Hoe zit dat met de Kanaaljuffer?

Gestart door Platbuik, september 11, 2005, 19:18:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Platbuik

:huh: Laatst een paar Kanaaljuffertjes gezien, en op Waarneming.nl opgezocht.
Daar zijn  in totaal drie (3!) waarnemingen van gepleegd, terwijl  er bij "Voorkomen" staat "Vrij Algemeen".
Wat is jullie ervaring: is deze soort, best wel, moelijk te herkennen,
of klopt er iets niet aan de classificatie? Of zou deze soort in aantal achteruit gaan?

Het zelfde gaat ook op voor de Gouden Tor (waarvan ik tot voor twee weken het bestaan niet eens kende :( ).
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Schoppers

#1
Er zijn nog wel meerdere soorten die een verkeerde status hebben.
Dit was dus ook bij de Kanaaljuffer het geval.
Ik heb het gewijzigd.

Bedankt!!!!!
En als je nog eens een verkeerde status ziet horen we het graag!!
Van die Gouden Tor kan ik niets zeggen.
Heb daar te weinig verstand van.

Owjah en zou je misschien je naam in het onderschrift willen zetten.
Dit is namelijk gebruikelijk in dit forum.
Dan weten we tegen wie we praten want platbuik kan iedereen zijn ;)
Alvast bedankt!!

han.endt

#2
De status vrij algemeen van de Gouden Tor klopt wel. Dat zal niet voor heel Nederland opgaan, maar zeker wel voor de zandgronden.

Han.

Mark van Veen

#3
Citeer:huh: Laatst een paar Kanaaljuffertjes gezien, en op Waarneming.nl opgezocht. Daar zijn  in totaal drie (3!) waarnemingen van gepleegd, terwijl  er bij "Voorkomen" staat "Vrij Algemeen".
Wat is jullie ervaring: is deze soort, best wel, moelijk te herkennen, of klopt er iets niet aan de classificatie? Of zou deze soort in aantal achteruit gaan?
Kanaaljuffers zijn in Zuidoost Nederland niet echt zeldzaam, daarbuiten wel. Ze vliegen bovendien met graagte boven water, zodat ze wat minder makkelijk te vangen zijn. Ben je er niet op verdacht, dan zou je ze voor Watersnuffels kunnen houden.
groet,

Mark van Veen

Platbuik

CiteerZe vliegen bovendien met graagte boven water, zodat ze wat minder makkelijk te vangen zijn.

Is mij ook opgevallen: als je er eens eentje aan een plantje op de kant betrapt hebt, dan verdwijnt ie al gauw naar het water.


A. van Leur.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

marcel123

Bovendien zijn statussen ook vrij persoonlijk....en hangen ze waarschijnlijk ook samen met je woon en werkomgeving.

Maaswitje

#6
Naar aanleiding van deze discussie nog eens in mijn fotobestanden van juli gekeken en daar een foto gevonden van een juffer die ik als variabele waterjuffer met een vraagteken had staan. Bij nadere beschouwing kan dit echter ook heel goed een kanaaljuffer (met mijten op segment 7 ? zijn. Ik weet nog goed dat mijn laarzen toen vol water zijn gelopen.... ^_^ . De vindplaats was een van de zandafgravingen bij Mill (N.Br.).
Wie weet het ?

Andre den Ouden
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

grunsven

Dit is inderdaad een kanaaljuffer. De streepvormige achterhoofdsvlekken zijn mooi te zien.
Deze is de laatste jaren enorm in aantal toegenomen en is in zuidoost Nederland niet zeldzaam meer. Hij is echter niet heel opvallend. Cercion zit vaak boven het water en doet dan erg aan enallagma denken.

Groet Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden

Cercion schijnt tegenwoordig officieel onder het genus Erythromma te vallen, een roodoogjuffer dus. Daar is ie namelijk nauw aan verwant, ook al zou je dat aan het uiterlijk van de volwassen beestjes niet zo hard zeggen. De larven lijken echter wel erg op die van Erythromma najas en viridulum en ook het gedrag van de volwassen beestjes komt erg overeen: de mannetjes zitten vaak op drijvende vegetatie. Als die ontbreekt zul je niet zo snel Kanaaljuffers aantreffen.

grunsven

Dit is niet helemaal waar. Met name op de kanalen rond de peel zie je ze vaak op plekken zonder vegetatie. Maar mogelijk komt dit door de enorm grote populaties die daar zitten. Dan vliegen er overal wel een aantal.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Maaswitje

#10
Vandaag toch nog even wezen kijken bij de zandgaten in Mill en tot mijn verrassing nog drie kanaaljuffers (mannetjes) gevonden. Waarschijnlijk te danken aan het warme weer van de afgelopen weken? Eentje hing dood in de begroeing  :(  maar was aan de kleuren te zien nog niet lang dood. Er waren  nog maar heel weinig waterplanten aanwezig, maar in juli groeide hier op dezelfde plek ook niet zo veel. De juffers zaten laag in de planten bij de oever maar vlogen bij verstoring hoog in de bomen langs het water.
Ik heb goede foto's kunnen maken en zal deze vanavond bij de waarnemingen plaatsen.

Andre den Ouden.
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

AvanderHeijden

Ik heb ze gezien, inderdaad mooie foto's!  :duim: