Hoofdmenu

Vingerhoedskruid

Gestart door mhospers, september 10, 2005, 21:31:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

mhospers

Hoi,

Ik vond een vingerhoedskruid die niet in de soortenlijststaat. Moet deze ook worden opgenomen in de soortlijst?

han.endt

#1
Digitalis (lanata) lamarckii uit Noordoost-Turkijë. Leuk als je zoiets vindt! Lijkt me wel een escape.

Han.

han.endt

De echte Digitalis lanata uit Zuidoost-Europa lijkt me toch logischer, want die word meer gekweekt. Verschil is wel erg moeilijk te zien.

Han.

mhospers

#3
Citeer29-6-2004 - Bloeiende varianten van het bekende vingerhoedskruid, waar insecten als hommels voor de bestuiving zorgen, zijn momenteel te vinden op de Plantage Willem III, op de zuidflank van de Utrechtse Heuvelrug. Een ervan is de Digitalis Lanata, die voornamelijk op de Balkan voorkomt. Deze soort is in het verleden vermoedelijk bij wijze van proef geteeld omdat zij een geneeskrachtige werking bezit. De stof digitaline kan de hartslag beïnvloeden.
Geslaagd!

han.endt

Gaat het om dezelfde vindplaats? Ik zou hem toch maar invoeren. Kan geen kwaad om vast te leggen dat de soort daar (nog) staat.

Han.

mhospers

#5
Uiteraard is het dezelfde vindplaats  anders kan ik niet weten dat je het goed had..
Willem III ligt sinds 1997 braak en de soort houd dus al redelijk stand...

Citeeren sinds mei 1995 is de Plantage Willem III in handen van Het Utrechts Landschap. Om de door landbouwkundig gebruik in de bodem opgehoopte voedingsstoffen af te voeren is gedurende enkele jaren op een groot deel van het terrein graan geteeld. De van nature hier voorkomende arme bodem met de bijbehorende vegetatie is daardoor teruggekeerd.
ESC wordt altijd als algemeen ingevoerd?

NED: Wollig vingerhoedskruid?
Wolliger Fingerhut
Engl.: Grecian foxglove, woolly foxglove, wooly digitalis.
Deu.: Wolliger Fingerhut, Griechischer Fingerhut.
Suom.: villasormustinkukka, valkokukkainen sormustinkukka.
Sven.: grekisk fingerborgsblomma

Hinko

in 1995, tijdens de overschakeling van agrarisch gebruik naar natuurgebied, kwam in het smeltwaterdal massaal een plantje op. Als ik het goed onthouden heb was dat Digitalis lutea.
Ik zal het nog eens proberen na te zoeken.
mvgr, Hinko

mhospers

#7
maar de foto is toch geen lutea? Die heeft gele bloemen. hij staat er nu in als lanata.
Op knnv wageningen staat wel een soortenlijst van de plantage maar geen enkele digitalis...wel in de beschrijving van Utrechts landschap (zie boven).

http://www.waarneming.nl/soort.php?id=17194&tab=foto

han.endt

Digitalis lutea heb ik zelf in de tuin. Heel andere plant, met anders gevormde bloemen.

Han.

Hinko

In '95 deed ik samen met een medestudent een afstudeervak op de Plantage. M'n collega heeft o.a. alle planten geinventariseerd en een zaadbank proef uitgevoerd. Ik heb de inventarisatielijst van 1995 nog even nagekeken maar helaas is de Digitalis lanata op de een of andere manier niet in de lijst gekomen. Digitalis purpurea staat er wel in. In welk gedeelte van de Plantage heb je Digitalis lanata gevonden?

Wel leuk dat Duits viltkruid nog er nog steeds te vinden is. Dat was in 1995 een hele spectaculaire ontdekking. Heb je nog belangstelling voor de lijst van '95?
mvgr, Hinko

marcel123

#10
Graag, zie PB.

Tsja vanaf de hoofdingang? het terrein oplopen en dan in het eerste stuk, dus voor de rij met bomen die langs het pad midden in de plantage staan.