Weer Bultrug in de Noordzee

Gestart door Marko Oudenaarden, september 03, 2013, 17:23:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marko Oudenaarden

Vandaag is bij een toezichtsvlucht boven de Belgische Noordzee een Bultrug gespot op zo'n 11 kilometer voor de kust bij Oostende:

http://www.mumm.ac.be/NL/News/item.php?ID=329
Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)

Marko Oudenaarden

Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)

Rene Janssen

René Janssen

Hans Verdaat

De foto's zijn niet duidelijk... kan een golf zijn of een walvis...
we wachten af op meer waarnemingen.

Merel

Waar kan ik die foto zien waarvan Hans zegt dat een golf of walvis kan zijn?
En klopt het gerucht dat er een bultrug gisteravond bij het Kornwerderzand zou zwemmen?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Hans Verdaat

Vooralsnog enkel geruchten... persoonlijk lijkt het me zeer onwaarschijnlijk. Er is veel scheepvaart en dan waren er vermoedelijk al meerdere meldingen via de verkeerscentrale.

Merel

Ik twijfelde er ook al aan. Deels ook omdat het daar toch vrij ondiep is en het dier dan toch verzwakt zou moeten zijn en zou stranden. Maar kon nergens info erover vinden.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

laatvlieger

Citaat van: Hans Verdaat op september 13, 2013, 18:50:56 PM
Vooralsnog enkel geruchten... persoonlijk lijkt het me zeer onwaarschijnlijk. Er is veel scheepvaart en dan waren er vermoedelijk al meerdere meldingen via de verkeerscentrale.
Was dat bij de andere in Nederland gevonden bultruggen in Nederland dan wel het geval? Doken die ook niet opeens voor de Nederlandse kust op? En er zijn dus wel foto's gemaakt?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Douwe van der Ploeg

Voor de Nederlandse kust is natuurlijk al wat anders dan midden in de waddenzee..
Douwe van der Ploeg

laatvlieger

Citaat van: Douwe van der Ploeg op september 14, 2013, 14:35:12 PM
Voor de Nederlandse kust is natuurlijk al wat anders dan midden in de waddenzee..
Ah, ik had niet meegekregen dat de melding in de Waddenzee was.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

uh, de melding is toch bij de Razende Bol? Dat is toch geen Waddenzee?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Merel op september 13, 2013, 18:47:40 PM
En klopt het gerucht dat er een bultrug gisteravond bij het Kornwerderzand zou zwemmen?

Ik had het over dit gerucht, en Hans volgens mij ook ;)
Douwe van der Ploeg

Merel

Is er nog een vervolgwaarneming geweest van ofwel de Belgische bultrug, ofwel de melding van Razende Bol? Morgen naar Texel, dus maar ff opletten bij de overtocht. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Hans Verdaat

Voor zover ik weet niet.
Allemaal geruchten en napraterij...
De foto's van de Razende Bol laten niks zien. En men gaat inmiddels ook van een bruinvis uit.
Ik heb de 'mogelijke walvis' waarneming ook verwijderd.

Wouter: vaak krijgen wij bij ons instituut via de 'officiele kanalen' vrij direct meldingen als er iets gevonden is. Daar waar het gaat om serieuze claims dan deel ik die als admin op waarneming.nl  maar niet voordat er wat meer info bekend is over de waarneming.

Sorry voor mijn ongedult .... maar de laatste tijd wordt er erg snel over een 'vrij zekere walvis' gesproken en dan ook vaak met een soortsnaam eraan geplakt. Een groot deel van de waarnemingen die gemeld worden blijken na wat basis checks niet om een walvis te gaan. Helaas blijven dat soort claims dan dagen lang rondzingen op Twitter, Facebook en enkele Forums (incl deze).

Merel

Nou dat is duidelijk. Goed dat je dit direct oppakt en 'ontkracht' indien het niet om een serieus te nemen waarneming gaat.
Het determineren van een dier op zee (of op het strand) blijft moeilijk, voor iedereen maar vooral voor lui die er minder verstand van hebben. Ik weet nog dat er een melding kwam van een orka op het strand, bleek om een bruinvis te gaan. Toen er trouwens uiteindelijk wel een orka in de Waddenzee zwom, herkenden de meeste mensen het dier niet direct, ook wel frappant.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer