Vraagje over de grashommel.

Gestart door Martijn Dijkhuizen, september 16, 2013, 15:32:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Dijkhuizen

Hallo,

Wat is eigenlijk de status van de grashommel, want hij wordt bijna nooit meer waargenomen?
Is dat omdat ze vaak worden verward met de steenhommel?
Ik heb zelf vorig jaar een mannetje in de duinen gezien.

Van der Blom schrijft dat sommige vrouwtjes gele banden kunnen hebben, maar is dat eigenlijk wel zo?

Groetjes van Martijn
Met vriendelijke groeten van Martijn Dijkhuizen

Theo MJP

Zie De Nederlandse bijen (Peeters et al. 2012)....
Het is al vele jaren geleden dat ik ze bestudeerd heb; een gele band wil ik niet uitsluiten.

GroeTheo


Stijn Schreven

Citaat van: Martijn Dijkhuizen op september 16, 2013, 15:32:28 PM
Van der Blom schrijft dat sommige vrouwtjes gele banden kunnen hebben, maar is dat eigenlijk wel zo?

Gebruik je Van der Blom voor determinatie? Ik ben daar ook mee begonnen voor hommels, maar ben later overgestapt naar de Duitse tabel van Amiet. Van der Blom maakt bijna alleen gebruik van haarkenmerken en die variëren en slijten.

Dat kenmerk om die mannetjes Bombus lucorum en magnus uit elkaar te houden kende ik dan weer niet (gele haren op clypeus en bovenkant kop of alleen op clypeus, zie ander topic). Is dat echt betrouwbaar of "in de meeste gevallen waar"?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Martijn Dijkhuizen

Ik heb zelf ook een mooi Duits boek, het heet: Feldbestimmungsschüssel für die Hummeln Österreichs, Deutschland und der Schweiz.
Die is op internet nog wel te koop.
Het is eigenlijk alleen maar voor de determinatie, en het heeft veel schematische tekeningen.
Dit boek vermeldt over mannetjes van B. magnus: Zwarte begpharing zonder witte uiteinden. T1 altijd geel behaard. Alleen clypeus geel behaard.
Dit vermelden ze over mannetjes B. lucorum: Zwarte beharing met witte uiteinden. Gehele indruk grauw. Soms T1 geel. Gehele "gezicht" geel behaard.

Ik gebruik dit boek vooral voor de determinatie van zwart-rode of zwart-rood-gele hommels, je weet hoe moeilijk die vaak zijn :(
Het is een heel goedkoop boekje maar wel de moeite waard.
Wat is dat Duitse tabel van Amiet dan, is die nog te koop ergens?

PS. Hoe kan je eigenlijk man Cryptarum van man Terrestris onderscheiden?

Groetjes van Martijn
Met vriendelijke groeten van Martijn Dijkhuizen

Stijn Schreven

Oke, ik dacht dat Bombus magnus ook witte/gebleekte puntjes van de zwarte haren kon hebben, en de subtiele verschillen in (locatie van) gele beharing op kop kende ik niet (meende dat allebei meer of minder geel konden hebben); alleen de gele T1 kende ik als verschil. Volgens mij is Amiet er niet zo stellig in als jouw boek en geeft hij meer overlap tussen de twee soorten. Ik zal het eens nazoeken.

Het boek van Amiet is deze: Amiet, 1996. Hymenoptera, Apidae. 1. Allgemeiner Teil, Gattungsschlüssel, die Gattungen Apis, Bombus und   Psithyrus. - Insecta Helvetica, Fauna 12, 98 p.
Ik heb via-via een kopie van de tabel kunnen krijgen, het is volgens mij volledig uitverkocht.

Over cryptarum/terrestris: geen idee, volgens mij kan dat niet. Amiet gebruikt verschillen in "microstructuur" op de tergieten van het achterlijf, maar dat is echt een kwestie van belichting en ervaring. De genitalen van alle vier de "aardhommels" zijn helaas ook hetzelfde...
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Martijn Dijkhuizen

Er bestaat volgen Løken ook een donkere vorm van man B. lucorum, die is niet te onderscheiden van B. terrestris :(
Met vriendelijke groeten van Martijn Dijkhuizen

Martijn Dijkhuizen

Stein, hoe ben jij aan die kopie gekomen, is het misscien mogelijk dat ik daar ook een kopie kan ophalen?
Met vriendelijke groeten van Martijn Dijkhuizen