Hoofdmenu

onbekend grasje

Gestart door nick, september 02, 2013, 17:11:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick

Op een rivierstrandje in de Biesbosch het volgende gras gevonden, ws. eenjarig (http://waarneming.nl/waarneming/view/78842723). Ik dacht zelf eerst aan Moerasbeemdgras, maar dat idee is gesneuveld. Plant heeft flink lange(3-4mm), vrij spitse tongetjes. Heeft iemand een idee wat dit geweest kan zijn?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Rob Koelman

#1
Een Glyceria (mannagras/liesgras/vlotgras)?

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

ejslootweg

Heb je materiaal verzameld en/of opgemeten? Ik ben wel benieuwd hoe groot die aartjes precies zijn (er zijn nog wat Glyceria's die niet in de Heukels staan).

groeten, Erik

groeten, Erik

nick

Ik heb 1 bloeistengel meegenomen. Theo Muusse heeft ook materiaal verzameld (hopelijk plaatst hij z'n foto's ook op wrn.nl, Theo??). Het grootste aartje is ca 4,5 mm.
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

nick

Ik geloof toch niet dat het stomp vlotgras kan zijn, die heeft toch véél langere aartjes, en dit zijn geen restanten van uit elkaar gevallen aartjes.
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Datura

#6
Ik geloof dat Glyceria canadensis al in België verwilderd is gevonden, een snelle google-plaatjessearch leert dat de aartjes wel lijken.... Maar ik heb dus nog geen kenmerken opgezocht.

Edit: Hier in Zwitserland verwilderd een andere Glyceria uit dezelfde groep als G. canadensis (nl. G. striata, ik denk niet dat deze plant G. striata is), toen ik die voor het eerst tegenkwam heb ik ook heel lang met de Poa-sleutel zitten puzzelen waarmee ik er toch niet goed uitkwam :-). De gedachte aan Moerasbeemdgras is dus niet zo vreemd m.i.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

Natuurlijk staat op de 'Alien plants in Belgium' ook over Glyceria een hoop nuttige informatie: http://alienplantsbelgium.be/content/glyceria-0 met oa de glycerias die in europa al verwilderd gevonden zijn, en aanwijzingen hoe ze onderscheidden kunnen worden. En over G. canadensis specifiek nog: http://alienplantsbelgium.be/content/glyceria-canadensis-0

Maar om niet te hard van stapel te lopen: het kan m.i. ook 'gewoon' G. maxima zijn.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

theomuusse

Hier de close-ups.
Later meer.

Theo

nick

Kim, bedankt voor de info. Ik ben alleen bang dat ik er niet uit ga komen, dus dat het materiaal gewoon opgestuurd moet worden naar Leiden. Liesgras lijkt het me toch ook niet te zijn, vanwege toch nog veel kleinere aartjes en het te grote, en minder 'aparte' tongetje. De hele plant was ook niet meer dan een klein polletje van minder dan 20cm hoog....
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Datura

Naar Leiden sturen lijkt me inderdaad het beste! Ik denk wel dat het een Amerikaan is, dus ben benieuwd! Laat je het hier weten als er een uitkomst is?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

nick

als ik meer weet, zal ik het hier melden
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

nick

helaas, verkeerde bril op gehad, het blijkt gewoon ruw beemdgras te zijn, heb ik net vernomen, Petra van der Wiel heeft het materiaal van Theo Muusse bestudeerd, hoorde ik via via......
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

petraw

Beste Nick,

Inderdaad heb ik het materiaal van Theo bekeken. Dat het geen Glyceria is kan je vooral heel goed zien aan de kelkkafjes. Die zijn bij Glyceria 1-nervig en vrij klein (voor de genoemde G. canadensis zou het 0,4-0,9 mm zijn volgens de tekst op Alien plants)en bij Poa's 3-nervig en groter (de meeste van het materiaal zijn 2 mm), daarnaast is het kelkkafje gekield (wat ook bij Poa hoort). Het meest waarschijnlijke vanwege het lange tongetje is dan Ruw beemdgras. Evengoed gaat het materiaal van Theo (met de rest wat hij meebracht) naar Leiden.
Groet, Petra

nick

Inmiddels bericht gehad dat het (toch) om Moerasbeemdgras blijkt te gaan
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

dirder

De waarnemingsdatum is ook te laat voor Poa trivialis, dat is zo één van die planten die binnen een korte periode bloeit met daarop zo goed als geen afwijkingen.
Groeten, Dirk Derdeyn.