Phaeomelanismische zwarte specht

Gestart door laatvlieger, mei 21, 2007, 15:07:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Iemand enig idee waardoor deze verkleuring van de veren is ontstaan?
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2444903
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Thijs Fijen

CiteerIemand enig idee waardoor deze verkleuring van de veren is ontstaan?
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2444903
Dit is een bepaalde kleurmutatie. Het heeft een naam, maar weet niet meer wat. Ga het nog navragen!

Thijs
Thijs Fijen

laatvlieger

Ja, ik zat me zelf af te vargen of het mannetje van de zwarte specht ook broedt? En of zo'n verbleking ook zou kunnen ontstaan in een vies nesthol?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Thijs Fijen

CiteerJa, ik zat me zelf af te vargen of het mannetje van de zwarte specht ook broedt? En of zo'n verbleking ook zou kunnen ontstaan in een vies nesthol?
Het ziet er netjes uit, dus denk eerlijk gezegd niet dat het vuil is.
Weet niet of het mannetje broed.

Thijs
Thijs Fijen

Jan Harteman

CiteerHet ziet er netjes uit, dus denk eerlijk gezegd niet dat het vuil is.
Maar de ontlasting in het nest (laten ze dat liggen trouwens?) kan door de zuurgraad misschien de zwarte kleur van de veren aantasten?

Christian

Is dat niet zo'n 'kleurmutatie'?
Volgens mij werd die aangeduid met 'brown' in 1 van de DB's, had iets te maken met de afwezigheid van een of andere kleurstof in de veren.
Dit klinkt weer lekker vaag, ga het zo even opzoeken.  ^_^  
Christian Brinkman

Kaja

Citeer
CiteerHet ziet er netjes uit, dus denk eerlijk gezegd niet dat het vuil is.
Maar de ontlasting in het nest (laten ze dat liggen trouwens?) kan door de zuurgraad misschien de zwarte kleur van de veren aantasten?
Ik denk dat je t dan vaker tegen zou moeten komen.

Thijs Fijen

CiteerIs dat niet zo'n 'kleurmutatie'?
Volgens mij werd die aangeduid met 'brown' in 1 van de DB's, had iets te maken met de afwezigheid van een of andere kleurstof in de veren.
Dit klinkt weer lekker vaag, ga het zo even opzoeken.  ^_^
Ja zoiets is het. De naam weet ik dus alleen niet!

Thijs
Thijs Fijen

Thijs Fijen

#8
Google brengt altijd weer iets leuks op :P


Niet elke witte vogel is een albino: zin en onzin over kleurafwijkingen bij vogels  
De belangrijkste pigmenten die kleuren van vogelveren bepalen zijn carotenoïden en melaninen. Carotenoïden zijn verantwoordelijk voor gele tot scharlakenrode kleuren; ze worden via de voeding opgenomen en met behulp van enzymen in kleurpigmenten omgezet. Afwijkingen in deze pigmentkleuren zijn meestal een voedselprobleem en slechts zelden genetisch bepaald. Melaninen zijn te verdelen in eumelanine (zwartbruin pigment) en phaeomelanine (roodbruin pigment). Melaninen ontstaan door een serie chemische reacties, te beginnen met de oxidatie van het aminozuur tyrosine, onder invloed van het enzym tyrosinase. De uiteindelijk gevormde melaninen zijn zelf ook onderhevig aan oxidatie en dit oxidatieproces kan zich in verschillende gradaties afspelen. Zwart is de sterkste oxidatievorm, bruin is een zwakkere vorm. Afwijkingen in door melaninen bepaalde kleuren zijn in belangrijke mate genetisch bepaald. Er zijn allerlei verschillende mutaties die op verschillende punten in het vormings- en distributieproces van melaninen kunnen ingrijpen. Enkele van de belangrijkste worden in dit artikel besproken: albinisme, leucisme, bruin, dilutie (pastel en izabel), ino, schizochroisme (phaeo en grijs) en melanisme. Hierbij worden ook enkele hardnekkige foutieve opvattingen over kleurafwijkingen uit de weg geruimd, zoals de per definitie onmogelijke aanduiding 'partieel albinisme' (albinisme is een mutatie waardoor het enzym tyrosinase ontbreekt, waardoor melaninen totaal ontbreken). Vaak hebben vogels met een gedeeltelijk wit verenkleed betrekking op leucisme. Afwijkingen die in literatuur als leucisme worden gemeld hebben dikwijls betrekking op de mutatie 'bruin' of dilutie ('verdunning').

Hein van Grouw, Collectiebeheerder vogels, Nationaal Natuurhistorisch Museum Naturalis, Postbus 9517, 2300 RA Leiden, Netherlands
(grouwnaturalis.nnm.nl)


Bron: Dutchbirding

Ik ga nog verder zoeken op de verschillende soorten

Thijs

EDIT: Volledig artikel (in het Engels)
Thijs Fijen

Thijs Fijen

#9
Heb het artikel bestudeerd en voor mijzelf (en voor jullie) een schema gemaakt met wat uitleg (zie bijlage):

Ik denk na het bestuderen dat het Phaeomelanisme is. Ik denk geen bruin-mutatie omdat dan alle veren bruin zouden moeten worden en nu alleen de veertoppen bruin worden. Je ziet ook al dat die veren al snel aan het bleken zijn.
Bij Phaeomelanisme wordt de concentratie phaeomelanine hoger terwijl de Eumelanine concentratie hetzelfde blijft. Phaeomelanine zit vooral in de veertoppen en Eumelanine zit in de centra van de veren. Hier zie je de toppen snel bruin worden. Oftwel de concentratie Phaeomelanine neemt toe of de concentratie Eumelanine neemt af.
De concentratie Eumelanine kan niet afnemen, want je ziet alleen dat dan alleen de concentratie in de veertoppen zou afnemen terwijl dit overal zou moeten afnemen (vooral in de centra).

Dus de concentratie Phaeomelanine moet toenemen zonder dat de Eumelanine afneemt --> Phaeomelanisme


Hoop dat jullie er (ook) wat van leren!! (pin me er niet op vast dat dit goed is!)

Thijs

PS Die foto's zijn erg interessant (denk ook voor de maker van dit artikel)
Thijs Fijen

Pauline

Gisteren, woensdag 23 mei was ik nogmaals op de plek van de spechten, maar inmiddels zijn ze allemaal uitgevlogen!

groeten,

Pauline