Exotische eekhoorns, Muntjak en andere kolonisten.

Gestart door maurice_tijm, september 05, 2013, 11:51:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

maurice_tijm

Hoi,
Misschien heb ik het topic gemist maar is ergens te lezen hoe het gaat met de verschillende exotische eekhoorns (en andere exotisceh zoogdieren) in Nederland, anno 2013?
Is de Amerikaanse Rode Eekhoorn in Geestmerambacht (N-H) bijvoorbeeld weggevangen? Of overleden? Ik zie geen waarneming meer na april.
Ik heb ook eens over een het voorkomen van een skunk/stinkdier in Friesland gelezen en de Red Muntjac op de Veluwe, is daar nog nieuws over?
Bedankt voor het nieuws alvast

Maurice Tijm


Rene Janssen

Geen idee. Vraag het Team Invasiefe Exoten eens? Ik weet het echt niet...!
René Janssen

Bartdevries

Ik hou mezelf op de hoogte. Ik hoor niet zoveel over eekhoorns en blafherten, maar ik zoek daar ook niet gericht op (deze soorten).

Het kan best zijn dat ze uitgestorven zijn, tenminste in het Verenigd Koninkrijk zijn er een aantal populaties van geintroduceerde dieren geweest die uitstierven.
Zie:

http://www.hows.org.uk/inter/birds/exotics/emam.htm

Dezelfde site heeft het over blafherten (muntjacs dus) in Frankrijk, maar volgens deze site, http://www.europe-aliens.org/ , zijn die uitgestorven (extinct, en niet eradicated). Ik meende ook dat er in Italie, Spanje en Frankrijk Floridakonijnen waren maar kenbaar zijn deze ook uitgestorven, aldus europe-aliens.

Dit is een recent rapport over het blafhert in Nederland (en Belgie):

http://www.vwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2038521

De stinkdieren zoek ik dan weer wel geregeld op, het zou gaan om een voortplantende populatie. Je hoort er inderdaad niks over. Maar anderzijds hoor je ook niks over de populatie wallebies in de omgeving van de stinkdieren die er volgens mij nog gewoon zitten. Wasbeerhond hoor ik ook weinig van.

Je zou het kunnen vragen aan:

https://twitter.com/InvasieveExoten

Met vriendelijke groeten,

Bart de Vries

stefanhageman

Citaat van: Rene Janssen op september 11, 2013, 16:19:59 PM
Geen idee. Vraag het Team Invasiefe Exoten eens? Ik weet het echt niet...!


InvasieFe exoten? Foei!  ;D


Citaat van: Bartdevries op september 24, 2013, 22:32:10 PM

De stinkdieren zoek ik dan weer wel geregeld op, het zou gaan om een voortplantende populatie. Je hoort er inderdaad niks over. Maar anderzijds hoor je ook niks over de populatie wallebies in de omgeving van de stinkdieren die er volgens mij nog gewoon zitten. Wasbeerhond hoor ik ook weinig van.

Je zou het kunnen vragen aan:

https://twitter.com/InvasieveExoten

Met vriendelijke groeten,

Bart de Vries


De Stinkdieren van het Fochteloërveen? Ik kan in ieder geval vertellen dat de Siberische grondeekhoorns in Tilburg het nog aardig goed doen.  :) 
Muntjaks schijnen in (zuidelijk) Noord-Brabant en Vlaanderen voor te komen maar in hoeverre ze zich voortplanten, geen idee. Ben in ieder geval van plan een keer in het najaar naar Landgoed De Utrecht te gaan, sowieso een mooi gebied, om te kijken of ik ze kan vinden. Uit bronnen ook vernomen dat ze rond Oss voorkomen?
Stefan Hageman


maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra

Een stinkdier heb ik destijds dood aangetroffen in Fochteloo. Misschien het laatste exemplaar geweest?


martenboonstra

@Rene. Bedankt voor het delen van de informatie. Erg leerzaam en de rapporten zijn leuk om te lezen.  :duim:

maurice_tijm

Rene, Bart, Stefan en Marten,


Allen bedankt voor jullie informatie!


Het zelf even die rapporten moeten checken. Op basis van die risicoanalyse voor Team Invasieve Soorten over de Stinkdieren in 2011 zit er dus nog een staartje aan dat stinkdierverhaal in Fochteloerveen. Waarneming.nl heeft geen waarneming na die datum. Wennen hoor een stinkdier op Hollandse bodem, wel een mooi beest.


@ Bart: grappig hoe gek Mark Hows is op allerlei exoten hè. Mooie website. Ik zou zelf wel een (geupdate) versie willen van  " Long (2003). Introduced Mammals of the World."


@ Stefan:  de Siberische Grondeekhoorn van de Warande in Tilburg vind ik een aanrader. Gemakkelijk te vinden en mooie diertjes. Succes met het zoeken naar die Muntjacs, dan kijk ik nog een keer bij Geestermerambacht of de N.A. Rode Eekhoorn er nog is.


Je zou verwachten dat die Muntjacs helemaal niet zo'n verborgen leven zouden leiden in Nederland. Ze zijn immers uit gevangenschap ontsnapt en hebben van niemand wat te duchten. Dat natuurbericht heb ik gemist.







stefanhageman

Misschien ook wel leuk om te melden. Voor het eerst is er voortplanting geconstateerd bij Wasbeerhonden in Nederland (Drenthe).


http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/wasbeerhond-nieuw-drenthe
Stefan Hageman


maurice_tijm

Goede beelden, blij dat het geen schadelijk dier is want tegenhouden zit er niet in.


Gister met Corine Damiaans gemaild, zij komt elke week in Geestmerambacht (Alkmaar) en heeft de Amerikaanse Rode Eekhoorn daar sinds mei niet meer gezien (na vele waarnemingen in de periode daarvoor). Ik ga nog een keer kijken maar dat boek lijkt gesloten.


Groet,


Maurice

Cygnus

#12
Citaat van: maurice_tijm op november 16, 2013, 13:22:15 PM
Goede beelden, blij dat het geen schadelijk dier is want tegenhouden zit er niet in.

Ik denk dat je het over de Wasbeerhond hebt. Deze is net zo schadelijk of onschadelijk als de Vos. Verschil met de Vos is natuurlijk wel dat de Wasbeerhond een exoot is.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

tekenaar

#13
Wasbeerhond blijkt in oost Polen grotendeels te leven van kikkers. Daar heeft hij dus een ander dieet als de vos. Wat hij in Nederland eet is een andere vraag want zo veel kikkers als in Polen zijn er niet in Nederland.

Zoals meestal bij exoten: pas wanneer er zoveel zitten dat uitroeien practisch gezien onmogelijk is, zullen we enig zicht krijgen op het effect op de Nederlandse flora en fauna. Met andere woorden; nuttig of schadelijk dat weten we pas wanneer het te laat is. Aan de andere kant: een nieuwe soort zal ergens van moeten leven en dus zowieso een of ander effect hebben. Mijn indruk is dat de term "onschadelijk" meest vertaald moet worden als "gaat waarschijnlijk geen landbouwschade opleveren" en dat effecten op de natuur veel lastiger te voorspellen zijn. Wat je dan het beste kan doen is kijken naar gebieden waar zo'n soort nu al talrijk is en wat hij daar doet. Dat zijn lastige studies en er is lang niet altijd veel van bekend. Bijvoorbeeld die wasbeerhonden: daarvan weten we dat ze veel kikkers kunnen eten, maar hoe bepaal je wat dan de invloed is op de populaties van kikkers? En als wasbeerhonden in Nederland ook veel kikkers eten, is hun invloed op kikker-populaties hier dan hetzelfde, immers, de kikkerpopulaties in nederland zijn veel kleiner en dus kwetsbaarder ...

p.s. ik zou toch wel een onderscheid maken tussen kolonisten (die zelf komen, b.v. turkse tortel en uiteindelijk ook de weidevogels = per definitie inheemse soorten) en exoten (die door de mens zijn getransporteerd, al dan niet met opzet).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/


Rene Janssen

Citaat van: maurice_tijm op november 16, 2013, 13:22:15 PMGister met Corine Damiaans gemaild, zij komt elke week in Geestmerambacht (Alkmaar) en heeft de Amerikaanse Rode Eekhoorn daar sinds mei niet meer gezien (na vele waarnemingen in de periode daarvoor). Ik ga nog een keer kijken maar dat boek lijkt gesloten.
Let op: vanaf mei is er veel meer blad aan de boom èn voor die tijd zat er een zeldzame vogelsoort wat nogal wat vogelaars trok en daardoor een enorme stijging van het aantal waarnemingen van deze soort.
René Janssen

maurice_tijm

Citaat van: Rene Janssen op november 17, 2013, 21:38:00 PM
Citaat van: maurice_tijm op november 16, 2013, 13:22:15 PMGister met Corine Damiaans gemaild, zij komt elke week in Geestmerambacht (Alkmaar) en heeft de Amerikaanse Rode Eekhoorn daar sinds mei niet meer gezien (na vele waarnemingen in de periode daarvoor). Ik ga nog een keer kijken maar dat boek lijkt gesloten.
Let op: vanaf mei is er veel meer blad aan de boom èn voor die tijd zat er een zeldzame vogelsoort wat nogal wat vogelaars trok en daardoor een enorme stijging van het aantal waarnemingen van deze soort.


Ik weet het, al ontdekte zij het dier daarvoor zo vaak dat ik verwacht dat hij verdwenen is. Ze blijft ook de komende periode opletten en ik ga zelf ook eens kijken.


Over de Wasbeerhond: doelde met schadelijk op schadelijk voor de Nederlandse biodiversiteit. Deze exoot zal inderdaad ook zijn aandeel nodig hebben in het voedselaanbod dus louter positief  kan zijn komst nooit zijn. Inderdaad afwachten wat het échte effect gaat worden maar dat er nu nog geen grote nadelige gevolgen van zijn introductie in Oost-Europa bekend zijn stemt mij iig wel een beetje gerust. Geen verhalen in de categorie Grijze Eekhoorn in UK, komst cane toad of vos in Australie, etce[/size]tera. Omdat de Vos toch ook al een erg handige veelzijdige predator is, hoop ik dat de grondbroedende vogels die nu, met de aanwezigheid van de vos, nog steeds 'succesvol' zijn, dat blijven na de komst vd wasbeerhond.


Terecht punt Tekenaar w.b.t. onderscheid kolonisten en exoten; titel is wat onduidelijk. Kolonisten hebben we bij zoogdieren dan met name onder de vleermuizen + de Grote Bosmuis? Andere zoogdieren die zelf komen zijn met name soorten die in het verleden verdwenen zijn en door succes elders weer wat meer deze kant op komen: wolf, wilde kat, bultrug. Of door veranderende omstandigheden: mogelijk de tuimelaar in de toekomst?


Groet,


Maurice



maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Freek Verkerk

Leuk programma over exoten:  http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1395422 Dat er veel exotische dieren in Nederland te verkrijgen zijn, en dus ook ontsnappen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk