2 voor mij onbekende paddestoelen

Gestart door knabenkraut, september 09, 2005, 20:27:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Deze paddestoelen vonden we tijdens een wandeling op de Mookerhei.
Ik weet dat er weinig info is, maar het zijn oudere foto's.
Wie heeft er enig idee?
groetjes,
Dini

knabenkraut

groetjes,
Dini

knabenkraut

ik heb er nog één
groetjes,
Dini

Dragonfly

#3
Hoi,
Ik begin me net te verdiepen in paddestoelen en de eerste durf ik dan ook nog niet te benoemen. Maar de tweede doet mij aan een reuzenzwam denken.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

laatvlieger

Bij de eerste zie je dat er buisjes ipv plaatjes aanwezig zijn. Het is wel een echte paddestoel (de tweede en derde foto hebben soms ook buisjesachtige structuren maar vaak toch iets anders, dat is een heel andere lastige groep). Een "echte" Paddestoel met buisjes verkleint je zoekactie al enorm!

De paddestoel is al een wat oud exemplaar, maar ik denk dat het een kastanjeboleet is Boletus (soms ook wel Xerocomus) badius
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Elachista

Boletus erythropus
Meripilus giganteus
Phaeolus schweinitzii
Groet,
Tymo

han.endt

Misschien, foto niet duidelijk genoeg.
Hebben we al genoemd.
Nee.

Elachista

Dan heb je ze nu alle 3.
Kastanjeboleet heeft géén roze steel Han..
Dan die laatste een dennenvoetzwam, onmiskenbaar als is hier de kleur al wat van af.
iig géén tolzwam!

Slechte foto's? Prima foto's.
Groet,
Tymo

han.endt

CiteerKastanjeboleet heeft géén roze steel Han..
Ik heb het nooit over een Kastanjeboleet gehad.

Elachista

Dat zeg ik niet, maar de zin "De paddestoel is al een wat oud exemplaar, maar ik denk dat het een kastanjeboleet is Boletus (soms ook wel Xerocomus) badius"  vind ik niet helemaal correct..
De steel zegt al genoeg.
Groet,
Tymo

knabenkraut

Deze reaktie kreeg ik naar aanleiding van de "kastanje boleet" op mijn site.

Kastanjeboleet: Lijkt me een roodstelige fluweelboleet, kijk maar eens naar
de roodverkleuringen van de buisjes en van de steel.

Is dit voor jullie uitgesloten?

Bedankt alvast voor jullie reakties

hartelijke groeten Dini
groetjes,
Dini

han.endt

Dini,

Ik vind Roodsteelfluweelboleet, Xerocomus chrysenteron, een goede optie. Maar gezien de sterke gelijkenis van enkele verwante soorten zou ik met deze foto toch nog voorzichtig zijn.

Han.

Elachista

#12
Die laatste blijf ik bij P.schweinitzii, een polypore die vaak vlak naast stammen van naaldbomen te vinden is.
Soms in groepen, maar in de meeste gevallen vrijstaand.
Mycelia tast de wortels van de naaldboom aan, en tot in zoverre schadelijk voor de bomen.
Het vervelende is, en waardoor ze snel te verwarren zijn, is dat ze enorm verschillen in kleur.
De verse exemplaren zijn helemaal zwavelgeel, vervolgens verkleurd het centrum langzaam van geel naar donkerbruin, de gele kleur blijft overigens bestaan, maar wordt smaller. Pakweg een twee weken later zal alleen de zoom nog geel blijven, en de rest bruin blijven. Dat is op de foto ook het geval.
Naast de meest verse exemplaren (vooraan) kun je daarachter hele donkeren zien, die al aardig op leeftijd zijn.
Hoe dan ook is deze soort onmiskenbaar door de grootte, die kan variëeren tussen 10 en 30 centimeter. Zo vanaf de foto is het net Coltricia perennis (tolzwam), maar is veel kleiner en heeft buisjes, terwijl de onderkant van schweinitzii spinulosa (stekels) bezit. Naast dit is perennis heel erg zeldzaam, in tegenstelling tot schweinitzii die heel gewoon is..
Groet,
Tymo

Elachista

Misschien wel handig om deze foto's met elkaar te vergelijken, wat betreft de kleurvormen.
http://perso.wanadoo.fr/smme/cha/phaeolus_schweinitzii_1.jpg
Jonge variant
http://www.uoguelph.ca/~gbarron/MISCE2002/pschwe1.jpg
Halfvolgroeide variant
http://www.nara-edu.ac.jp/ECNE/mushroom/photo/kaimen.JPG
Volwassen zwam, in de dezelfde toestand als op de foto van dit forum.
Uitsluitend de zoom/rand bezit nog zwavelgele tinten..
Groet,
Tymo