Hoofdmenu

3 juffers gezocht

Gestart door cekay, mei 21, 2007, 18:36:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

cekay

hierbij 3 juffers die ik niet helemaal thuis kan brengen.

foto1 is denk ik een lantaarntje, (als ik het forum goed gevolgd heb)
foto 2 is denk ik iets van een pantser, maar welke
foto 3 absoluut geen idee (lantaarn vrouwtje????)

:censored: zal ik het ooit leren :angry:

alvast hartelijk dank.
met vriendelijke groet

Carl Nolte

cekay

foto 2,

mischien iets van een pantser (hout)
met vriendelijke groet

Carl Nolte

cekay

en nummer 3

niet echt een idee. lantaarn vrouw mischien
met vriendelijke groet

Carl Nolte

bjornvanlieshout

De eerste is goed, lantaarntje!

de tweede is een vrouwtje bosbeekjuffer of weidebeekjuffer (vanuit deze hoek is de positie van het pterostigma moeilijk te zien...)

de laatste heb je volgens mij ook goed, maar die dames zijn altijd lastig...

m.v.g.
Bjorn

Stijn Schreven

#4
De eerste is idd lantaarn, derde is vrouwtje lantaarn (type infuscans-obsoleta).

De tweede is m.i. Bosbeekjuffer vrouwtje, vanwege de bruine tint van de vleugels.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Goyatlah

Van de 3e kun je toch wel goed zien dat het achtste segment lichter is dan de rest, en alleen daarom al kan het niets anders zijn.
En als al mijn foto's van vrouwtje beekjuffers met bruine vleugels bosbeek zouden zijn was dat hier een algemene soort. Als het beest niet in het zuiden van het land gevonden is, is het bijna zeker een weidebeek.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

cekay

het beestje is gevonden in het zuiden des lands.

wil je daarmee zeggen dat het een bosbeek moet zijn?

bosbeekjuffers heb ik hier nog niet gezien. wel veel weidebeek juffers

met vriendelijke groet

Carl Nolte

frankneijts

Ik denk dat Dolf bedoelt dat in het zuiden Bosbeek een stuk algemener is dan in de rest van NL. Maar op basis van de breedte van de vleugel zou ik hier een wijfje Weidebeek van maken. De stigma's zijn helaas nauwelijks te zien. Een wijfje Bosbeek (zaterdag j.l. op de Plateaux) ter vergelijking.

Groet,

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

cekay

bedankt allemaal, :duim:

ik ga er maar even van uit dat het een weidebeek vrouwtje is aangezien
er ook de mannetjes rond vlogen.

nu maar op jacht naar de bosbeek :D  
met vriendelijke groet

Carl Nolte

frankneijts

Als ik een tip mag geven Carl: Bosbeken houden van beschaduwde, schone beekjes, zoek dus naar kleine beken of beekgedeeltes (vaak de bovenlopen) die liefst over langere stukken enigszins natuurlijk door bos (de naam!) stromen. Ze zitten dan wèl weer graag op planten langs de beek waarop de zon schijnt wat het zoeken weer vergemakkelijkt (Weidebeek kom je op zulke schaduwrijke plaatsen weinig tegen!) In het ZO van Brabant zijn vrij veel populaties alhoewel de meeste klein zijn. Op plaatsen waar zo'n beek over langere gedeeltes (soms nog enkele kilometers) door bos loopt kunnen de populaties vele 10-tallen (of méér) exx. groot zijn.

Groet,

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

cekay

dank je frank,

een dezer dagen maar eens naar de kampina gaan , heb ik goede kans denk ik.

meteen kijken of de nerts er nog zit
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Weia

Alle goede determinaties zijn al langsgekomen, leuk zo'n forum! Ik ga dus mee met weidebeekjuffer. Maar die foto die Carl ter vergelijk als bosbeek plaatst, hmm, daar maak ik toch ook een weidebeek van... Is die waarneming ingevoerd met die foto? Heb ik er overheen gekeken? Discussie?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

CiteerAlle goede determinaties zijn al langsgekomen, leuk zo'n forum! Ik ga dus mee met weidebeekjuffer. Maar die foto die Carl ter vergelijk als bosbeek plaatst, hmm, daar maak ik toch ook een weidebeek van... Is die waarneming ingevoerd met die foto? Heb ik er overheen gekeken? Discussie?
Je zou daar wel eens gelijk in kunnen hebben (je bedoelde mijn foto denk ik?)! Dit vrouwtje verkeerde in gezelschap van 3 mannetjes Bosbeek en 'n zeer donkerbruin ander wijfje (Bosbeek) op een typische Bosbeek-plek. Gewoon foto's genomen en verder niet echt gekeken, niet slim maar zo gaat dat soms.
Nu heb ik effe wat rekenwerk gedaan en het 'gewraakte' plaatje vergeleken met 'n zekere Weidebeek (de Tongelreep, vanavond) en een zekere Bosbeek (de Reusel, juni 2006). Ik heb ze onder elkaar uitgeprint, min of meer in dezelfde houding en formaat en toen de max. vleugellengte, de max. vleugelbreedte en de afstand van stigma-rand tot uiterste vleugelpunt gemeten. Natuurlijk veel te weinig voorbeelden en geen standaardisatie (wel % genomen en geen absolute getallen natuurlijk) maar qua breedte van vleugel scoorde de bewuste juffer minder dan de Tongelreep-WBdame en BB van de Reusel: resp. 29.6, 31.5 en 31.8% (maar dit zijn natuurlijk zeer kleine verschillen!). De afstand van stigma-rand tot vleugelpunt was bij de Bosbeek van de Reusel onbetwist groter: ca. 12.5% t.o.v. ca. 10% beide andere beekjuffers.
Weia heeft daarom m.i. gelijk met haar twijfels: het is/was een Weidebeekjuffer!
Voor mij is het determinatieprobleem niet echt eenvoudiger geworden: de genoemde (ook door mij!) verschillen in discussies (breedte vleugel, afstand stigma tot vleugelpunt) zijn erg subtiel en/of lastig te beoordelen.

Groet,

Frank

P.S. Het plaatje van de Reusel-Bosbeek hierbij. Niet geweldig maar dat was ook niet de opzet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Er is eerder een topic over geweest, daar kan je naar wens nog wat verder meten en rekenen:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=24191
Er is overigens bij twijfel (en bij die jonge vrouwtjes is er vaak zat reden voor twijfel) nog een extra kenmerk, dat op heel goede foto's te zien is. De bosbeek heeft nóg meer aders dan de weidebeek en je kunt dus bijvoorbeeld tellen hoeveel dwarsadertjes er zitten tussen lijf en knoop (halverwge de voorrand van de vleugel). Op jouw foto zijn het er een stuk of 25, op de foto van de bosbeek uit het topic dat ik net gaf zijn het er iets meer dan 30. Zonder te tellen zie je het verschil overigens ook, gesteld dat je twee foto's naast elkaar kunt houden.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

CiteerEr is overigens bij twijfel (en bij die jonge vrouwtjes is er vaak zat reden voor twijfel) nog een extra kenmerk, dat op heel goede foto's te zien is. De bosbeek heeft nóg meer aders dan de weidebeek en je kunt dus bijvoorbeeld tellen hoeveel dwarsadertjes er zitten tussen lijf en knoop (halverwge de voorrand van de vleugel). Op jouw foto zijn het er een stuk of 25, op de foto van de bosbeek uit het topic dat ik net gaf zijn het er iets meer dan 30. Zonder te tellen zie je het verschil overigens ook, gesteld dat je twee foto's naast elkaar kunt houden.
Weer wat geleerd, bedankt!

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'