelijke groeten,
Henk Huijser.

marnakroese

Beste Henk,


Sorry, maar ik ben echt een leek. Zowel op paddenstoelengebied als op namen van deskundigen ;D


Met vriendelijke groeten,
Marna

Melchior van Tweel

Citaat van: wimperzwam op september 16, 2013, 09:11:27 AM
Beste Marna,

Als je net zo kritisch paddenstoelen bekijkt als mijn naam, vrees ik het ergste. Zekerheid geeft alleen microscopisch onderzoek. Een chemischkenmerk is de verkleuring van het vlees met verdunde kaliloog. Maar jarenlange ervaring doet ook veel.

Met vriendelijke groeten,
Henk Huijser.
Ramaria spec dus.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wimperzwam

Beste Melchior,

Voor mensen met enige ervaring in dit geslacht is niet altijd microscopisch onderzoek noodzakeijk.
Dat jij Ramaria spec. wilt invullen is jouw verantwoordelijkheid. Je moet er echter niet van uitgaan dat wat je zelf niet ziet of weet, anderen ook niet kunnen zien of weten.

Met vriendelijke groeten,
Henk Huijser.

Melchior van Tweel

#8
Citaat van: wimperzwam op september 16, 2013, 09:11:27 AM
Beste Marna,

... Zekerheid geeft alleen microscopisch onderzoek. ...

Met vriendelijke groeten,
Henk Huijser.
Citaat van: wimperzwam op september 15, 2013, 23:50:29 PMHallo Marna,Vermoedelijk Naaldboskoraalzwam (Ramaria eumorpha).Met vriendelijke groeten,Henk Huijser.

Het zijn je eigen woorden Henk.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

marnakroese

#9
Op een andere plek op Roggebotzand vond ik deze koraalzwam.
Mmmm, ik zie wat groen (bij de zwam)


Met vriendelijke groeten,
Marna

wimperzwam

Ik zie hoogstens een beetje aantasting. De foto met de vele behoorijk uitgegroeide exemplaren hadden bij de "groenwordende" reeds verkleurd moeten zijn,
tenminste zover ik de soort. Heb deze soort toch vaak gezien.

marnakroese


marnakroese

Gisteren zij er groenwordende koraalzwammen gevonden op Roggebotzand en wel op de exacte plek waar ik ze ook gefotografeerd heb.


http://waarneming.nl/waarneming/view/79155637


Deze waarnemingen zijn goedgekeurd. Zou het er mee te maken hebben dat zij deskundig zijn en men er van uit gaat dat ik dat dus niet ben?


Of kunnen zij gewoon betere foto's maken dan ik.


Met vriendelijke groeten,
Marna


Melchior van Tweel

Citaat van: marnakroese op september 19, 2013, 13:11:55 PM
Zou het er mee te maken hebben dat zij deskundig zijn en men er van uit gaat dat ik dat dus niet ben?

[/size][size=78%]Ik kan je verzekeren dat dat geen rol speelt. We kijken alleen naar de aangeboden foto's. Gesteld dat het om dezelfde groep paddenstoelen gaat, kan het best zijn dat die op de ene dag niet en op een volgende dag wel vanaf foto te determineren zijn.[/size]
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

soms moet je het gewoon laten voor wat het is en het een mooie vondst/foto vinden. Koraalzwammen zijn nu eenmaal lastig op naam te brengen en zo staan niet altijd op plaatsen die je zou willen  ;D ;D Bij mij ten minste niet ;)

wimperzwam

Hallo Marna,

Het is niet ongewoon dat verschillende soorten uit hetzelfde geslacht (b.v. Wasplaten, Satijnzwammen, Russula's enz.) in elkaars nabijheid groeien. Dit geldt ook voor koraalzwamen. Mocht je alle twijfel weg willen hebben dan kan je deze vondst ook naar mij opsturen.

Met vriendelijke groeten,
Henk Huijser.