Leuk nieuws: Kempense heidelibel ver buiten de Kempen

Gestart door hiskodevries, september 13, 2013, 14:28:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

#60
Je bent me net voor, mooie mengtandem!

Die copula is ieg geen zwarte
groet!
Gert Veurink



Geert van der Veer


Goyatlah

Ongetwijfeld.

Ben het wel met Gert eens dat de copula mij ook geen Zwarte lijkt, maar wil dan wel graag weten of het wel een Kempense is. Zou je een full size crop willen maken en die hetzij hier plaatsen, hetzij me mailen? Dan moet er wel zekerheid van te maken zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Is zeker geen Kempense vrouw Dolf: kijk alleen maar naar de pootjes...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Idioot,
tandem met zwarte, en copula met waarschijnlijk steenrode (bruinrode hebben we gisteren dacht ik niet gezien).
En dat terwijl er genoeg Kempense vrouwtjes waren...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

theomuusse

Waar zie jij een mannetje kempense in de onderste foto?

Theo

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Achterste?

Maar alle gekheid, ik kan van de onderste foto sowieso niet veel maken.
En zoals Geert al aangaf, de wind was voor zowel de Kempense als de waarnemers een ramp.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Citaat van: Goyatlah op september 16, 2013, 23:38:03 PM
Achterste?

Maar alle gekheid, ik kan van de onderste foto sowieso niet veel maken.
En zoals Geert al aangaf, de wind was voor zowel de Kempense als de waarnemers een ramp.

De achterste toont wel het gekromde achterlijfje dat vaak zo kenmerkend is voor actieve Kempense mannen maar ik kan geen tekening onderscheiden en ik heb het een enkele keer ook wel eens bij andere 'rode' mannetjes gezien (o.a. Zwervende).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Ga je me nu vertellen dat er ook nog Zwervende rond zou vliegen? Had ik toch nog gelijk  O0 .

Zwervende is een agressieve vlieger, die me wel opgevallen was.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Citaat van: Goyatlah op september 16, 2013, 23:52:29 PM
Ga je me nu vertellen dat er ook nog Zwervende rond zou vliegen? Had ik toch nog gelijk  O0 .

Zwervende is een agressieve vlieger, die me wel opgevallen was.

Was maar een voorbeeld van zo'n rode heidelibel die ook soms het achterlijf kromt net als Kempense. Had ook Steenrode kunnen noemen maar daar heb ik zo gauw geen plaatje van....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Mijn reaktie was ook niet erg serieus...

De copula lijkt inderdaad M sang en F vulg te zijn. Vreemd.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Ik kan het niet meer volgen. De eerste copula is kempense met zwarte, de tweede copula is zowel man als vrouw niet te determineren op de foto zoals ie er nu staat.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Btw mijn mogelijke copula (is niet tot aan het forum gekomen, omdat ik hem op het veld al had afgeserveerd) was Steenrode.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

#77
Is het niet wat om, vanwege de toenemende zeldzaamheid van de soort in ook andere delen van Europa, samen met in elk geval onze Belgische vrienden een soort internationaal (Europees) Kempense (Sierlijke..) heidelibel-symposium te organiseren ergens volgend jaar of zo? Locatie zou Plateaux/Hageven kunnen zijn vanwege het grensoverschrijdende karakter (en het voorkomen van de soort natuurlijk) maar ook de Weerribben/Wieden als symbolische plek voor een mogelijke positieve ontwikkeling?
Of in elk geval er een Brachytron geheel aan te wijden om zoveel mogelijk kennis over de soort te verspreiden en o.a. een inventarisatie te maken van genomen en/of nog te nemen beheersmaatregelen en de resultaten daarvan.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Kom maar op met die mail ;-)

In Vlaanderen hebben ze al de nodige workshops achter de rug volgens mij.


gevonny

Is toch verbazingwekkend hoe snel een soort achteruit kan gaan, in 1990 bijvoorbeeld werden nog zo'n 10.000 exemplaren geteld/geschat op een locatie in de Kempen. Als je bekijkt wat er nu nog zit is het triest.
Natuur groeten,
Gé Driessen

http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/

Goyatlah

Het was al lang bekend dat deze soort in europa het moeilijk zou krijgen. Het is vermoedelijk een ijstijdrelict, die het op zijn oorspronkelijke habitats zeer moeilijk zou krijgen. In het noorden van het areaal (en wellicht ook elders) is het beest uitgeweken naar een speciaal type visvijvers, waar ze het nu weer moeilijk lijken te krijgen. Maar als de soort zich definitief kan vestigen in het NP, en zich vandaar uit kan verspreiden, is er weer hoop voor de soort.

Helaas is er maar zeer weinig over het beest bekend, en ik ga dan ook achter de informatie die er in bv Duitsland ligt aan.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Citaat van: Goyatlah op september 18, 2013, 00:01:00 AM
Het was al lang bekend dat deze soort in europa het moeilijk zou krijgen. Het is vermoedelijk een ijstijdrelict, die het op zijn oorspronkelijke habitats zeer moeilijk zou krijgen. In het noorden van het areaal (en wellicht ook elders) is het beest uitgeweken naar een speciaal type visvijvers, waar ze het nu weer moeilijk lijken te krijgen. Maar als de soort zich definitief kan vestigen in het NP, en zich vandaar uit kan verspreiden, is er weer hoop voor de soort.

Helaas is er maar zeer weinig over het beest bekend, en ik ga dan ook achter de informatie die er in bv Duitsland ligt aan.

Misschien een (overbodige?) tip Dolf: probeer ook 's Zwitserse bronnen. Ik geloof dat de soort het daar nog niet zo slecht doet (?), logisch misschien gezien het bestaan van veel gletsjers in dat land.
P.S. Ik stuur je morgen de eerste foto's.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Ik ken persoonlijk geen Zwitserse en Oostenrijkse Odonatologen, maar via via zou dat wel moeten lukken.
Heb er achteraf nu wel spijt van geen "uitstapje" naar NO Slovenie gedaan te hebben.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

jaapbouwman

Rond de Luneburgerheide was de soort niet zo lang geleden best algemeen maar doordat de visvijversystemen in onbruik zijn geraakt heeft de soort het heel moeilijk en is op veel plekken verdwenen. De stabielere peilen hier zijn goed voor allerlei andere soorten maar dus niet voor de Kempense heidelibel. Op zich zit de soort als relict natuurlijk in een biotoop wat niet moeilijk te "maken" is . Denk dat het lokaal in ere herstellen van historische visvijversystemen de soort echt wel zou helpen maar dit is wel op en top tuinieren natuurlijk, keuzes keuzes. In dit kader is deze vondst in De Weerribben natuurlijk super interessant want hier is geen sprake van een visvijver of een rijstveld. Aan de andere kant wordt in De Weerribben natuurlijk ook gesleuteld aan de waterpeilen. Mini-symposium is een leuk idee, moeten we oppakken.

groet

Jaap

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

En weer een nieuwe plek...
Hup allemaal naar buiten en zoeken! :blink:
groet!
Gert Veurink



hiskodevries

de kaart wordt steeds fraaier http://waarneming.nl/soort/maps/635?from=2012-09-23&to=2013-09-23
als nu de aanstichters van dit onderwerp ook eens gewoon hun waarnemingen invoeren dat is het beeld compleet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

manger

De waarneming uit 2011 Zwolle ontbreekt ook op de kaart ..... ;-)

Groeten, Rene
Video's van de Nederlandse Libellenfauna www.video.dutchdragonflies.eu
Libellenfauna van Nederland www.dutchdragonflies.eu