Zwitserse weidekustsprinkhaan

Gestart door Datura, september 09, 2013, 22:08:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Datura

Hallo Allen,

Graag jullie mening over de volgende sprinkhaan (waarneming: http://switzerland.observado.org/waarneming/view/79021432). Het Chortippus-lobje, niet diep geknikte zijkielen van halsschild en de 'effen, niet zwarte knie' wijst m.i. op het duo Weide & Kustsprinkhaan, maar dan..... Volgens mij is pro Weidesprinkhaan de licht gebogen zijkielen (bij Kustsprinkhaan rechter) en het ontbreken van de witte vleugelstreep en pro Kustsprinkhaan het verbreedde radiaalveld.

Maar misschien zie ik het wel helemaal fout, of zie ik iets anders over het hoofd.... De foto's zijn van 2 exemplaren tenzij ik in 10 minuten 2 keer hetzelfde exemplaar gevangen heb. Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken!







Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

belle

Ik zou zeggen vrouwtje Kustsprinkhaan, inderdaad vooral door de plotselinge verbreding van het radiaalveld. Mijn Veldgids zegt overigens: vrouwtje heeft vaak een witte streep.

Maar ik ben geen expert en geef mijn mening graag voor een andere.  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Datura

Ik denk dat k eruit ben: toch een vrouwtje Weidesprinkhaan.
En wel door de 'Die Heuschrecken der Schweiz' eens goed te lezen, en dat te combineren met de Veldgids sprinkhanen en mijn andere waarnemingen.

1) In de sleutel heeft de Heuschreken der Schweiz het itt tot de Veldgids niet over de verbreding van het radiaalveld, maar over een iets S-vormig gebogen radiaalader (die bovendien bij het vrouwtje maar zwak gebogen is) voor Kustsprinkhaan, voor Weidesprinkhaan staat in de sleutel dat die de radiaalader 'licht gebogen' heeft (maar niet s-vormig. Verder noemen ze vorm van de kielen van het halsschild (zoals ik in mijn 1e post al heb aangehaald) en geven ze voor de Kustsprinkhaan vrouw nog: 'Vleugel met witte streep' (in de sleutel geven ze dus niet dat ze ook zonder streep kan voorkomen) en voor Weidesprinkhaanvrouwtjes: 'Vleugel meestal zonder witte streep' (waaruit ik op maak dat ze die soms wel heeft...). Tot zover de sleutelkenmerken.

Dan viel me bij de foto bij de beschrijving van Weidesprinkhaan op dat het vrouwtje daar wel een m.i. plotselinge verbreding van het radiaalveld heeft (maar niet veroorzaakt door de radiaal-ader, eerder door de Mediaal-ader (heet die denk ik) die omhoog buigt).

Dit deed mij denken aan een vrouwtje weidesprinkhaan die ik eerder dit jaar heb gefotografeerd op een plaats waar geen Kustsprinkhaan voorkomt en bovendien riep weidesprinkhaan daar volop (op de plaats waar ik de waarneming uit de 1e post heb gedaan kunnen ze beide voorkomen, maar door het bewolkte weer hielden alle sprinkhanen hun benen). http://switzerland.observado.org/waarneming/view/78715735 dus daar nog even goed naar de vleugeladering van het vrouwtje gekeken en die heeft dezelfde verbreding van het radiaalveld, zie de toegevoegde crop hieronder.

Mijn conclusie is dus dat ik hier een vrouw Weidesprinkhaan op de foto heb (en dat de sleutel in de Veldgids zeker voor de vrouwtjes (p.126 veldsprinkhanen III) hier 'niet lekker loopt'. Ik zou op basis van de tekening van de vleugel bij mijn exemplaren (ook bij de tekening van de vleugels bij de soorttekst van Kustsprinkhaan trouwens) vrijwel zonder aarzeling naar Kustsprinkhaan zijn gegaan.

Maar dan nog is de mening van de experts meer dan welkom (ik heb graag bevestiging of ze het met me eens zijn, tenslotte ben ik ook maar een botanist die af en toe een sprinkhaan ziet :))!

Hieronder de crop van een vleugel van een zekere weidevrouw.

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

Ik bedenk net dat ik ook nog 'dank je wel Tjitske voor de reactie' in mijn vorige bericht had willen zetten, maar vergeten was. Bij deze dus, volgens mij mogen wij ons gelukkig prijzen dat we in een land wonen waar Weidesprinkhaan tenminste wel voorkomt :).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

Gelukkig is Florin (Zwitserse sprinkhaanadmin) het met me eens :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

belle

Mooi, dat is dan ook weer opgelost, en inderdaad vind ik het ook bijzonder dat in ons terreintje de Weidesprinkhaan voorkomt.  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721