borstelbraam? > nee rubus spiculus

Gestart door theomuusse, september 08, 2013, 00:05:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/78977133
Gewone braam - Rubus fruticosus agg. gezien op 2013-09-04 Texel - Oostelijk Horsmeertje
Foto's:


























Toelichting:
een borstelbraam? Hier de foto's van het bladloot. De andere waarneming op dezelfde tijd en plaats zijn van dezelfde en betreffen de bloeiwijze.
bij voorbaat dank theo muusse

theomuusse














































Hier de foto's van de bloeiwijze van dezelfde braam op deze lokatie op deze tijd.

Rense Haveman

en hier de vraag: waarom borstelbraam?
Groet! Rense

havikskruiden!

theomuusse

Vanwege oa de tussenvormen van stekels en klieren.
Ik vond dat opvallend om voor borstelbraam te gaan.
Of heeft een borstelbraam nog meer overgangen?
Wat wordt het wel dan?

Theo

Rense Haveman

Dit is een lastige hoor... Het is een wasbraam, maar wat mij betreft wel een heel mooie!
Rubus spiculus.... Zit Texel vol mee. Voordat Iris en ik wisten dat het om deze uit Fr. en Dr. beschreven soort ging, noemden we de planten van Texel provisorisch Rubus excarnificus: de ontvlezer, vanwege de vele stekels.... :D
Groet! Rense

havikskruiden!

theomuusse

Als dit een wasbraam is dan zijn bramen toch nog veel moeilijker dan ik dacht.
Op wasbraam was ik nooit gekomen.

Theo

IrisdeRonde

Citaat van: theomuusse op september 10, 2013, 22:28:14 PM
Als dit een wasbraam is dan zijn bramen toch nog veel moeilijker dan ik dacht.
Op wasbraam was ik nooit gekomen.

Theo

Het is lang niet altijd makkelijk om een wasbraam te herkennen en ik doe het ook niet altijd goed. Zeker niet bij de mooiere of forsere wasbramen.
Toch krijg je er op een gegeven ogenblik gevoel voor blijkt! Het is de manier van stekels vormen, de bladeren die zo dicht op elkaar staan, de simpele bloeiwijze, het sliertige en het rommelige..
Groet Iris

Rense Haveman

Citaat van: theomuusse op september 10, 2013, 22:28:14 PM
Als dit een wasbraam is dan zijn bramen toch nog veel moeilijker dan ik dacht.
Op wasbraam was ik nooit gekomen.

Theo

te mooi he?

let op de brede steunblaadjes, de doorlopende groef op de bovenzijde van de bladsteel, de grote kroonbladen (ja, volgend jaar eerder naar Texel!), de vaak opstaande kelkbladen, de vruchten die uit weinig deelvruchtjes bestaan en de slierterige bloeiwijze. op den duur herken je ze op grote afstand! echt waar....!
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Haha, die's mooi! Vooral dat sliertige. Volgens mij gebruiken we die term nooit in het veld, maar nu tegelijkertijd hier...:D :D :D
Groet! Rense

havikskruiden!

IrisdeRonde

Citaat van: Rense Haveman op september 10, 2013, 22:39:55 PM
Haha, die's mooi! Vooral dat sliertige. Volgens mij gebruiken we die term nooit in het veld, maar nu tegelijkertijd hier...:D :D :D
Dan zal er toch een kern van waarheid in zitten  ;)
Overigens riep je dit jaar nog, zie je wel dat jij ze nu ook al van een afstand herkent, terwijl ik er 2 jaar geleden nog veel moeite mee had.

Groet Iris