Hoofdmenu

Bugmeldingen 3.n

Gestart door hiskodevries, september 15, 2013, 16:32:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Kruijsen

soorten invoeren via het waarnemingenscherm gaat gewoon goed.

Maarten Hotting

Waarom kan ik als ik in de optie 'Foto's, geluiden en informatie' niet met wisselen van soortgroep?
Volgens mij was die optie er eerder wel, maar zie de mogelijkheid nu niet meer staan
Groet,
Maarten

Gerben Mensink

Citaat van: Alex Kwak op september 24, 2013, 19:24:17 PM
Citaat van: Gerben Mensink op september 24, 2013, 11:32:16 AM
Ik heb inmiddels de multimedia vogels er op staan. Gedownload en uitgepakt. Boodschap: downloaden voltooid. En vervolgens heb ik weer precies hetzelfde probleem. Als ik een soort intik in het vakje 'selecteer soort' gebeurt er niks. Het scherm blijft verder zwart. Ga ik een scherm terug krijg ik weer die mededeling van 'Helaas etc. etc.' Ik heb je weer een rapport gestuurd.

Even voor alle zekerheid: als je een soort selecteert in het waarneming-invoerscherm gaat het wel goed?
(die vraag is ook voor Ben Kruijsen)

Ja, dat gaat goed. Daar is ook nooit een probleem mee geweest. En dat gebruik ik heel veel.
groet,
Gerben Mensink

Gerben Mensink

Het werkt helaas nog niet :( Ik heb 3.1.9 er op  gezet. Ik heb het twee keer geprobeerd. Een keer direct na installeren 3.1.9 en ik heb daarna mijn telefoon een keer uitgezet en weer opgestart. Het maakte geen verschil.

Nog maar een keer wat er aan de hand is.
Als ik via het scherm 'Overzicht' naar 'Foto's, geluiden en informatie' ga en ik tik in het vak 'selecteer soort' een naam van een vogel in blijft het scherm zwart.
Als ik vervolgens een scherm terug ga (duurt lang, scherm blijft lang helemaal zwart, langer dan bij de vorige versie!) krijg ik weer die mededeling 'Helaas Activiteit Selecteer soort (in applicatie Obsmapp) reageert niet' en de mogelijkheid te sluiten, wachten of een rapport te maken.
Na verzenden rapport gaat het scherm compleet op zwart en gebeurt er helemaal niks meer.
Als ik terug wil naar het bureaublad van mijn telefoon (of hoe heet dat?) krijg ik weer de mededeling 'Helaas etc. etc. Ik moet Obsmapp dus afsluiten (en daarna weer aanzetten) voordat ik weer naar het invoerscherm kan.
groet,
Gerben Mensink

wespenbuizerd

#214
Ik kan geen waarnemingen meer ingeven sinds de update naar versie 3.1.9 waarbij ik in het vak 'gedrag' wijzigingen kan aanbrengen, omdat het oningevuld blijft , zelfs na tweemaal downloaden van de stamgegevens en van de soortenlijsten.
Dirk

hiskodevries

en je hebt dan wel een soort geselecteerd ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op september 25, 2013, 09:10:32 AM
Ik kan geen waarnemingen meer ingeven sinds de update naar versie 3.1.9 waarbij ik in het vak 'gedrag' wijzigingen kan aanbrengen, omdat het oningevuld blijft , zelfs na tweemaal downloaden van de stamgegevens en van de soortenlijsten.

Je hebt dan waarschijnlijk de verzamelgroep of "alle soorten" geselecteerd en dan moet je inderdaad eerst een soort selecteren. Immers, zonder soort is niet bekend voor welke soortgroep de activiteit/kleed getoond moet worden...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

#217
Een beetje off topic maar wel een leuke anekdote om hier even te vertellen -> Op de waarnemingstand op de birdfair verscheen een ObsMapp-gebruikster die om hulp vroeg. Ze had de app al geruime tijd maar kreeg al haar waarnemingen maar niet geupload, die bleven zich op raadselachtige manier maar opstapelen op haar telefoon en gingen nergens naartoe als ze op "uploaden" drukte. Na wat onderzoek van Alex (of was het Dylan?) kwam aan het licht dat ze helemaal geen waarneming-account had; ze had alleen de app op haar telefoon...  ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op september 25, 2013, 10:06:02 AM
Citaat van: wespenbuizerd op september 25, 2013, 09:10:32 AM
Ik kan geen waarnemingen meer ingeven sinds de update naar versie 3.1.9 waarbij ik in het vak 'gedrag' wijzigingen kan aanbrengen, omdat het oningevuld blijft , zelfs na tweemaal downloaden van de stamgegevens en van de soortenlijsten.

Je hebt dan waarschijnlijk de verzamelgroep of "alle soorten" geselecteerd en dan moet je inderdaad eerst een soort selecteren. Immers, zonder soort is niet bekend voor welke soortgroep de activiteit/kleed getoond moet worden...


Ik heb een soort geselecteerd. Ik ken het gebruik van de verzamelgroep. De oorzaak voor het probleem moet dus elders worden gezocht.
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op september 25, 2013, 10:27:43 AM
Ik heb een soort geselecteerd. Ik ken het gebruik van de verzamelgroep. De oorzaak voor het probleem moet dus elders worden gezocht.

Download de stamgegevens eens opnieuw. Instellingen -> Download -> Stamgegevens
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Dirk,
zou het kunnen dat voor de gebruikte soortgroep en default gedrag/ kleed hebt geselecteerd in het verleden wat nu niet meer bestaat ?
kijk dan eens na bij de soortgroepinstellingen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op september 25, 2013, 10:30:32 AM
Citaat van: wespenbuizerd op september 25, 2013, 10:27:43 AM
Ik heb een soort geselecteerd. Ik ken het gebruik van de verzamelgroep. De oorzaak voor het probleem moet dus elders worden gezocht.

Download de stamgegevens eens opnieuw. Instellingen -> Download -> Stamgegevens


Heb ik zonet nog eens gedaan (had het al tweemaal gedaan), maar het vak 'gedrag' blijft oningevuld nadat ik een soort heb geselecteerd.
Dirk

hiskodevries

dan zou ik obsmapp eens van je gsm gooien en opnieuw installeren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wespenbuizerd

Citaat van: hiskodevries op september 25, 2013, 10:30:44 AM
Dirk,
zou het kunnen dat voor de gebruikte soortgroep en default gedrag/ kleed hebt geselecteerd in het verleden wat nu niet meer bestaat ?
kijk dan eens na bij de soortgroepinstellingen


Het geldt niet alleen voor vogels, maar ook dagvlinders, planten, libellen, sprinkhanen (bij deze laatste ook geen kleed ingevuld) enz. Het probleem doet zich niet voor bij zoogdieren en paddenstoelen
Dirk

wespenbuizerd

Citaat van: hiskodevries op september 25, 2013, 10:40:30 AM
dan zou ik obsmapp eens van je gsm gooien en opnieuw installeren


Ik heb dit gedaan. Op het eerste gezicht leek het probleem van de baan. Zodra ik echter per soortgroep iets veranderde in de default ingevulde standaardwaarde bij gedrag, verschijnt het vak 'gedrag' opnieuw niet ingevuld. Dit houdt ook in dat ik geen waarnemingen kan ingeven als ik niet systematisch bij elke waarneming vraag om de locatie via de kaart te wijzigen, want alleen op het kaartje kan ik opslaan via het symbool hiervoor.
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op september 25, 2013, 11:09:37 AM
Dit houdt ook in dat ik geen waarnemingen kan ingeven als ik niet systematisch bij elke waarneming vraag om de locatie via de kaart te wijzigen, want alleen op het kaartje kan ik opslaan via het symbool hiervoor.

Dat is dan een 'loophole', en die ga ik dichttimmeren. Waarschijnlijk komen dat soort waarnemingen op de site terecht zonder kleed/activiteit. Kan je dat controleren?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op september 25, 2013, 12:04:15 PM
Citaat van: wespenbuizerd op september 25, 2013, 11:09:37 AM
Dit houdt ook in dat ik geen waarnemingen kan ingeven als ik niet systematisch bij elke waarneming vraag om de locatie via de kaart te wijzigen, want alleen op het kaartje kan ik opslaan via het symbool hiervoor.

Dat is dan een 'loophole', en die ga ik dichttimmeren. Waarschijnlijk komen dat soort waarnemingen op de site terecht zonder kleed/activiteit. Kan je dat controleren?!


Die waarnemingen komen op de site terecht met de default standaardwaarden van kleed / gedrag (dus niet degene die ik invoerde als standaardwaarde).
Dirk

Alex Kwak

#227
Citaat van: wespenbuizerd op september 25, 2013, 12:14:05 PM
Die waarnemingen komen op de site terecht met de default standaardwaarden van kleed / gedrag (dus niet degene die ik invoerde als standaardwaarde).

Aha, je hebt dus de standaardwaarden aangepast? Kan je een voorbeeld geven van een soortgroep en de waarden waarop je de standaard hebt gezet? Uiteraard van een situatie die nu fout gaat bij jou?

-edit- En kan je als de dropdown geen waarde toont wel de dropdown openen en een andere waarde kiezen? Oftewel, is de dropdown op zich wel gevuld?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op september 25, 2013, 12:21:18 PM
Citaat van: wespenbuizerd op september 25, 2013, 12:14:05 PM
Die waarnemingen komen op de site terecht met de default standaardwaarden van kleed / gedrag (dus niet degene die ik invoerde als standaardwaarde).

Aha, je hebt dus de standaardwaarden aangepast? Kan je een voorbeeld geven van een soortgroep en de waarden waarop je de standaard hebt gezet? Uiteraard van een situatie die nu fout gaat bij jou?

-edit- En kan je als de dropdown geen waarde toont wel de dropdown openen en een andere waarde kiezen? Oftewel, is de dropdown op zich wel gevuld?

Ik heb hetzelfde bij Dagvlinders.
Het dropdown-menu van de kleedgegevens is geen kleed ingevuld en ook niet te openen.
Groet,
Maarten

hiskodevries

ja het gaat fout zodra je een standaard wijzigt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarten Hotting

Citaat van: hiskodevries op september 25, 2013, 13:04:08 PM
ja het gaat fout zodra je een standaard wijzigt
Die heb ik inderdaad standaard op 'Imago' gezet, als ik die terug zet op 'onbekend' werkt het wel weer.
Groet,
Maarten

Alex Kwak

#231
Bedankt! Hier kan ik wat mee. Reken er op dat dit zsm is verholpen!

-edit- Arghh! Bij mij gaat het uiteraard goed, wat doe ik anders dan jullie?!  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Het enige wat ik verander is het Kleed onder soortgroepinstellingen, maakt niet uit welke soortgroep.
Als die anders is dan 'onbekend' wordt het invoervakje van de kleedgegevens in het invoerscherm onbruikbaar.
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Ik kan nu even geen screenshots plaatsen, maar ik heb bijvoorbeeld bij Dagvlinders het standaardkleed op Imago gezet. Daarna ga ik naar Waarneming invoeren, en ik zie daar keurig het kleed op Imago staan zodra ik Dagvlinders heb gekozen. Ook als ik de verzamelgroep kies en daarna uit die groep bijvoorbeeld een Atalanta wordt meteen het kleed op Imago gezet.

Werkt prima, niks meer aan doen zou ik zeggen  :rolleye:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Gerben Mensink op september 25, 2013, 13:51:58 PM
Daarvoor was er (bij mij in elk geval) geen enkel probleem met Obsmapp. Nooit eigenlijk.

Klopt, maar onder water was de situatie niet houdbaar. Nu moeten we zo hier en daar even door de zure appel heen bijten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gerben Mensink

Yep, en daar werken jullie vast hard aan  :duim:
groet,
Gerben Mensink

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op september 25, 2013, 13:50:27 PM
Ik kan nu even geen screenshots plaatsen, maar ik heb bijvoorbeeld bij Dagvlinders het standaardkleed op Imago gezet. Daarna ga ik naar Waarneming invoeren, en ik zie daar keurig het kleed op Imago staan zodra ik Dagvlinders heb gekozen. Ook als ik de verzamelgroep kies en daarna uit die groep bijvoorbeeld een Atalanta wordt meteen het kleed op Imago gezet.

Werkt prima, niks meer aan doen zou ik zeggen  :rolleye:
Vreemd!!
Bij de Verzamelgroep werkt het bij mij ook niet als ik een bijv. Atalanta kies, Kleed en Gedrag blijven leeg...
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Overigens staat bij Download nog steeds de Fenologie in het rijtje (is nu samengevoegd met stamgegevens?) en die doet ook niets.
Groet,
Maarten

hiskodevries

#238
Route om de fout voor elkaar te krijgen
mijn soortgroep is vogels
ik wijzig default gedrag naar ´fouragerend´  bij invoeren gedrag leeg
ik wijzig default kleed naar ´adult´ bij invoeren kleed leeg

als ik gedrag weer op ´ter plaatse´  en kleed op ´onbekend´ werkt het weer.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Nietspitten

Citaat van: hiskodevries op september 25, 2013, 14:37:16 PM
Route om de fout voor elkaar te krijgen
mijn soortgroep is vogels
ik wijzig default gedrag naar ´fouragerend´  bij invoeren gedrag leeg
ik wijzig default kleed naar ´adult´ bij invoeren kleed leeg

als ik gedrag weer op ´ter plaatse´  en kleed op ´onbekend´ werkt het weer.

ik gebruik 3.1.9 en dit genoemde voorbeeld werkt bij mij uitstekend
groeten, Gerrit