Hoofdmenu

Testversie ObsMapp 3.0

Gestart door Alex Kwak, augustus 31, 2013, 16:55:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

ObsMapp 3.0 is nu zo ver dat ik er zelf mee het veld in ga. Zodra die tests goed gaan, maak ik een publieke testversie.
Wil je binnenkort meehelpen ObsMapp te testen? Lees dan dit bericht goed door.

Wat krijg je?
- De allernieuwste versie van ObsMapp, met de nieuwste snufjes
- Een beter product door jouw eigen inbreng

Wat verwachten we van je?
- Dat je zelf een app kunt installeren die niet van de market komt
- Dat je 'gevoel' hebt bij Android-app's, hoe ze zouden moeten werken.
- Dat je ObsMapp al kent.
- Dat je je bevindingen deelt.

Meest recente testversie: -
http://www.alexkwak.nl/download/ObsMapp/ObsMapp308b.apk

Voor de nieuwe functionaliteit zie:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.0

Mocht je problemen ondervinden met de nieuwe functionaliteit, dan kan je die in dit topic kwijt. GEEN vragen over andere wensen, daarvoor heb je dit topic. Berichten die niet over de nieuwe functionaliteit van de testversie gaan worden zonder waarschuwing verwijderd.

Test-versies van ObsMapp maken logbestanden aan in de obsmapp-directory op de sd-kaart. Deze hebben de naam testlog_<datum>.txt. Gebruik deze daar waar nodig om je probleem verder te beschrijven, en/of mail het bestand met een beschrijving naar info@alexkwak.nl

LET OP: Testversies worden uiteraard ook getest voordat ze hier worden gepubliceerd. Toch zal het voorkomen dat er zo nu en dan het een en ander fout gaat. Hou hier rekening mee, en gebruik de testversie niet voor kritische doeleinden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Ik tag het topic even. (Ik ben wel nieuwsgierig en wil wel meewerken aan de test  :blink: :duim: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan Mudde

Hoi Alex e.a.,

Mooi dat 3.0 er aan staat te komen. Ik wil graag meewerken aan het testen!

Groetjes, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Ik heb zojuist de eerste testversie klaargezet. (zie bovenaan)
Bij het testen vooral letten op alles wat met soorten en soortgroepen te maken heeft (en ja, dat is bijna alles  ;))

Mijn ervaring is dat de verzamelgroep op een wat ouder toestel vrij traag is, op m'n Nexus 7 daarentegen geen probleem. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Geïnstalleerd. Na het scherm met de wijzigingen terug. Krijg ik 'downloading ok'
Wat is gedownload? Nexus 7
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Bij een verzamelgroep meerdere kleed voorkeuren vastleggen en gebruiken werkt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

#6
Testen vanaf het balkon gaat prima:
- Secundaire naam ook weergeven bij bijv. libellen en sprinkhanen gaat niet. Bij vogels en vlinders gaat het wel goed. Ook bij een gedownloade landenlijst vogels kan ik geen secundaire naam weergeven. Beide namen zijn wel aanwezig want wisselen tussen wetenschappelijk en Nederlands/Engels werkt wel.
- Dit was bij de vorige versie ook en het ligt deels aan android.. maar toch: bij het invoeren van details bij een waarneming kan ik het toetsenbord niet naar beneden klikken (android irritantheid), maar ik kan bijvoorbeeld ook niet naar beneden scrollen naar 'opslaan' (wens Obsmapp)
- Landenlijsten/favorietenlijsten kun je niet sorteren (was ook zo in vorige versie)
- Ik merk weinig verschil vooralsnog :)
Thijs Fijen

hiskodevries

Thijs. Landlijsten zijn nieuw, Kleden voorkeur bij verzamelgroep
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Bart van Hoogstraten

#9
Na downloaden soortenlijsten krijg ik bij kiezen tussen soortlijsten alleen de keuze tussen Africa Birds ("n" ontbreekt) en "Nederlands" (Dutch), verder niets  :huh: Onder "Africa Birds" krijg ik pas de keuze uit de rest van de wereld. Daar klopt iets niet dus. Voor de rest glijdt alles lekker erin tot nu toe. Het geheel ziet er tot nu toe alvast veelbelovend uit  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op september 01, 2013, 19:31:55 PM
Geïnstalleerd. Na het scherm met de wijzigingen terug. Krijg ik 'downloading ok'
Wat is gedownload? Nexus 7

Soortgroepen etc. Heeft dat niet in het scherm gestaan?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op september 01, 2013, 19:49:35 PM
bij het invoeren van details bij een waarneming kan ik het toetsenbord niet naar beneden klikken (android irritantheid), maar ik kan bijvoorbeeld ook niet naar beneden scrollen naar 'opslaan'

Gewoon back-toets gebruiken
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op september 01, 2013, 19:49:35 PM
- Secundaire naam ook weergeven bij bijv. libellen en sprinkhanen gaat niet. Bij vogels en vlinders gaat het wel goed. Ook bij een gedownloade landenlijst vogels kan ik geen secundaire naam weergeven. Beide namen zijn wel aanwezig want wisselen tussen wetenschappelijk en Nederlands/Engels werkt wel.

Heb ik inderdaad totaal niet getest... Ga ik naar kijken!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 01, 2013, 20:14:42 PM
Na downloaden soortenlijsten krijg ik bij kiezen tussen soortlijsten alleen de keuze tussen Africa Birds ("n" ontbreekt) en "Nederlands" (Dutch), verder niets  :huh: Onder "Africa Birds" krijg ik pas de keuze uit de rest van de wereld. Daar klopt iets niet dus.

Ik begrijp je niet. Die "Africa Birds" en "Nederlands (Dutch)" zijn knoppen. Klik er op en je kan een andere keuze maken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

#14
Citaat van: Alex Kwak op september 01, 2013, 20:27:22 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 01, 2013, 20:14:42 PM
Na downloaden soortenlijsten krijg ik bij kiezen tussen soortlijsten alleen de keuze tussen Africa Birds ("n" ontbreekt) en "Nederlands" (Dutch), verder niets  :huh: Onder "Africa Birds" krijg ik pas de keuze uit de rest van de wereld. Daar klopt iets niet dus.

Ik begrijp je niet. Die "Africa Birds" en "Nederlands (Dutch)" zijn knoppen. Klik er op en je kan een andere keuze maken.

De nieuwe optie dat je naast de Nederlandse lijst ook een andere lijst kunt activeren zonder een nieuwe download werkt perfect (dat was een wens van me trouwens). Maar de keuze tussen Nederland en de rest van de wereld zit onder de opties "Nederland" en "Africa". Onder "Africa" kun je pas de keuze maken uit  de rest van de wereld. (Maar dat is waarschijnlijk geneuzel -> de optie dat je kunt kiezen tussen een soortenlijst van een land of werelddeel werkt nu... de rest is uitwerken. GO!  :duim: ).

edit -> Ik snap opeens de testversie; 't totale menu werkt nog niet. Maar wat het moet doen doet het!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 01, 2013, 20:35:56 PM
edit -> Ik snap opeens de testversie; 't totale menu werkt nog niet. Maar wat het moet doen doet het!  :duim:

Huh, alles zou het moeten doen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op september 01, 2013, 20:25:26 PM
Citaat van: Thijs Fijen op september 01, 2013, 19:49:35 PM
bij het invoeren van details bij een waarneming kan ik het toetsenbord niet naar beneden klikken (android irritantheid), maar ik kan bijvoorbeeld ook niet naar beneden scrollen naar 'opslaan'

Gewoon back-toets gebruiken
Dom van me...
Thijs Fijen

Bart van Hoogstraten

#17
Citaat van: Alex Kwak op september 01, 2013, 21:25:31 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 01, 2013, 20:35:56 PM
edit -> Ik snap opeens de testversie; 't totale menu werkt nog niet. Maar wat het moet doen doet het!  :duim:

Huh, alles zou het moeten doen!

Alles doet het in principe maar wat ik bedoel is dat als ik een soortenlijst wil downloaden, dan heb ik alleen de keuze tussen "Africa birds" en "Nederlands (Dutch)" [bijlage 01]. Als ik dan "Africa birds" kies krijg ik een overzicht van alle landen-soortenlijsten [bijlage 02]. Ik vond het niet zo logisch dat als ik de soortenlijst van Brazilië wil hebben, deze onder "Africa birds" moet zoeken. (Instellingen -> Download -> Landenlijsten -> "Africa Birds/Nederlands"). Is het niet logischer als daar staat "Country/"Language"?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Aha, nu begrijp ik je. De tekst op de knop is gewoon het eerste item van de lijst, nu dus toevallig de Afrika Vogels. Moet ik daar "kies uw soortenlijst" oid van maken?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op september 02, 2013, 09:40:37 AM
Aha, nu begrijp ik je. De tekst op de knop is gewoon het eerste item van de lijst, nu dus toevallig de Afrika Vogels. Moet ik daar "kies uw soortenlijst" oid van maken?

Ik weet dat niet omdat ieders logica anders werkt maar persoonlijk vind ik het logischer als je de opties "Country" en "Language" krijgt. Ik denk dat dat voor een nieuwe gebruiker minder verwarrend is. Toch?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Ik denk (vrees?) dat je gelijk hebt  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op september 02, 2013, 09:59:01 AM
Ik denk (vrees?) dat je gelijk hebt  ;)

Anderzijds weet iemand uit Pyccknñ niet wat "Language" is en is de huidige oplossing eigenlijk weer beter... pfeew  :rolleye:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 02, 2013, 10:09:02 AM
Citaat van: Alex Kwak op september 02, 2013, 09:59:01 AM
Ik denk (vrees?) dat je gelijk hebt  ;)

Anderzijds weet iemand uit Pyccknñ niet wat "Language" is en is de huidige oplossing eigenlijk weer beter... pfeew  :rolleye:

Dat is geen probleem, dat wordt automatisch vertaald!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Roel Schwartz

Dag Alex, wederom een knap staaltje werk. :duim: :duim: Ik heb het product geinstalleerd en bij mij werkt het wederom prima (Galaxy S4) ;D. Ik zie alleen in de database onder het menu Meer bij Foto's, geluiden en informatie geen veranderingen of wordt hier t.z.t. nog nieuwe informatie aan toegevoegd? Bijvoorbeel het afspelen van het geluid van een Humes Bladkoning is nu nog niet mogelijk via Obsmapp. Wat betreft het wisselen van land bij de S4 geef je bij Geheugenkaart /storage/extSdCard/ in. Misschien nog een tip voor het forum bij de Osm gebruikers onder ons.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

Alex Kwak

Citaat van: r.schwartz2 op september 02, 2013, 13:59:46 PM
Ik zie alleen in de database onder het menu Meer bij Foto's, geluiden en informatie geen veranderingen of wordt hier t.z.t. nog nieuwe informatie aan toegevoegd?

Deze release gaat alleen over programmatuurwijziging, niet over database-vulling.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Hoi Alex,

ik ben ook wat aan het spelen gegaan met deze testversie. Loopt allemaal soepel tot nu toe! Zoekfunctie bij multimedia is zeer handig. Wel valt me op dat ik in deze versie zowel bij de "Verzamelgroep" alsook bij de "losse soortenlijsten" nu alleen nog maar of de Nederlandse naam of de wetenschappelijke naam zie. In de vorige versie zag ik beide tegelijk. Vooral bij de Nachtvlinders en micro's vindt ik dat wel een beetje een gemis omdat ik tijdens het nachtvlinderen gebruik maak van de Engelse Micromoths Guide waarin uiteraard geen NL namen staan. Voorheen kon ik na het zoeken op wetenschappelijke naam gelijk ook de NL naam aflezen. Echt heel vervelend is het niet maar meer een beetje onhandig. (ik heb zowel bij de Verzamelgroep als bij de afzonderlijke soortenlijsten ingesteld dat de tweede naam ook gegeven moet worden).

Ook ontbreekt nu nog de groep "Alle soorten". Ik dacht dat er bij de introductie van de 3.0 versie een "Verzamelgroep" zou komen waarbij je zelf kon aangeven welke soortgroepen je daarin wilt opnemen en een groep "Alle soorten" waarin echt alle soortgroepen standaard inzitten. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Verder weer niets dan lof voor het vele werk dat je verzet voor ons als luie veldwerkers  :police: , we raken steeds verder vewend  :wacko:  :duim: :duim: :duim:

Hartelijke groeten,

Jan Mudde

Groetjes, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Hoi Jan, de "alle soortgroepen" heb ik bewust weggelaten omdat deze onwerkbaar traag wordt als je te veel groepen hebt. Maar met dat ik dit type bedenk ik me dat dat de verantwoordelijkheid van de gebruiker is. Ik zal 'm dus weer toevoegen.

Met de lokale naam/wetenschappelijke naam gaat inderdaad nog wat mis (zie ook dit bericht van Thijs). Dat wordt zsm gerepareerd. Als de verzamelgroep meerdere soortgroepen bevat, dan wordt per soortgroep van de soort bepaald of deze getoond moet worden ivm zeldzaamheid. Zo kan het zijn dat bij de verzamelgroep een zeldzame vogel wel wordt getoond, maar een zeldzame vlinder niet, omdat je dat bij de betreffende soortgroepen zo hebt ingesteld. Maar het al dan niet tonen van de tweede naam is een ander issue. Ik heb er voor gekozen om dit soort instellingen te doen per soortgroep (vogels, dag vlinders etc) en NIET per groep (vogels NL, Dagvlinders Borneo, Dagvlinders BE). Dit om de instellingen nog een beetje overzichtelijk te houden. Maar dan kom ik dus in de knoop met de verzamelgroep (en straks "alle soortgroepen"). Zou voor deze twee groepen een apart instelscherm (identiek aan die voor de soortgroepen) handig zijn/intuitief zijn?
Graag jullie input hiervoor.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

#27
Citaat van: Alex Kwak op september 02, 2013, 21:58:48 PM
Hoi Jan, de "alle soortgroepen" heb ik bewust weggelaten omdat deze onwerkbaar traag wordt als je te veel groepen hebt. Maar met dat ik dit type bedenk ik me dat dat de verantwoordelijkheid van de gebruiker is. Ik zal 'm dus weer toevoegen.

Met de lokale naam/wetenschappelijke naam gaat inderdaad nog wat mis (zie ook dit bericht van Thijs). Dat wordt zsm gerepareerd. Als de verzamelgroep meerdere soortgroepen bevat, dan wordt per soortgroep van de soort bepaald of deze getoond moet worden ivm zeldzaamheid. Zo kan het zijn dat bij de verzamelgroep een zeldzame vogel wel wordt getoond, maar een zeldzame vlinder niet, omdat je dat bij de betreffende soortgroepen zo hebt ingesteld. Maar het al dan niet tonen van de tweede naam is een ander issue. Ik heb er voor gekozen om dit soort instellingen te doen per soortgroep (vogels, dag vlinders etc) en NIET per groep (vogels NL, Dagvlinders Borneo, Dagvlinders BE). Dit om de instellingen nog een beetje overzichtelijk te houden. Maar dan kom ik dus in de knoop met de verzamelgroep (en straks "alle soortgroepen"). Zou voor deze twee groepen een apart instelscherm (identiek aan die voor de soortgroepen) handig zijn/intuitief zijn?
Graag jullie input hiervoor.

Hoi Alex,

Helder! Wat betreft je vraag; Ik denk inderdaad dat een apart schermpje voor de "verzamelgroep" en de "alle soortengroep" intuïtief en handig zou zijn. Beide groepen zitten per definitie heel anders in elkaar dan de "losse soortgroepen" dus mogen ze best een aparte status hebben naar mijn smaak. Ik ben echter wel benieuwd hoe de andere testers/gebruikers daar over denken.

Nog een ander puntje, het dubbel of driedubbel kunnen openen is bij mij nu in ieder geval ook niet meer mogelijk. De afgelopen dagen met de 2.15.1 nog van alles uitgehaald om dubbel openen te forceren. Dit lukte in die versie alleen maar door ObsMapp te openen en vervolgens te verlaten om naar het startscherm van mijn Samsung Galaxy S2 te gaan en opnieuw te openen. Nu is ook dat niet meer mogeleijk in de testversie dus het likt er op dat je die bug ook definitief uitgeroeid hebt.

Groetjes, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op september 02, 2013, 22:44:13 PM
Nog een ander puntje, het dubbel of driedubbel kunnen openen is bij mij nu in ieder geval ook niet meer mogelijk. De afgelopen dagen met de 2.15.1 nog van alles uitgehaald om dubbel openen te forceren. Dit lukte in die versie alleen maar door ObsMapp te openen en vervolgens te verlaten om naar het startscherm van mijn Samsung Galaxy S2 te gaan en opnieuw te openen. Nu is ook dat niet meer mogeleijk in de testversie dus het likt er op dat je die bug ook definitief uitgeroeid hebt.

Arghh!  :rolleye:  Ik heb deze bug juist nu in 3.0 weer, waar ik 'm in 2.15 niet meer had. Blijft een rotding  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Goeiemorgen Alex,

Tsja de digitale wereld blijft je verbazen  :rolleye: Ik heb nog wat gevonden; De functie "sorteer soortenlijst" in het menu "soortinstelingen werkt ook niet meer bij mij. Niet in de "verzamelgroep" en ook niet bij gebruik van de "losse soortenlijsten" (uitgeprobeerd met vogels, nachtvlinders en micro's en planten)

Grtz, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on