Hoofdmenu

Cassida spec.

Gestart door GerardL, augustus 31, 2013, 18:41:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Nu las ik laatst dat er een mogelijk was een Cassida te kunnen determineren aan de
hand van de bestippeling, en de rijen van stippen, en pootjes?
Nu is me een foto redelijk gelukt, waardoor de stippen en rijen goed te zien zijn.
Is hier misschien nog een naam aan te koppelen?


Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard


beetlestitch

verder zitten aan de onderzijde ook nog soortkenmerken zoals kopschild kleur, kleur dijen. dus zo niet altijd op te lossen. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

#2
Ik mag er van mezelf niet mee gaan stoeien: zelf-opgelegd "Neue-Gruppenverbot" totdat ik de rest beter heb afgewerkt  :wacko:

Er zijn wat sleutels en anderer info online te vinden, dus als je zin hebt om zelf te puzzelen ...

  • FHL: Band 9 (PDF) (Chrysomelidae p.95; Cassidinae p.271)
  • coleo-net.de: Cassidinae / Cassida/Hypocassida/Pilemostoma)
  • David Hubble, David (2010) Test Version 2010: Keys to the adults of Seed and Leaf Beetles of the British Isles. of the British Isles. (Coleoptera: Bruchidae, Orsodacnidae, Megalopodidae & Chrysomelidae) PDF (Cassidinae p.85) (Let op: dit is een Testversie - het definitieve boek (2012) is iets anders/uitgebreider. Ik kan de betreffende pagina's eventueel voor je inscannen)
  • The WCG: Cassidinae (diverse species accounts)
  • Kerbtier: Chrysomelidae
  • Koleopterologie: Cassidinae
  • Coleoptera Poloniae: Cassidinae
  • ... (er is vast meer)
Daar moet je eind mee komen.

P.S. Wellicht is de Faune de France Nr. 85 een goed modern startpunt voor wie er serieuzer mee aan het werk wil:
Bordy, Bernard (2009) Coléoptères Chrysomelidae (vol.3): Hispinae et Cassidinae. - Faune de France n° 85 ISBN: 978-2-903052-31-7. Info (let op: indien je deze aanschaft ook de aanvulling downloaden)

Hier is een uitgebreide literatuurlijst voor de Cassidinae.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Arp op september 01, 2013, 12:35:33 PM

  • David Hubble, David (2010) Test Version 2010: Keys to the adults of Seed and Leaf Beetles of the British Isles. of the British Isles. (Coleoptera: Bruchidae, Orsodacnidae, Megalopodidae & Chrysomelidae) PDF (Cassidinae p.85) (Let op: dit is een Testversie - het definitieve boek (2012) is iets anders/uitgebreider. Ik kan de betreffende pagina's eventueel voor je inscannen)

Hey, net wat ik zocht (voor Chrysomelidae / Donaciinae), dankje! :P
Douwe van der Ploeg

GerardL

Hallo Toon en Arp,

Danke voor deze grote lijst met info!, was me zo er in aan het verdiepen dat ik helemaal
vergat te reply-en! Hier moet ik toch effe voor gaan zitten !
Alleen hopen dat ik deze beestjes niet uit elkaar hoef te halen, laat ik aan de cracks over!

Grtzzzz

Gerard



harry60

Is het niet zo dat die verhoogde richels op de dekschilden dat er al een aantal soorten kunnen worden uitgesloten ?
Als ik via kerbtier de fotos vergelijk van de Cassida dan heeft:
Cassida sanguinolenta en Cassida stigmatica de meeste verhoogde lijnen ?

M.Vr.Gr. Harry de Koning

arpwifi

#6
Klein beestje, breed halsschild met hoekige bocht erin, op overgang naar zijranden dekschilden een rij bijzonder brede punten ...

Wellicht ook een hemesphaerica? Zie dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=355803.0

"storend" is alleen dat de punctering op de dekschilden wel tamelijk netjes in rijen lijkt te staan  :rolleyes: :wacko:

@Gerard: Weet je de waardplant nog?

P.S. De waarneming voor deze is hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/78852382
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jan cuppen

Cassida´s determineren van foto´s is een hachelijke zaak.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

arpwifi

Ja, ik ga me ook niet aanmatigen dat ik dat beheers, maar het is ook jammer als "leuke" waarnemingen van zeldzame soorten tussen wal en schip vallen. De Cassida van Jeanette In het andere topic zou behalve een nieuwe provincie ook een nieuwe waardplant kunnen zijn als ik het goed heb. Daarom heb ik zojuist Ron en Jaap even gemaild of ze er naar willen kijken ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Reactie binnen van Ron Beenen :) Mijn twijfel over de bestippeling is kennelijk gegrond - lastpakken zijn het hoor  :rolleyes:

Citaat van: Ron BeenenJe hebt gelijk dat je de schildpadtor uit Brunssum niet gedetermineerd hebt als C. hemisphaerica. Dat is inderdaad iets anders, en daar moet ik eens goed voor gaan zitten. De kans is overigens erg groot dat die vanaf foto niet te determineren is.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jeanette

Super Arp!
Dankjewel voor  alle moeite, en knap dat je het in eerste instantie al dacht. :duim:
hartelijke groet, jeanette

arpwifi

En jij gefeliciteerd met een bijzondere waarneming voor Drenthe  ;)

Voor de meelezers: Dit gaat eigenlijk over het andere topic ... http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=355803.0
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]