Bebouwing manpad heemstede

Gestart door lucasn, september 01, 2013, 14:26:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

lucasn

Er zijn in Heemstede plannen om het gebied rond het manpad met villa's te bebouwen en daarnaast een 'natuurgebied' (lees van open ruig gebied naar parkje). Nu broeden daar elk voorjaar nog kieviten. In hoeverre kan een officiele melding van dit broedgebied de bouw belemmeren/beïnvloeden?


Groet Lucas Nieuweboer
Groet,
Lucas Nieuweboer

Jeroen Nagtegaal

Niet... Kievit kan vrij makkelijk wisselen van broedlocatie en daarmee is voor Kievit alleen zo'n plek beschermd gedurende het broedseizoen. Vleermuizen zijn allemaal beschermd, en als je goed aantoonbaar zou kunnen maken dat het gebied zeer belangrijk is voor Vleermuizen is de kans veel groter dat er compenserende of mitigerende maatregelen nodig zijn. De tijd dat bouwplannen niet doorgaan door de Flora- en Faunawet is wel geweest.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Ik denk dat er wel vleermuizen zijn. Ik weet ook wel iemand bij wie ik dat kan navragen als daar behoefte aan is.

Douwe van der Ploeg

En anders weet ik nog wel iemand.. heb je een link ofzo naar de officiële plannen, of is het nog niet zover?
Douwe van der Ploeg

lucasn

Stond gister weer een stukje in het Haarlems Dagblad. Het komt erop neer dat de gemeente er een natuur en recreatie gebied van wil maken, maar aangezien de nu nog landbouwgrond in handen van projectontwikkelaars is moet het geld om het gebied aan te kopen en in te richten komen uit het bestemmen van 12 of 13 kavels van 1000 m2 voor de bouw van villa's.
Groet,
Lucas Nieuweboer

lucasn

Een andere optie is natuurlijk gewoon niks doen aangezien het nu al een mooi gebied is.
Groet,
Lucas Nieuweboer

HPM

Een beetje vreemde redenering. Die projectontwikkelaars zullen het gebied (voor een zacht prijsje?) hebben gekocht met de verwachting dat er gebouwd mocht gaan worden. Dat heeft de gemeente kennelijk deels kunnen voorkomen (door wijziging van het bestemminsplan?).
Dat bebouwing gedeeltelijk toch wordt toegestaan vind ik in dit soort gevallen toch altijd een beetje raar. Projectontwikkelaars zijn veelal gokkers op de lange termijn en ze mogen kennelijk niet verliezen en moeten altijd winst maken.

Overigens heb ik gedurende mijn leven in de regio Den Haag duizenden hectares landbouwgrond met Kievitten onder stedelijke bebouwing zien verdwijnen. Hele polders. Vergeleken daarmee is een villawijk nog niet zo gek. In de oudere villawijken in Wassenaar barst het van de vogels (en vleermuizen).
Herman van der Meer