steppe of grauwe kiek?

Gestart door dirk21, september 03, 2013, 16:04:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

dirk21

iemand alvast een mening over deze vogel???
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

dirk21

nog een foto.
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

dirk21

heeft in ieder geval een wit vlekje op t gezicht en een boa wat voor een steppe zou kunnen pleiten, 4 vingers dus in ieder geval een grauwe of steppe?!
vanmorgen zien vliegen in de biesbosch, het ging zo verrekte vlug en ik kreeg hem bijna niet gefocust door de afstand en het rotlicht.
ik ging eigenlijk uit van een grauwe maar begon nu toch een beetje te twijfelen.


wie kan er wat van zeggen???


gr  en alvast bedankt


dirk
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Rikstar

#3
Dat ziet er aardig goed uit voor juv steppe zou ik zeggen  :duim:
Toch een redelijk duidelijke boa.
Edit: zie nu pas foto 2....... Daar is de Boa toch wat minder overtuigend dan foto1...
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

dirk21

vingers zijn ook niet echt donker dus zou ook meer pleiten voor steppe da grauwe.
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

dirk21

ik denk dat dat ook met t licht te maken heeft rik.


hij heeft ook niet echt die donkere vleugelachterrand van een grauwe kiek vind ik.
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Jacob Molenaar

wat is nu precies een boa? Ik ben nog maar 12 jaar en heb nog niet zoveel moeilijke woorden gehad op school :angel:
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

dirk21

dat is die lichte ring in zijn nek.
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Black Grouse

Citaat van: Jacob Molenaar op september 03, 2013, 17:47:04 PM
wat is nu precies een boa? Ik ben nog maar 12 jaar en heb nog niet zoveel moeilijke woorden gehad op school :angel:

Je hoeft je daar niet voor te schamen hoor dat je het niet weet. Ik weet het zelf ook niet en ben zelf 35 jaar. Heb er nooit van gehoord. Misschien dat iemand ons dat even kan uitleggen wat het betekent.

Groetjes, Patricia Doornkamp.

Black Grouse

Citaat van: dirk21 op september 03, 2013, 17:54:27 PM
dat is die lichte ring in zijn nek.

Je was sneller dan ik met typen dirk. Maar nu weet ik wat het is.

Groetjes, Patricia Doornkamp.

dirk21

mooi zo, wat een leerzaam gebeuren hier,


als nou iemand ook eens mij kon helpen of het een grauwe of steppe is dan zou ik nog blijer zijn!


gr
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Black Grouse

Citaat van: dirk21 op september 03, 2013, 18:00:01 PM
mooi zo, wat een leerzaam gebeuren hier,


als nou iemand ook eens mij kon helpen of het een grauwe of steppe is dan zou ik nog blijer zijn!


gr

Ik keek even in mijn ANWB-vogelgids, en zover ik het kan zien en heb gelezen is het een juveniele Steppekiekendief. De juveniele Grauwe Kiekendief heeft namelijk geen halsring en de Steppekiekendief heeft die wel. Ik hoop je hier wat mee geholpen te hebben, maar mocht iemand het er niet mee eens zijn dan hoor ik het ook graag.

Groetjes, Patricia Doornkamp.

Guus Peterse

Boa en lichte achterrand van de handvleugel lijken mij inderdaad te wijzen op steppekiek. De wat rommelige bandering van de handpennen trouwens ook.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Johan Buckens

De boa is de donkere band, het lichte deel wordt de halsring genoemd.

Een lichte rand aan de handpennen is vooral aanwezig bij adulte vrouwtjes Steppekiek, bij jonge vogels is dit variabel. Bij juv Grauwe kiek kan de rand aan de handpennen zelfs lichter zijn dan bij sommige juv Steppekiek. Dit kenmerk is dus niet zo bruikbaar bij jonge vogels.

Juv Grauwe kiekendieven kunnen ook een lichte halsring tonen, maar normaal niet zo duidelijk als bij deze vogel.
Een lichte boomerang in de handvleugel is niet aanwezig, maar veel steppekiekens hebben die niet.
Andere kenmerken (zoals handpentoppen) zijn moeilijk te beoordelen op deze foto, het koppatroon ziet er goed uit voor Steppe.

Op basis van de duidelijke boa en halsring is het voor mij een zeer waarschijnlijke Steppekiekendief.

Guus Peterse

Citaat van: Johan Buckens op september 03, 2013, 19:06:52 PM
Een lichte rand aan de handpennen is vooral aanwezig bij adulte vrouwtjes Steppekiek, bij jonge vogels is dit variabel. Bij juv Grauwe kiek kan de rand aan de handpennen zelfs lichter zijn dan bij sommige juv Steppekiek. Dit kenmerk is dus niet zo bruikbaar bij jonge vogels.

Dat lees ik anders in de ANWB-gids. Andere gidsen heb ik er overigens
niet op nageslagen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Justin Jansen

Citaat van: guusp op september 03, 2013, 19:10:30 PM
Citaat van: Johan Buckens op september 03, 2013, 19:06:52 PM
Een lichte rand aan de handpennen is vooral aanwezig bij adulte vrouwtjes Steppekiek, bij jonge vogels is dit variabel. Bij juv Grauwe kiek kan de rand aan de handpennen zelfs lichter zijn dan bij sommige juv Steppekiek. Dit kenmerk is dus niet zo bruikbaar bij jonge vogels.

Dat lees ik anders in de ANWB-gids. Andere gidsen heb ik er overigens
niet op nageslagen.
Ik denk dat Johan dit niet zomaar neerschrijft, en om nu alles te geloven wat in de ANWB-gids staat....
M.v.g., Justin Jansen


Guus Peterse

Dat doe ik ook niet Justin, maar het zou prettig zijn als iemand hier even kan bevestigen dat de ANWB-gids hier dus fout zit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Johan Buckens

Fout is veel gezegd, kort door de bocht is mss beter.
Op waarneming (.nl en .be) kun je heel wat foto's nakijken van beide soorten. Ik heb vroeger eens een collage gemaakt van wat vleugels, de variatie wat betreft het patroon op de handvleugel is aanzienlijk, je wordt er niet vrolijk van :)
Op de foto in bijlage zijn de 2 bovenste rijen vleugels afkomstig van Grauwe, de 2 onderste van Steppe. Oordeel zelf maar.
Daar zit één Steppe bij met erg donkere achterrand op de hand, eentje van bij jullie trouwens (Weesp, sept 2011, zie ook tweede foto in bijlage).

Guus Peterse

Oké, duidelijk. Maar bij adulte vrouwtjes is dat dus minder variabel?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Johan Buckens

Inderdaad, het verschil tussen achterrand hand- en armvleugel is opvallender bij adult vrouw Steppe.

gerdwichers8

ik moet sowieso beter naar deze foto kijken maar ik verwacht eigenlijk een Grauwe. De boa is ternauwernood donker te noemen hoewel wel donkerder  en de witte wangkraag is  erg uitgebreid i.p.v een strakke schone lijn. De witte wangvlek vind ik erg prominent voor Steppe; dat erbij zint de  structuur van de handpennen me niet voor Steppe.
Het patroon op de onderhand vind ik onduidelijk voor beide

adriaens

Wat mij betreft is de vogel van Dirk met zekerheid een Steppekiekendief.
Naast het kop- en halspatroon is ook het handpenpatroon overtuigend genoeg:
lichte 'boemerang' rond de pols, een geïsoleerde dikke zwarte dwarsband centraal over de binnenste handpennen, en zware bandering op de bases van de buitenste handpennen.

gerdwichers8

Daar ben ik niet mee in overeenstemming. Dat patroon over de handpennen is niet heel erg duidelijk en kan makkelijk als boomerang opgevat worden. Echter, het kan ook zo bekeken worden dat die open 'omhaal' rondom de handdekveren  helemaal niet open is, maar daarentegen over de binnenste vijf handpennen over dwars dicht loopt.
Zogezegd zou bij een Grauwe i.p.v een 'ronde' omhaal  een 'knik' in de vorm van een 'M' zichtbaar moeten zijn.

Op de eerste foto is slechts 1 vleugel aan de onderzijde zichtbaar en het patroon vind ik niet direct onomstotelijk voor het een of het andere patroon.
Op de tweede foto is links mogelijk wederom een boomerang zichtbaar, ware het niet dat bij p 5 óók een dwarsstreep is te zien.
Op de tweede foto is rechts echter een duidelijke knik zichtbaar en daar op die positie is de lijn dikker dan op de andere twee beschreven posities.

Libelleke

Dag forum,

Ik hoop dat jullie het me niet kwalijk nemen dat ik voor een soortgelijke vraag even inhaak op dit topic.
We zaten namelijk gisteren op telpost Strabrechtse Heide met een soortgelijk ID probleem.
Helaas laten vanwege de weersomstandigheden (zinderende hitte) de foto's nogal wat te wensen over, maar we zijn toch benieuwd of m.b.v. bijgevoegde foto's iets meer over deze vogel te zeggen is?
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

Johan Buckens

Dag Robert,

De foto's zijn duidelijk genoeg, dit is een Steppekiekendief.

groetjes,
Johan

Libelleke

Dag Johan,

Dank voor je reactie. Geweldig dat het toch een Steppe blijkt te zijn! Omdat de foto's nogal te wensen overlaten en er (voor ons) maar weinig kenmerken goed duidelijk te zien waren was er toch twijfel over wat nu als determinatiekenmerk mocht gelden en wat niet.
Ongetwijfeld zal het een optelsom zijn van kernmerken zoals aanwezigheid van donkere boa, lichte halsring, ogenschijnlijk lichte "boomerang" aan handpenbases etc. Maar wij vonden bijvoorbeeld de bandering op de ondervleugel lastig te beoordelen.
Kun je misschien aangeven wat voor jou, ondanks de matige platen, voor onze vogel de doorslaggevende kenmerken zijn (als die er tenminste zijn, of is dat eigenlijk ook de optelsom van kenmerken zoals hierboven genoemd)?
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

Johan Buckens

Dag Robert,
De kenmerken die wijzen op Steppekiek voor jullie vogel zijn (naar mijn bescheiden mening) de volgende:
- boa + duidelijke, gelijkmatig smalle lichte halsring (voornaamste kenmerk)
- de vogel lijkt niet superslank (itt Grauwe kiek)
- enkel het uiterste deel van de handpentoppen is donker (bij Grauwe kiek zijn de handpentoppen meestal voor een groter deel donker)
- de afgescheiden donkere boomerang gevormd door de donkere toppen van de handpendekveren (bij Grauwe kiek loopt de bandering op de handpennen verder door tot op de bases ervan, waardoor je geen afgescheiden donkere boomerang te zien krijgt)


gerdwichers8

Citaat van: Johan Buckens op september 03, 2013, 19:06:52 PM

Een lichte rand aan de handpennen is vooral aanwezig bij adulte vrouwtjes Steppekiek, bij jonge vogels is dit variabel. Bij juv Grauwe kiek kan de rand aan de handpennen zelfs lichter zijn dan bij sommige juv Steppekiek. Dit kenmerk is dus niet zo bruikbaar bij jonge vogels.



De onbruikbaarheid van dit kenmerk laat ik bij de volgende juveniele Steppekiek maar aan andermans uitwerking over  O0  Bij voorkeur aan een Belg.

gerdwichers8

inzake de achterrand van de vleugel zou nog op te merken zijn dat die achterrand vooral in-zwart is bij vrouwelijke vogels zoals Johan de vogel van Weesp aanhaalt.
Zo'n vogel is mogelijk merkbaar groot.
Bij kleinere, rankere (=man), zoals waarschijnlijk bij de vogel van Dirk (de hand is licht getekend), blijft het een bruikbaar kenmerk.