Hoofdmenu

Bugmeldingen 3.n

Gestart door hiskodevries, september 15, 2013, 16:32:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: ed_veling op juli 10, 2014, 14:24:29 PM
Bij gebruik van ObsMapp 3.10.2 merk ik dat de overgang van de landsgrenzen niet meer soepel verlopen.

Ik denk dat je in de war bent met de kaart van de Benelux die ook beschikbaar is. Daarin is de hele Benelux opgenomen, met een ruime rand daar omheen.
De nieuwste versie daarvan is tijdelijk beschikbaar op: https://drive.google.com/file/d/0B4Nb5P6x_UjWMVhSU0hVQkJQa0k/edit?usp=sharing
Wel zelf even na het downloaden kopieren naar [sdkaart]/obsmapp/osm
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: hiskodevries op juli 09, 2014, 14:06:55 PM
ik begrijp het niet helemaal, 3.10.1 geinstalleerd, maar mijn osm kaarten werken gewoon. moet ik mij nu zenuwachtig maken omdat bij mij alles zonder problemen werkt ? of moet ik nu van de stress een opschrijfboekje kopen :)

Inderdaad.. hoe werkt dit :)
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op juli 10, 2014, 15:48:00 PM
Citaat van: hiskodevries op juli 09, 2014, 14:06:55 PM
ik begrijp het niet helemaal, 3.10.1 geinstalleerd, maar mijn osm kaarten werken gewoon. moet ik mij nu zenuwachtig maken omdat bij mij alles zonder problemen werkt ? of moet ik nu van de stress een opschrijfboekje kopen :)

Inderdaad.. hoe werkt dit :)

Bij de laatst gebruikte kaart onthoud ObsMapp het volledige pad, en dat blijft gewoon verwijzen naar de oude locatie. Dat kan er dus ook voor zorgen dat je eenmalig de melding krijgt dat 'ie de kaart niet kan vinden. Opnieuw selecteren en je 'probleem' is verholpen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ed_veling

[De nieuwste versie daarvan is tijdelijk beschikbaar op: https://drive.google.com/file/d/0B4Nb5P6x_UjWMVhSU0hVQkJQa0k/edit?usp=sharing
Wel zelf even na het downloaden kopieren naar [sdkaart]/obsmapp/osm]

Het werkt nu. Ik moest wel eerst de cache leeg maken.
Het probleem wordt nu wel weer verschoven naar de randen van deze Benelux-kaart.
Om dat te voorkomen moeten dan kennelijk Frankrijk en Duitsland worden geladen.
Zie kaartje.

Hoe komt het dat het uiterlijk van deze kaarten anders is dan het uiterlijk van de kaarten die on-line worden geladen?

Ed Veling

Alex Kwak

Tsja, wat wil je dan? Een kaart heeft nou eenmaal een rand, tenzij je de hele wereld op je mobiel wil zetten.
Wat dat betreft: ga je gang, de handleiding staat hier.

En dat de ene kaart er anders uitziet dan een andere kan komen door het moment van genereren en/of de wijze waarop deze gegenereerd wordt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ed_veling

Citaat van: Alex Kwak op juli 10, 2014, 21:20:15 PM
Tsja, wat wil je dan? Een kaart heeft nou eenmaal een rand, tenzij je de hele wereld op je mobiel wil zetten.
Wat dat betreft: ga je gang, de handleiding staat hier.

Beste Alex,

Bedankt voor deze informatie en voor de Benelux-kaart.
Na lezing van die handleiding begrijp ik een en ander nu beter.
Het zou dus een idee kunnen zijn het polygoon van een nieuw te construeren kaart gelijk te lopen lopen met breedte- en lengtegraden zodat het gebied daarbuiten beter zou kunnen aansluiten aan de kaart van interesse.

Ed Veling

hiskodevries

Ed, als je constant van land naar land reist kun je beter de online kaarten gebruiken die bewegen gewoon mee. kost een paar eurootjes dataverkeer maar dan hoef je ook nergens meer aan te denken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wespenbuizerd

'Bugfix: Kaart crasht bij grote hoeveelheden te tonen waarnemingen' Bij mij crasht de kaart niet, maar ingegeven waarnemingen verschijnen niet meer op het kaartje. Ik weet niet echt hoe het komt, maar later heb ik het aantal uren waarnemingen dat wordt weergegeven, verhoogd, toen geen melding meer dat ik het aantal uren moet verminderen. Later echter weer wel ...
Dirk

Alex Kwak

Er kunnen maximaal 50 waarnemingen worden getoond. Misschien dat dat aantal nog omhoog kan. Het bleek dat bij meer waarnemingen de kaart instabiel werd.
Zijn er in de gekozen aantal uren meer dan 50 waarnemingen gedaan, dan zal je dat aantal uren naar beneden moeten brengen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Dat is wel niet handig voor iemand die een traject van vier uur aflegt (inventariseert) en erna langs hetzelfde traject terugkeert, maar sneller. Bij de terugkeer kan je dan niet meer nagaan wat je al had ingegeven, wat bij BMP-inventarisatie handig is (zoals vroeger).
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op juli 11, 2014, 17:01:38 PM
Dat is wel niet handig voor iemand die een traject van vier uur aflegt (inventariseert) en erna langs hetzelfde traject terugkeert, maar sneller. Bij de terugkeer kan je dan niet meer nagaan wat je al had ingegeven, wat bij BMP-inventarisatie handig is (zoals vroeger).

Ik zal het aantal instelbaar maken, dan kan je zelf bepalen wat nog werkt en wanneer niet meer. Als je bijvoorbeeld de afgelegde track niet op de kaart toont, zal je wat meer waarnemingen kunnen tonen zonder dat 'ie uit z'n geheugen loopt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Remon

ik kan sinds een paar dagen niet meer nadat de gps een positie vastgelegd heeft op de kaart klikken. Als ik op de wereldbol klik, loopt de hele boel continu vast. Enig idee?

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op juli 11, 2014, 18:44:18 PM
Citaat van: wespenbuizerd op juli 11, 2014, 17:01:38 PM
Dat is wel niet handig voor iemand die een traject van vier uur aflegt (inventariseert) en erna langs hetzelfde traject terugkeert, maar sneller. Bij de terugkeer kan je dan niet meer nagaan wat je al had ingegeven, wat bij BMP-inventarisatie handig is (zoals vroeger).

Ik zal het aantal instelbaar maken, dan kan je zelf bepalen wat nog werkt en wanneer niet meer. Als je bijvoorbeeld de afgelegde track niet op de kaart toont, zal je wat meer waarnemingen kunnen tonen zonder dat 'ie uit z'n geheugen loopt.

Hiervoor is zojuist ObsMapp 3.10.3 in Google Play gezet.
Zal een uurtje duren voor 'ie zichtbaar is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

#463
Citaat van: Remon op juli 13, 2014, 14:39:42 PM
ik kan sinds een paar dagen niet meer nadat de gps een positie vastgelegd heeft op de kaart klikken. Als ik op de wereldbol klik, loopt de hele boel continu vast. Enig idee?

Probeer eens de OSM-NL-kaart via het download-menu (opnieuw) te downloaden. Daarmee wordt a) de kaart ververst en b) deze kaart als default ingesteld.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Remon

Kan dat via de app tegenwoordig? Ik downloadde die OSM-maps altijd met de pc om ze vervolgens op de telefoon te zetten. Ga ik proberen, thanks!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Remon

Top! En hij doet t weer :-) Kan je dan nu ook ergens switchen tussen OSM-kaarten? Als je in België bent bijvoorbeeld de OSM van België instellen?

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op juli 13, 2014, 21:52:34 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 11, 2014, 18:44:18 PM
Citaat van: wespenbuizerd op juli 11, 2014, 17:01:38 PM
Dat is wel niet handig voor iemand die een traject van vier uur aflegt (inventariseert) en erna langs hetzelfde traject terugkeert, maar sneller. Bij de terugkeer kan je dan niet meer nagaan wat je al had ingegeven, wat bij BMP-inventarisatie handig is (zoals vroeger).

Ik zal het aantal instelbaar maken, dan kan je zelf bepalen wat nog werkt en wanneer niet meer. Als je bijvoorbeeld de afgelegde track niet op de kaart toont, zal je wat meer waarnemingen kunnen tonen zonder dat 'ie uit z'n geheugen loopt.

Hiervoor is zojuist ObsMapp 3.10.3 in Google Play gezet.
Zal een uurtje duren voor 'ie zichtbaar is.

Dank u, Alex. Ik zal dat vandaag eens testen.
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: Remon op juli 14, 2014, 09:53:55 AM
Top! En hij doet t weer :-) Kan je dan nu ook ergens switchen tussen OSM-kaarten? Als je in België bent bijvoorbeeld de OSM van België instellen?

:duim: En ja hoor, gewoon de kaart van België ook download/in de directory [sdkaart]/obsmapp/osm plaatsen, en daarna in ht menu bij Kaarttype de juiste kaart selecteren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Remon

Ik zie het, puik werk Alex!! Dit biedt enorm veel mogelijkheden! Dikke pluim!

hubertkivit

bij het wijzigen van een reeds ingevoerde waarneming krijg ik geregeld de melding 'soortgroep niet meer aanwezig', en vervolgens kan ik de waarneming niet wijzigen. De soortgroep staat bij mij op 'alle soorten'. Het geldt steeds maar voor één of enkele waarnemingen uit mijn waarnemingenlijst, de rest kan ik wel wijzigen. Het is ook niet soortgebonden, want andere waarnemingen van dezelfde soort kan ik wel wijzigen. Het probleem speelt al langere tijd, dus meerdere versie van Obsmapp.

Alex Kwak

Citaat van: hubertkivit op juli 15, 2014, 12:13:49 PM
bij het wijzigen van een reeds ingevoerde waarneming krijg ik geregeld de melding 'soortgroep niet meer aanwezig', en vervolgens kan ik de waarneming niet wijzigen. De soortgroep staat bij mij op 'alle soorten'. Het geldt steeds maar voor één of enkele waarnemingen uit mijn waarnemingenlijst, de rest kan ik wel wijzigen. Het is ook niet soortgebonden, want andere waarnemingen van dezelfde soort kan ik wel wijzigen. Het probleem speelt al langere tijd, dus meerdere versie van Obsmapp.

Dit zou verholpen moeten zijn in de latste versie van ObsMapp gebruik je wel 3.10.3?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hubertkivit

Nee, 10.3.2. Ik meld me weer als ik het probleem in 3.10.3 nog tegenkom.

Groet, Hubert

wallander

Even naar dit topic gebracht, zat in het OSM topic te pasten maar vermits het over VECTOR maps gaat, hoort het eerder hier thuis.

Vector map niet meer bereikbaar sinds 3.10.3:

Als ik naar instellingen ga en dan naar locatie instellingen dan staat onder Locus maps directory het volgende

/mnt/sdcard/external_sd/Locus/maps/

Als ik daar dan op druk zie ik het volgende staan

Current Dir: external_SD
..
Parent directory
obsmapp
Folder
osmdroid
Folder

En kan ik enkel in en uit de obsmapp en osmdroid mappen gaan.

Locus werkt nog altijd als voorheen, met de open vector maps en ik heb via Airdriod gecontroleerd, de vector map staat in de Locus\maps\ directory. Alleen staat die external_sd er NIET tussen als ik bij Locus naar de directory structuur kijk, daar staat het volgende: /mnt/sdcard/Locus/maps/

Maar, zoals eerder aangehaald, geraak ik via obsmapp niet in die directory structuur.

Alex Kwak

Ik vermoed dat je bij de gebruikersinstellingen niet de juiste sd-kaart hebt ingesteld.
Gezien je bericht zou daar vermoed ik "/mnt/sdcard" moeten staan.

(zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1364313#msg1364313)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Vanheuverswyn

Zit op verise 3.10.2.
Bij de functie tellen toont hij boserebia, tijmblauwtje en ringoogparelmoervlinder bij de vogel soorten. De andere vlindersoorten worden correct onder de vlinders geteld.
Ik gebruik nooit de optie voor alle soorten te tonen, switch gewoon tussen vlinders en vogels.

Niet echt een ramp voor gebruik, maar wel eigenaardig dat hij dit doet.

Alex Kwak

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op juli 15, 2014, 20:39:49 PM
Zit op verise 3.10.2.
Bij de functie tellen toont hij boserebia, tijmblauwtje en ringoogparelmoervlinder bij de vogel soorten. De andere vlindersoorten worden correct onder de vlinders geteld.
Ik gebruik nooit de optie voor alle soorten te tonen, switch gewoon tussen vlinders en vogels.

Niet echt een ramp voor gebruik, maar wel eigenaardig dat hij dit doet.

Heb je die waarnemingen ook met 3.10.x gedaan, of met een oudere versie?
In oudere versies heeft namelijk een fout gezeten waarbij aan een soort een verkeerde soortgroep werd gekoppeld. Dat zou met 3.10.x verholpen moeten zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wallander

Citaat van: Alex Kwak op juli 15, 2014, 20:30:41 PM
Ik vermoed dat je bij de gebruikersinstellingen niet de juiste sd-kaart hebt ingesteld.
Gezien je bericht zou daar vermoed ik "/mnt/sdcard" moeten staan.

(zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1364313#msg1364313)
Inderdaad, dat was niet juist ingesteld. Maar, laat me duidelijk zijn, ik werkte al maaaaanden met die vectormap. Sinds de update is de external_SD er terug tussen geglipt. Eens die weggedaan (bij gebruikersinstelling --> geheugenkaart) kon ik terug in de volledige directory structuur.

Blijkt ook dat ik die vector map moet kopiëren naar de obsmap/OSM map eer ik deze kaart kan selecteren in obsmap, ik kan dus blijkbaar niet meer de locus/maps directory anduiden want dan ziet hij de kaart niet. Blijkt nu ook dat ik vanuit locus maps NIET de obsmap/OSM kan selecteren, want dan weigert deze weer dienst of maw ik moet dezelfde vectormap 2 keer in een directory in mijn telefoongeheugen hebben staan om ze met beide apps te kunnen gebruiken? Dit kon bij men vorige obsmapp versie WEL!

Alex Kwak

Er is een verschil tussen OSM en Locus.
De OSM-kaarten MOETEN sinds 3.10.x in de directory [sdkaart]/obsmapp/osm staan.
De Locus-kaarten moeten op 'een' plek staan binnen de directory die als sd-kaart is opgegeven. Daar is niets in veranderd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Vanheuverswyn

Citaat van: Alex Kwak op juli 15, 2014, 21:24:27 PM
Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op juli 15, 2014, 20:39:49 PM
Zit op verise 3.10.2.
Bij de functie tellen toont hij boserebia, tijmblauwtje en ringoogparelmoervlinder bij de vogel soorten. De andere vlindersoorten worden correct onder de vlinders geteld.
Ik gebruik nooit de optie voor alle soorten te tonen, switch gewoon tussen vlinders en vogels.

Niet echt een ramp voor gebruik, maar wel eigenaardig dat hij dit doet.

Heb je die waarnemingen ook met 3.10.x gedaan, of met een oudere versie?
In oudere versies heeft namelijk een fout gezeten waarbij aan een soort een verkeerde soortgroep werd gekoppeld. Dat zou met 3.10.x verholpen moeten zijn.

Waarnemingen gedaan met versie 3.10.2, kan momenteel niet updaten naar 3.10.3 wegens geen internet op gsm hier.

Denk dat de oorzaak ligt aan het aanpassen van waarneminge in het veld met 'dagvlinder onbekend' naar de soort die ik later op foto op naam gebracht heb gehad. Bij een eerste maal weizigen van soort kreeg ik wel de vlinder soortenlijst, maar blijkbaar als vogel geregisteerd. Bij nogmaals weizigen van soort krijg ik de vogel lijst. Indien ik dan switch naar vlinder lijst wordt de waarneming correct geteld bij de vlinders.