Ik kom uit op R. discors

Gestart door mgeven, september 02, 2013, 19:33:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

mgeven

Gevonden in de gemeente Montferland, Gelderland.

Via de sleutel op Rubus discors uitgekomen. Klopt dit. Bladloot zwak behaard, rood gekleurd in de zon. Onderaan sterker behaard. Onderzijde blad enkel op nerven stug behaard.
Bramen waren lekker!
Graag bevestiging of de determinatie klopt of waar ik in de fout ben gegaan.

Gr. Michel

peterv

Beste Michel,


R.discors groeit nagenoeg niet buiten het Drents plateau en is daarom in Montferland al onwaarschijnlijk. Voor wat betreft de kenmerken heeft R.discors een veel zwaardere bestekeling op de bladscheuten en bladsteel dan jouw braam. Vergelijk maar met de foto's van R.discors op deze website. Voor het overige zie ik onvoldoende op de foto's.


groet, Peter Venema
Peter Venema

mgeven

Als je dan wilt aangeven wat je wel op de foto wilt zien stimuleert het een beginnende bramenkijker misschien wat meer om beter en gerichter te kijken.

peterv


Beste Michel,


Hier staat al precies beschreven wat op een foto moet.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=193975.0


Omdat je bij onbekende bramen niet weet wat echt belangrijk is (per soort kunnen andere kenmerken net doorslaggevend zijn) maak ik zelf altijd heel veel foto's van een plant die ik nog niet ken. Dus minstens 5 verschillende bladeren recht van boven, 3-5 stukken stengel, 2-3 bladstelen enz enz en kom ik regelmatig thuis met 25-30 foto's per plant, en dan nog ... moet ik ook wel eens 2-3 keer terug omdat ik er niet helemaal uit kom. (herbariummateriaal is dan handiger)
Pas als je een soort goed kent lukt het om met maar een paar foto's alle doorslaggevende kenmerken goed vast te leggen.


[size=78%]Overigens, determinatie vanaf foto's is ook voor bramenkenners nog x-keer lastiger dan in het veld omdat je bijvoorbeeld de beharing niet kunt voelen terwijl dat in het veld al vaak enorm helpt.[/size]


geef de moed niet op!


groet, Peter



Peter Venema

mgeven

Beste Peter,

Ik heb ook zo'n 25 foto's van deze braam, wil echter niet iedereen vermoeien met schijnbaar dubbele en overvloedige beelden. Zal zien of ik er zo nog wat bij kan plaatsen. Waar heb je vooral behoefte aan?

Gr. Michel

mgeven

Hierbij nog wat meer plaatjes. Als je nog wat wil zien kan ik altijd nog teruggaan of meer inzoomen op een foto.

peterv

prima! Je kunt op het forum beter (te) veel dan te weinig foto's plaatsen. Je gaf aan in het begin van dit topic dat de bladloot zwak behaard was. Zo zou ik dat op grond van deze foto's niet willen noemen. Wat ik zie is duidelijk (tot sterk) behaard. Op grond van deze foto's neig ik richting R.rubercadaver maar dat is een soort waar ik zelf onvoldoende ervaring mee heb om zeker van te zijn. Misschien kunnen Rense of Iris daar nog op reageren?
Peter Venema

mgeven

Bladloot was ook zwak behaard, maar opvallend was dat hij dicht bij de grond sterker behaard was. Dit was bij diverse loten zo. Misschien relatief veel foto's hiervan gemaakt. Rest van de loot had in ieder geval vrijwel geen haren.

Gr. Michel