dode Vinvis - Hoek van Holland

Gestart door Hans Verdaat, september 15, 2013, 17:40:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Mag deze wel blijven liggen, of gaat Naturalis weer eens eisen stellen?
Douwe van der Ploeg

ArjenDrost †

Ik ben vooral bang dat Lenie nog mond-op-mond-beademing wil toe gaan passen... ;)

Hans Verdaat

Douwe: wat bedoel je met 'eisen stellen' ?
Laten liggen is geen optie binnen de huidige regelingen van de overheid. Alle dode walvissen komen volgens de afspraken automatisch toe aan Naturalis (als nationaal natuur historisch museum). Verder wordt er onderzoek gedaan naar de doodsoorzaak, de restanten gaan naar de distructie.   

Douwe van der Ploeg

Ik bedoel dat (in mijn ogen) Naturalis bij gestrande zeezoogdieren vaak al snel (soms misschien wel te snel) in verscheidene nieuwsartikelen de resten opeist. Als dat een regeling met de overheid is, dan zij het zo (maar blijf ik het jammer vinden dat het niet kan blijven liggen, hoewel het op sommige locaties te begrijpen is). Dat gezegd vraag ik me wel af tot waar die afspraak loopt, de 20km (hoe precies?) komt al aardig dicht in de buurt van de 12 zeemijl waar de territoriale zone eindigt en de aansluitende begint.
Tot slot: geldt deze afspraak voor nog drijvende beesten, of mogen die rustig blijven drijven tot ze ergens aanspoelen?
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

Ha Douwe,


Volgens mij is Naturalis er niet op uit op dode (grote) walvissen 'op te eisen', omdat het ontleden, bergen en opruimen elke keer een flinke kostenpost is. Bovendien, wat moet je met potvis nummer X of Y (of een andere algemene soort, de zeldzame soorten zullen ze zeker wel willen hebben). Het lijkt misschien zo in allerlei nieuws-uitingen dat Naturalis haantje de voorste wil spelen, maar dat is dan echt een (onbedoeld) gevolg van de (kennelijke) afspraak dat dieren in principe naar Naturalis gaan. En volgens mij wordt er gewoon gewacht tot dieren aanspoelen (of mogen meeliften op de voorboeg), tenzij een gevaar voor de scheepvaart, etc. En, ja, het zou natuurlijk (vanuit ecologisch oogpunt) fantastisch zijn als er eens een keer een dode walvis zou mogen blijven liggen. Op de Razende Bol had dat prima gekund, maar ja.... dat is toch anders gelopen  ;D . Ben benieuwd waar de vinvis terecht komt, hopelijk in België. Hoeven 'wij Nederlanders' de resten tenminste niet op te ruimen. In deze tijd van crisis helpen alle kleine beetjes  ;) .


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Douwe van der Ploeg

Hey Maurice,

Dank voor je reactie. Het zou zeker kunnen dat het meer lijkt dan is dat ze opeisen, ik hoop het ten zeerste. Maar zoals ik al zei, en jij het met me eens lijkt te zijn, lijkt het mij fantastisch om die beesten gewoon lekker te laten liggen tenzij er acuut gevaar is.
Blijft de vraag bij mij: hoe zit die afspraak precies, en waar ligt de grens waarop Nederland de verantwoordelijke is voor dergelijke dingen. De economische zone, zou ik gokken? Is die afspraak ergens na te lezen?

En je reactie is vast op persoonlijke zin, maar heeft de zoogdiervereniging ooit een uitspraak gedaan over een dergelijke kwestie? Bergen/ontleden, of wanneer mogelijk laten liggen en bestuderen?
Douwe van der Ploeg

ArjenDrost †

Ik gok dat ze pas in actie gaan komen als het die aangespoeld is? Wat nog op zee ronddobbert zullen ze vast laten liggen.


Verder denk ik dat in het volle Nederland het eigenlijk nauwelijks mogelijk is om een aangespoeld dier te laten liggen. Iets met volksgezondheid, toestroom van mensen etc. De Razende Bol was misschien de uitzondering geweest (en daar had ik het dan ook heel graag gezien).


Groeten, Arjen

maurice.lahaye

Ha Douwe e.a.,


Geen idee wat de exacte regels of afspraken zijn en inderdaad zou laten liggen erg leuk (kunnen) zijn. Maar ja, zoals Arjen al opmerkt: volksgezondheid...., stank-overlast....., Vrijstaat 'Razende Bol' lijkt mij wel wat  ;) .


De reactie was idd op persoonlijke titel. En nee, de Zoogdiervereniging heeft hier nooit een standpunt over ingenomen voor zover ik weet. Interessant punt, al denk ik dat ik wel kan inschatten wat het merendeel van de leden zou willen (positief tegenover laten liggen). Je zou het bestuur eens om een standpunt kunnen vragen.


Groeten,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Hans Verdaat

#9
Douwe en Arjen,

Naturalis heeft als taak meegekregen om voor heel NL (dus incl Carib NL) referentie collecties op te bouwen van de soorten in ons land. Mede daarom worden dode walvissen en dolfijnen door Naturalis (gedeeltelijk) in de collectie opgenomen. Verschillende andere musea (oa Ecomare en het Natuurcentrum Ameland) hebben zeezoogdier botten formeel in bruikleen van Naturalis. Maar op zich is er 1 nationale collectie. Wetenschappelijk erg verstandig :-) waardoor binnen en buitenlandse wetenschappers alle info bij elkaar hebben. Het een en ander is vast op de websites van EZ en RWS ergens terug te vinden.

Er zijn al jaren afspaken tussen de ministeries en de betrokken instituten en NGO's. De VZZ is in deze denk ik nooit echt betrokken geweest omdat het niet echt veel aandacht voor zeezoogdieren had. De Universiteit Utrecht (vetrinaire pathologie) heeft van de overheid de opdracht om de doodsoorzaakt te onderzoeken. 

Stranding of niet. Als het binnen de Nederlandse EEZ drijft valt het onder de verantwoordelijkheid van de NL overheid. Grote walvissen vormen al snel een gevaar voor de scheepvaart, afslepen is dan een optie waar RWS of havenbedrijven de voorkeur voor geven.. Op het strand is de locale gemeente weer verantwoordelijk, die leggen over het algemeen meer nadruk met de effecten op het locale toerisme en willen dan een snelle afvoer.... 

De in het strandingsnetwerk betrokken organisaties worden regelmatig om advies gevraagd. Laten liggen is vrees ik in NL niet echt haalbaar. Zelfs niet op de Razende Bol... de argumenten zijn al eerder genoemd.

Gezien de stroming en harde westen wind zou de walvis ergens aan de Zuid-Hollandse kust aan gaan spoelen.

groet, Hans
ook op persoonlijke titel allemaal :-) de imares standpunten staan op imares.nl

August

Nu bij S, Gravenzande een Potvis gestrand! Bij Strandtent de Branding paal 114
August van Rijn

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

August

Schijnt de dode vinvis te zijn via whats app regio den haag
August van Rijn

maurice.lahaye

Daar ga ik niet voor rijden  ;) .
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Ted van der Knaap

#14
foto: https://twitter.com/jeffreinhard1/status/379537041698357248/photo/1

edit: op Westlanders.nu word gesproken over een 10 meter lange Potvis!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)



Merel

Die 6 meter klopt niet. Op de foto's van Waarneming.nl zie je al dat in vergelijk met de mensen erbij het beest zeker langer is dan 6 meter. Bovendien is een gewone vinvis al 6 meter bij geboorte. 10 meter is accurater..

Ik vraag me af waar die dieren vandaan komen? Ze worden ook vaak op de boeg van een schip binnengebracht. Hoe lang zijn ze dan al dood, welke route neemt zo'n schip? Waar leven die vinvissen? Ik zou zeggen in Golf van Biscaye en Noordwestelijk van UK. Is daar meer informatie over bekend?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Ted van der Knaap

#20
Citaat van: Douwe van der Ploeg op september 16, 2013, 15:46:22 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op september 16, 2013, 12:50:22 PM
Hij is 4 meter gekrompen: http://www.wos.nl/nieuws/item/20130916-vis-van-zes-meter-aangespoeld/

En ook van soortgroep gewisseld, dus ik zal van dit artikel maar niet zoveel serieus nemen..

Het is (zij het op de Titel!) al enigszins aangepast: http://westlanders.nu/agenda/dieren/8397-grote-walvis-aangespoeld-op-het-strand

edit:   en hier zit er weer (ook aangepast!) een aantal meters bij: http://www.wos.nl/nieuws/item/20130916-vis-van-zes-meter-aangespoeld/
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)


Douwe van der Ploeg

"Strandtenthouder Ton van der Heide zegt het beest rond 11.00 uur te hebben gevonden. "Hij is niet te tillen!""

;D Zou ie geprobeerd hebben?
Douwe van der Ploeg

Hans Verdaat

 
Foto's laten een Gewone Vinvis zien
http://waarneming.nl/waarneming/view/79129144
(Noordse is uit te sluiten door de kleur van de baleinen)

Bernd-Jan

#24
Ik wil er morgen heen, maar lees net dat men met bulldozers bezig is het dier het strand op te rollen. Zouden ze dan vanavond al beginnen met het ontleden van het beest?

Rob S

Ik ben morgen in 's-Gravenzande misschien even gaan kijken.
Groeten

Rob Schaareman

Marko Oudenaarden

Het dier ligt precies recht voor strandopgang Beukel. Kan niet missen.
Hij is een stuk het strand op geschoven zodat de snijploeg morgen bij vloed niet tot zijn knieën in het water hoeft te staan (zoals wij vandaag om foto's te maken).

http://deltasafarinederland.blogspot.nl/2013/09/dode-vinvis-op-het-strand-van-s.html
(met ook de foto waarop Hans de kleurverschillen van de baleinen heeft gezien  ;) )
Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)

Ted van der Knaap

nog 'n filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=hVfj9bBzvn8

Vanavond werd de strandweg afgesloten ivm de grote toestroom van kijkers...
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Citaat van: Bernd-Jan op september 16, 2013, 18:22:13 PM
Ik wil er morgen heen, maar lees net dat men met bulldozers bezig is het dier het strand op te rollen. Zouden ze dan vanavond al beginnen met het ontleden van het beest?

Vanochtend rond 9.00 uur is begonnen met de ontleding: http://westlanders.nu/agenda/dieren/8404-ontleding-grote-walvis-begonnen
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Rob S

We waren net op tijd om hem nog intact te zien helaas stonden er wel al hekken om heen. Daarnaast gezien hoe ze begonnen met ontleden (in stukken snijden). Was volgens mij van binnen al redelijk soep aan het worden.

Door het prut spoortje (waar hij omhoog geduwd was) gelopen en schoenen niet goed schoongemaakt dus nu ruikt mijn auto naar rotte walvis  :-\
Groeten

Rob Schaareman