boomvalk?

Gestart door S van der Heijden, september 12, 2013, 22:01:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

S van der Heijden

Is dit een boomvalk?

alvast dank voor het meedenken.

groeten stefan
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

augustvansteensel

ik weet niet of de experts hier iets mee kunnen, maar ik niet.
Zou je misschien de foto kunnen croppen en oplichten? ( ik heb net een nieuwe pc en kan het dus niet doen...)
En heb je Misschien meer foto"s?
August van Steensel

www.jnm.nl   !!!

S van der Heijden

Nee heb helaas niet nog meer foto's. Dit is een beetje wat ik er mee heb kunnen doen.

groeten stefan
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

frankneijts

Lijkt me eerder een Slechtvalk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

augustvansteensel

August van Steensel

www.jnm.nl   !!!

S van der Heijden

'Lijkt me' en 'denk ik'? Hoe zeker zijn jullie ervan en waarom (daar leer ik wat van ;))

Vloog erg hoog. Zweefde regelmatig met daartussen snelle flapperende vleugslag. Misschien kun je daar wat mee?

Groet stefan
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

Guus Peterse

Wat in elk geval meteen opvalt is dat de vogel niet de smalle, spitse vleugels heeft van boomvalk, maar veel bredere vleugels. Geeft een heel ander vliegbeeld, dat dus pleit voor slechtvalk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Stefan, het is al vele malen onverstandig gebleken om een 100% ID op te hangen aan maar één foto. Bovendien één die in dit geval eigenlijk niet meer is dan een silhouet (zonder een spoor van tekening/kleur). De keren dat gebleken is dat één zo'n foto je helemaal op het verkeerde been kan zetten, zijn niet meer te tellen. Mijn redenatie was/is zoals die van Guus (ook nog de relatief grote kop) maar m'n aarzeling zit 'm in het feit dat ik Smelleken niet helemaal durf uit te sluiten die immers qua silhouet wel wat op Slechtvalk lijkt. Weliswaar hebben die gewoonlijk wat spitsere vleugeltoppen en een ietsje langere staart maar, enfin ik zei het al: op basis van maar één foto....  8)
Groeten,

Frank

S van der Heijden

Ok helemaal duidelijk dank voor de reacties.
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

BramtK

Maar goed, op een ander moment zouden we hier zo maar een vraagteken aan kunnen hangen.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

Vaag is ook nog een koppatroon waarneembaar inclusief kleur. Lengte van de staart naar vleugelbasis is goed uit te zetten en vleugelbasis naar vleugelpunten.
Dat het op een Slechtvalk 'lijkt'  is vanwege de kwaliteit van de foto niet vanwege het vliegbeeld.
Het lijkt er goed op.
Breng maar eens iets naar voren waar je dat vraagteken aan kunt hangen?

BramtK

Vaag is een koppatroon zichtbaar, maar beoordelen of dat koppatroon beter op de een dan op de ander past, dat lijkt me toch echt niet mogelijk, Gerd. Verder is er niets diagnostisch te zien. De soort wordt nu enkel en alleen benoemd op basis van silhouet. Daarom zou hier op een ander moment zo maar een vraagteken aan gekoppeld kunnen worden. Er staat mij een recent voorbeeld bij van een Buizerd in silhouet waar een vraagteken bij moest omdat het zomaar een Wespendief zou kunnen zijn. Het komt op mij wat willekeurig over.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

Áls ik de reacties hierboven goed interpreteer dan heb ik de indruk dat vrijwel iedereen een slag om de arm houdt, vrijwel niemand helemaal zeker is en dus inderdaad vrijwel iedereen het met je eens is Bram: waarschijnlijk een slechtvalk maar een onzekere waarneming.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

PieterH

Citaat van: gerdwichers8 op september 13, 2013, 17:23:51 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/78676066
Ik zou hier een Slechtvalk van maken. Borststreping is niet typisch voor Boomvalk, baardstreep is te breed , silhouet ook meer Slechtvalk.
Groeten , Pieter Hilgeman

frankneijts

Citaat van: PieterH op september 13, 2013, 22:39:07 PM
Citaat van: gerdwichers8 op september 13, 2013, 17:23:51 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/78676066
Ik zou hier een Slechtvalk van maken. Borststreping is niet typisch voor Boomvalk, baardstreep is te breed , silhouet ook meer Slechtvalk.

De gebandeerde onderstaartdekveren passen, in combinatie met de andere kenmerken, alleen op Slechtvalk. En ook hier weer redelijk goed zichtbaar: die geweldige klauwen....
Heb de waarnemer verzocht de soortnaam te wijzigen. Bedankt Gerd voor je opmerkzaamheid.
Groeten,

Frank

Yeronimo

Citaat van: frankneijts op september 12, 2013, 22:27:59 PM

Frank e.a., hoe sluiten jullie in dit geval met deze kwaliteit foto's Torenvalk uit?  ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankneijts

Citaat van: Yeronimo op september 14, 2013, 18:25:28 PM

Frank e.a., hoe sluiten jullie in dit geval met deze kwaliteit foto's Torenvalk uit?  ;)

IHet lijkt me wel duidelijk dat alle discussie-deelnemers problemen hebben met de kwaliteit van de foto. Daarom ook heeft niemand zich voor de volle 100% voor één soort uitgesproken al leek Slechtvalk het meest aannemelijk. Dat betekent in dit geval ook dat er feitelijk niks 100% helemaal wordt uitgesloten. Maar als deze vogel niet zijn halve staart is kwijt geraakt en/of aan body building heeft gedaan, lijkt mij een Torenvalk op zijn zachtst gezegd niet erg voor de hand te liggen..... 8)
Groeten,

Frank

Yeronimo

Citaat van: frankneijts op september 14, 2013, 18:47:02 PM
Citaat van: Yeronimo op september 14, 2013, 18:25:28 PM

IHet lijkt me wel duidelijk dat alle discussie-deelnemers problemen hebben met de kwaliteit van de foto. Daarom ook heeft niemand zich voor de volle 100% voor één soort uitgesproken al leek Slechtvalk het meest aannemelijk. Dat betekent in dit geval ook dat er feitelijk niks 100% helemaal wordt uitgesloten. Maar als deze vogel niet zijn halve staart is kwijt geraakt en/of aan body building heeft gedaan, lijkt mij een Torenvalk op zijn zachtst gezegd niet erg voor de hand te liggen..... 8)

Halve staart is beetje overdreven Frank  B)
Als ik de foto op het eerste oog zag vond ik de staart niet eens zo heel gek kort. In paint even snel de foto gegooid en snel wat amateuristisch gerekend. Ik kwam er zo een beetje op uit dat de staart 45% was van het hele dier (van kop tot staart gemeten). Heb zelf even dit niet gedaan voor Torenvalken/Slechtvalken, maar inderdaad Slechtvalk komt daar dichterbij. Ik kan alleen geen grote torenvalk (ongeveer 35+ cm) met een staartlengte van ongeveer 15 centimeter uitsluiten. Sterker nog, dat is nog best reëel te denken. Met een snelle blik over de foto's kom ik bij torenvalk op iets minder dan 50% uit (zie: http://waarneming.nl/fotonew/1/5519771.jpg) en bij slechtvalk op 30-40% (zie: http://waarneming.nl/fotonew/3/4552663.jpg).
En ja ook torenvalken gaan tegenwoordig naar de sportschool, zeker als ze net gegeten hebben zien ze er een stuk dikker opeens uit  B)
Leeuwarden

frankneijts

Jeroen, met alle respect voor je gereken:  Om er een Torenvalk van te maken moet je je toch in bepaalde bochten wringen w.b. de staartlengte, de vleugelbouw met de opvallend brede vleugelbasis (vandaar die sportschool en niet omdat de vogel dik zou lijken!) negeren evenals de relatief grote kop. Maar het silhouet doet nu eenmaal het meeste denken aan een Slechtvalk (en daarvoor heb je geen rekensommetjes nodig) en het enige probleem is dat we nauwelijks of niets van zijn kleur/tekening zien en daarom houden we een slag (je) om de arm.
Groeten,

Frank

Yeronimo

Citaat van: frankneijts op september 14, 2013, 20:02:47 PM
Jeroen, met alle respect voor je gereken:  Om er een Torenvalk van te maken moet je je toch in bepaalde bochten wringen w.b. de staartlengte, de vleugelbouw met de opvallend brede vleugelbasis (vandaar die sportschool en niet omdat de vogel dik zou lijken!) negeren evenals de relatief grote kop. Maar het silhouet doet nu eenmaal het meeste denken aan een Slechtvalk (en daarvoor heb je geen rekensommetjes nodig) en het enige probleem is dat we nauwelijks of niets van zijn kleur/tekening zien en daarom houden we een slag (je) om de arm.

Ik wil er geen torenvalk van maken, ik vraag mij alleen af hoe deze is uitgesloten. Ikzelf geloof ook meer in slechtvalk maar vind het leuk de discussie op te zoeken. Want daar heeft uiteindelijk de persoon die vragen hierover heeft en dus de beginpost opent het meeste aan. Ter lering en vermaak dus  :duim:
Leeuwarden

frankneijts

Citaat van: Yeronimo op september 14, 2013, 20:06:53 PM
Citaat van: frankneijts op september 14, 2013, 20:02:47 PM

Ik wil er geen torenvalk van maken, ik vraag mij alleen af hoe deze is uitgesloten. Ikzelf geloof ook meer in slechtvalk maar vind het leuk de discussie op te zoeken. Want daar heeft uiteindelijk de persoon die vragen hierover heeft en dus de beginpost opent het meeste aan. Ter lering en vermaak dus  :duim:

Discussiëren over ID is zeker leuk Jeroen en dat geldt natuurlijk ook voor het helpen van vragenstellers. Maar dan moet het wel op een reële basis zijn en liefst ergens toe leiden, een 100% ID bij voorkeur. Dit leidt daar zeker niet toe, hoogstens naar méér verwarring voor de vragensteller en dat kan de bedoeling toch niet zijn.
Groeten,

Frank