Welk zoogdier eet onze plastic plantennamen-bordjes op?

Gestart door Botervlieg, september 14, 2013, 14:33:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

In Thijsse's hof wordt er van onze plastic plantennamen-bordjes gegeten.

Weet iemand welk dier dit doet? We denken dat het van een zoogdier is. We hebben lange tijd geleden een bunzing gezien en vinden daar af en toe ook wel (ontlasting)sporen van.
We hebben/hadden ook een vos. Katten lopen er af en toe ook rond. Allerlei soorten muizen. Er zijn een paar eekhoorns.
En sinds kort worden er ook af en toe egels gezien. De beheerder denkt dat de boommarter ook in de buurt moet voorkomen.

Weet iemand welk dier dit doet?

http://waarneming.nl/waarneming/view/79085370
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2013-09-14 Bloemendaal - Thijsse's Hof













Toelichting:
De sporen zijn niet van vandaag, het is al een tijdje aan de gang. Er is van verschillende bordjes geknaagd.

Groetjes, Marleen

Rob Koelman

#1
Bizar.

Ik ken steenmarters die aan de bekabeling van auto's knagen, maar steenmarters zitten nog niet in dit deel van Nederland. Ook Pallas' eekhoorns knagen graag aan plastic, maar die zitten daar ook niet.

Als je het antwoord echt wilt weten moet je een paar cameravallen plaatsen om de dader op foto/film vast te legen. Mogelijk wil de provinciale zoogdierenwerkgroep wel assisteren (?).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Botervlieg

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie.

Om eerlijk te zijn hebben we al vaker dingen gehad die we niet konden plaatsen.
Zo hadden we bij het instructielokaal een gat in de grond, waarvan het ons een raadsel is gebleven van welk dier het was.
In het oude kantoor ligt steeds zand, en waar het vandaan komt weten we niet, want er liggen tegels op de grond en het kan eigenlijk "nergens" vandaan komen.

We zijn inmiddels wel erg nieuwsgierig ja. Ik heb op de website van de zoogdiervereniging gekeken, maar ik zie niet wie we kunnen contacten hiervoor.
Kan/wil je me daarmee helpen? Misschien kijk ik er overheen?

Groetjes, Marleen

Rob Koelman

Dag Marleen,

Hoewel de locatie in Noord-Holland ligt zou ik qua logistiek contact zoeken met de Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland (even googelen).

Op de derde foto meen ik drie sets van indrukken van hoektanden te zien (zie bewerking van de foto hieronder), wat een (kleinere) marterachtige suggereert. Heb je deze foto ook met een meetlatje er bij? Of anders de maten tussen de twee hoektanden. Aan de hand daarvan kun je bij een marterachtige ook iets zeggen over de soort.


Vriendelijke groet,

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Botervlieg

Hallo Rob,

Oke, dat is een goed idee om met Zuid-Holland contact op te nemen.

Eerlijk gezegd heb ik geen foto's van de maten. Ik heb geprobeerd te kijken naar hoe de tanden (mogelijk) in het bordje zijn gezet, maar ik kwam daar zelf niet uit.

Wat ik kan/wil/zal doen is vragen of de beheerder dinsdag als hij er weer is, het even op wil meten. Dat wil hij vast, want hij heeft mij juist gevraagd om dit hier neer te zetten.
Bedankt dat je de lijntjes op de foto hebt gezet, nu weten we beter wat we zien en wat we precies moeten opmeten.

Mogelijk een kleinere marter-achtige, spannend!! Ik ben benieuwd!!

We gaan hiermee aan de slag en ik zal er zodra ik meer weet even op terugkomen. Bedankt tot zover.  :duim:

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Hallo allemaal,

De maten heb ik nog niet, de beheerder zal ze vandaag of eerdaags even opmeten heeft hij gezegd.

Wel schreef hij dat de steenmarter al in onze omgeving is gezien.
Er zijn er twee bij een preperateur binnengekomen. Waarvan één van de Zeeweg (Haarlem-Bloemendaal).

Het is (bij ons) niet bekend of dat "losse" exemplaren waren die bijv in auto's zijn meegelift. Of dat de dieren er echt al leven.

Groetjes, Marleen

maurice.lahaye

Hallo Marleen,


Zonder foto van de 'steenmarters' die door een deskundige is beoordeeld, zou ik het voorlopig houden op de aanwezigheid van boommarters in de omgeving van Haarlem. De zeeweg is bijvoorbeeld een bekende locatie om dood gereden boommarters te vinden. Kortom, steenmarters in Haarlem is zonder aanvullend bewijs niet erg waarschijnlijk. Dus gewoon camera-vallen plaatsen om de dader(s) te achterhalen. Zou me niets verbazen als het gewoon 'handjeugd' uit de omgeving is die zich verveeld.


Vr. groet,
Maurice
admin



2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Botervlieg

#7
Maurice,

Ik weet het niet, ik geef alleen de info door zoals ik die krijg en daarbij met van wie ik die krijg.

Hangjeugd uit de omgeving die zich verveeld?
Waar baseer je dat op?

En cameravallen zijn zeker welkom, we willen ze gerust neerzetten, maar wij hebben ze niet en we weten ook niet waar we ze kunnen lenen.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Mail van de beheerder n.a.v. de vraag van Rob:

CiteerIk denk dat de lijntjes op de foto niet corresponderen met de hoektanden. Als ik goed naar de lijntjes kijk die door de tanden gesneden zijn voor dat het gat gebeten wordt, dan kom ik tot een andere combinatie. De afstand tussen de hoektanden is dan tussen de 8,6 mm en de 9,5 mm.
Levert dit iets op?
Morgen ga ik nog eens naar meer gaatjes kijken.

Groetjes, Marleen

Rikstar

Hoi Marleen,

Maurice heeft je volgens mij genoeg informatie gegeven om te vragen om eventuele cameravallen :)
Ik heb het zelf even voor je opgezocht. Bij deze link: http://www.zwgzh.nl/contact.html   kun je je verhalen uitleggen en vragen om eventuele cameraval :)


Citaat van: M. Baltus op september 17, 2013, 16:53:19 PM
Maurice,

Ik weet het niet, ik geef alleen de info door zoals ik die krijg en daarbij met van wie ik die krijg.

Hangjeugd uit de omgeving die zich verveeld?
Waar baseer je dat op?

En cameravallen zijn zeker welkom, we willen ze gerust neerzetten, maar wij hebben ze niet en we weten ook niet waar we ze kunnen lenen.

Groetjes, Marleen
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre