Koekoeksbijen?

Gestart door Goyatlah, mei 21, 2007, 02:48:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Verschillende beesten waren de hele tijd bij holletjes in de weer
(bio zandverstuiving bij bos en hei - Schipborg Dr)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Zelfde soort (op Zuringveld, met een boel Margrieten, hei in de buurt)
bij Gasterse Duinen (Dr)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

#2
Duidelijk een andere (laagveenweide met Krabbescheer, Polder Peizermade)

Iemand een idee?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

wilde

Interessante foto's van beide soorten, waarvan ik aanneem dat het Nomada's zijn. Ik heb de achterlijven eens vergeleken met de tekeningen in Scheuchl, maar kan geen passende vinden en kan dus geen suggestie doen. Voor een determinatie moet je veel kenmerken weten die op de foto's niet zichtbaar zijn.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Mark van Veen

#4
Het zijn alle graafwespen (sphecidae). Te determineren met de tabel van Wim Klein van de jeugdbonduitgeverij, alhoewel je ze daar wel voor moet vangen. Het verschil tussen graafwespen en wespbijen is velerlei, ik vind op deze foto's vooral de kop typisch graafwesp.
groet,

Mark van Veen

Goyatlah

Albert en Mark bedankt voor jullie reakties.

Ben tamelijk nieuw in het wereldje van bijen en wespen. Na een beetje googelen zit ik bij de bovenste 2 te denken aan een soort Cerceris. C.arenaria was een voor de handliggende match (oranje pootjes, 5 of meer gele banden), alleen waren bij alle foto's de gele banden allemaal ononderbroken. Waarschijnlijk dus toch een andere. De derde houd ik in nu ook op een of andere Cerceris.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jelle

Zeer mooie fotos. Het zijn soorten behorend tot de Crabronidae.