Steppebuizerd?

Gestart door Embert, september 05, 2013, 22:31:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Embert

Lastig onderwerp: steppebuizerden. Vandaag vloog deze vogel over mijn huis en ik vond het een opvallend gekleurde en getekende vogel. Het leek mij een kandidaat-steppebuizerd. Commentaar welkom.

Guus Peterse

Kun je dan enig kenmerk noemen dat daarop wijst?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Embert

Vooral geheel effen, licht-bruinoranje kleuring van de onderdelen en staart vallen bij deze vogel op. Past bij roodbruine vorm steppebuizerd. Donkere kop pleit tegen, scherpe afbakening witte slagpennen en donkere achtervleugelrand moeilijk zichtbaar cq. niet aanwezig.
Ik heb de plaat gepost omdat ik een buizerd als deze zelden in NL zie. Deed me weer denken aan een mooie warme dag ooit in Zuid-Israël met heel veel steppebuizerden...

simonvb

Dan kan mijn Gensbol de deur uit....
Met vriendelijke groet,

Simon

Guus Peterse

#4
Als ik er alleen even de ANWB-gids op na sla, dan zie ik dat er om te beginnen van steppebuizerd niet een dergelijke lichte vorm bestaat ('veel variatie zoals bij andere buizerds, zij het dat witte vorm ontbreekt'.) Nu kun je natuurlijk altijd twisten over wat een witte vorm is, maar noch op de afbeeldingen in de gids noch op foto's op Observado zie ik iets dat in de buurt komt van deze vogel. Verder lees ik o.a: 'witte slagpennen met fijne maar duidelijke bandering'. Zie ik niets van terug. Andere genoemde kenmerken lijken me niet te beoordelen.
Maar buiten dat alles: op de foto zie ik gewoon een redelijk doorsnee variant van gewone buizerd waaraan ik niets zie wat me zou verontrusten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Embert

Dank voor het commentaar en meedenken. Ik laat mijn verontrusting ook varen. ;)