boomvalk(2)?

Gestart door S van der Heijden, september 14, 2013, 14:19:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

S van der Heijden

Vandaag weer iets gezien waarvan mijn eerste gedachte uitgingen richting boomvalk. Helaas weer niet beste foto's maar wel iets beter (minder slecht ;))dan de vorige keer. Kunnen jullie er nu wel iets van maken?

groeten stefan
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

augustvansteensel

ik neig naar slechtvalk, maar zeker weet ik het niet.
August van Steensel

www.jnm.nl   !!!

frankneijts

Citaat van: augustvansteensel op september 14, 2013, 14:28:21 PM

August, zulke reacties voegen niks toe, reageer dan liever helemaal niet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

augustvansteensel

Citaat van: frankneijts op september 14, 2013, 15:37:35 PM
Citaat van: augustvansteensel op september 14, 2013, 14:28:21 PM

August, zulke reacties voegen niks toe, reageer dan liever helemaal niet.
Sorry! Dan maar niet! :huh: :(
August van Steensel

www.jnm.nl   !!!

ducheineWim

Mijn God, Frank! Die jongen van 15 jaar zal zich nog wel een keer bedenken voor hij weer een mening geeft. Volgens mij is hij voorgoed genezen. Waarom..?
(Ik ben blij dat ik niet heb gereageerd; ik zag er ook een Slechtvalk in.....).
Wim
Wim Ducheine

frankneijts

Citaat van: ducheineWim op september 16, 2013, 23:43:06 PM
Mijn God, Frank! Die jongen van 15 jaar zal zich nog wel een keer bedenken voor hij weer een mening geeft. Volgens mij is hij voorgoed genezen. Waarom..?
Wim

Wind je niet op Wim, ik zeg niet zo maar wat. Kijk nou eerst even naar al zijn reacties (en niet alleen bij 'Vogels'), al is het maar naar die van afgelopen week en kijk ook hoeveel August er inmiddels al weer heeft geplaatst sinds deze...
Groeten,

Frank

augustvansteensel

Citaat van: frankneijts op september 16, 2013, 23:52:10 PM
Citaat van: ducheineWim op september 16, 2013, 23:43:06 PM
Wim

Wind je niet op Wim, ik zeg niet zo maar wat. Kijk nou eerst even naar al zijn reacties (en niet alleen bij 'Vogels'), al is het maar naar die van afgelopen week en kijk ook hoeveel August er inmiddels al weer heeft geplaatst sinds deze...

Moet ik dan voortaan alleen maar reageren als ik er 100 % zeker van ben?
Ik ben een beginner, en ik probeer gewoon bij te leren. Sorry daarvoor... :-X
August van Steensel

www.jnm.nl   !!!

Martijn Bot

Citaat van: augustvansteensel op september 17, 2013, 15:44:33 PM
en ik probeer gewoon bij te leren. Sorry daarvoor... :-X
Misschien is de beste manier van leren het simpelweg volgen van fora. Vorm voor jezelf een mening en kijk vervolgens of je het bij het rechte eind had. Dat, in combinatie met zo veel mogelijk veldervaring opdoen en veel de boekjes in duiken maakt dat je uiteindelijk een gefundeerde en ter zaken doende mening kunt formuleren. En dat je dan af en toe de plank mis slaat, dat gebeurt iedereen (zelfs Frank, heel af en toe 8) ). Zo maar wat roepen, zonder onderbouwing en vaak gebaseerd op gevoel, daar heeft niemand wat aan en draagt bovendien niets bij aan jouw leerproces.

augustvansteensel

Citaat van: Martijn Bot op september 17, 2013, 16:14:34 PM
Misschien is de beste manier van leren het simpelweg volgen van fora. Vorm voor jezelf een mening en kijk vervolgens of je het bij het rechte eind had. Dat, in combinatie met zo veel mogelijk veldervaring opdoen en veel de boekjes in duiken maakt dat je uiteindelijk een gefundeerde en ter zaken doende mening kunt formuleren. En dat je dan af en toe de plank mis slaat, dat gebeurt iedereen (zelfs Frank, heel af en toe 8) ). Zo maar wat roepen, zonder onderbouwing en vaak gebaseerd op gevoel, daar heeft niemand wat aan en draagt bovendien niets bij aan jouw leerproces.

Duidelijk! Bedankt voor de tip!

En nu denk ik dat Stefan wel wil weten welke valk het is! ;)
August van Steensel

www.jnm.nl   !!!

frankneijts

Martijn, bedankt, ik heb daar niks aan toe te voegen.

Bij vergroten en oplichten komen geen andere kleur- en/of tekeningkenmerken tevoorschijn dan lichte wangen met een donkerder kruin en dat sluit Slechtvalk, Boomvalk en zelfs Roodpootvalk in bepaalde kleden niet uit. Met name op de 2e foto is de structuur echter niet die van een Slechtvalk (armvleugel te smal) en op de 1e foto lastig te beoordelen vanwege de positie v.d. vleugels. Al met al neig ik dan eerder naar Boom- of zelfs Roodpootvalk maar ik durf daar niks zekers van te zeggen (en met Martijn zijn  8) word ik extra voorzichtig natuurlijk...). Wellicht ziet iemand anders er méér in?
Groeten,

Frank

Tom1980

Citaat van: augustvansteensel op september 17, 2013, 16:34:37 PM

http://www.computerbirding.com/what/cbirding73_e.php  ;)

http://waarneming.nl/user/photos/81428

augustvansteensel

Citaat van: Tom1980 op september 17, 2013, 17:36:49 PM
Citaat van: augustvansteensel op september 17, 2013, 16:34:37 PM

http://www.computerbirding.com/what/cbirding73_e.php  ;)

Leuk! Dankje!
August van Steensel

www.jnm.nl   !!!

S van der Heijden

Ja ik wil idd graag weten wat voor valk het was.
Ik kan nog wel wat details toevoegen: ik meende een kleur afwijking te zien rond de stuit (de 'broek' van een boomvalk). Er waren er 2 aanwezig en roepend naar elkaar). Ik heb de roep van boomvalk met die van slechtvalk vergeleken en vond hem het meest op boomvalk lijken. Maar... Het ging allemaal vreselijk snel. Het was bewolkt/druilerig daardoor lastig kleur te zien door de kijker(vandaar dat ik niet zeker ben van een 'rode' broek. En helaas het roepende contact niet op kunnen nemen.
Nog een detail: de vogels vlogen laag; ca 10 m hoog en waren erg wendbaar.

Omdat alles hierboven voor mezelf al erg onzeker zijn heb ik dit niet gemeld bij de foto's; ik hoopte dat er op basis van deze foto's iets over de soort te zeggen was.

Dank voor de inhoudelijke commentaren.

Groet stefan
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden