Hoofdmenu

top 5 "most wanted"

Gestart door peter van santbrink, augustus 30, 2013, 15:08:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

jonathan leeuwis

Tja, ik wil nog wel zo veel, maar ja alles op zijn tijd.

Makelijkst zijn nog wel:
1 kwartelkoning
2 noordse pijlstormvogel
3 middelste jager
4 bonte kraai
5 slangenarend

Guus Peterse

Als je ze ook wilt zien is je nummer 1 niet zo erg makkelijk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bart van Hoogstraten

#122
Citaat van: guusp op september 29, 2013, 20:04:45 PM
Als je ze ook wilt zien is je nummer 1 niet zo erg makkelijk.

Dat is me ooit gelukt in 2004 bij Fort Pannerden. "Crex crex" klonk het uit de kruidlaag en plots vloog hij op. Toen zaten er krakers en werd het terrein niet "beheerd". Niemand kwam daar, een ondoordringbare struikbegroeiing en tjokvol met allerlei interessants. De krakers zijn inmiddels verwijderd, het fort heeft nu andere bestemmingen en het hele terrein rondom het fort is het hele jaar door keurig kaal geschoren. Natuur-/cultuurbeheer op zijn Nederlands...  :P
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Sanders

Toch zat er in mei nog eentje te roepen daar: http://nijmegen.waarneming.nl/waarneming/view/76105617
Geen idee hoe het er terrein er toen uit zag, ik kom nooit aan de overkant  :blink:
Gr,
Vincent Sanders

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Vincent Sanders op september 29, 2013, 21:57:48 PM
Toch zat er in mei nog eentje te roepen daar: http://nijmegen.waarneming.nl/waarneming/view/76105617
Geen idee hoe het er terrein er toen uit zag, ik kom nooit aan de overkant  :blink:

Dat is ver van het fort. Mijn Crex zat vlak bij het fort 5 meter van die kazemat aan de rechterhand als je passeert (op het centrum van deze kaart dat gebouwtje ten zuiden van de oprit naar het fort). Dat hele terrein rondom het fort is een kale vlakte tegenwoordig terwijl je daar eerst niet met de korte broek doorheen kon. Het is heuse crex-biotoopvernietiging wat daar zich afspeelt!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

peter van santbrink

afgelopen weken aantal mooie nieuwe soorten gescoord; Rosse Waaierstaart, Arendbuizerd, Bladkoning, Hop, Noordse Boszanger, Roze Spreeuw. Afgelopen zondag nog uurtje in de Noordwijkse Coepelduynen gezocht naar Boomleeuwerikken en Kleine Bonte Specht maar helaas niet tegengekomen  :(.

Ganzen komen weer in het land dus uitkijken naar een Roodhalsgans (liefst in de buurt; in het hoge Noorden al aantal gemeld)

Jacob Molenaar

heb je dwerggans al? (of is die sinds 10 uur vanochtend weg?)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

peter van santbrink

Citaat van: Jacob Molenaar op oktober 02, 2013, 17:06:47 PM
heb je dwerggans al? (of is die sinds 10 uur vanochtend weg?)

vorig jaar in Oudeland van Strijen gezien; van de ganzen mis ik nog Sneeuwgans, Taiga Rietgans en Zwarte - en Zwartbuik Rotgans

Henri25

Citaat van: peter van santbrink op oktober 03, 2013, 09:16:17 AM
Citaat van: Jacob Molenaar op oktober 02, 2013, 17:06:47 PM
heb je dwerggans al? (of is die sinds 10 uur vanochtend weg?)

vorig jaar in Oudeland van Strijen gezien; van de ganzen mis ik nog Sneeuwgans, Taiga Rietgans en Zwarte - en Zwartbuik Rotgans

Witbuikrotgans  :angel:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Folkert Jan

Even een top5 most wanted voor DT2 vlieland dit weekend. En gelijk een beetje een voorspelspelletje

1. izabeltapuit
2. siberische sprinkhaanzanger
3. kleine sprinkhaanzanger
4. bruine klauwier
5. goudlijster
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

peter van santbrink

Afgelopen dinsdagochtend naar Starrevaart gegaan voor de Zwarte Ibissen (mooi kunnen zien) en kwam daar Max van Waasdijk tegen; hij was ook op de fiets en ging nog even richting duinen, mooie gelegenheid om met een ervaren vogelaar de duinen te verkennen en je raadt het al, veel Boomleeuwerikken gezien ! bovendien een aantal leuke gebiedjes ingereden die ik nog niet kende.

Toch wel een openbaring om te zien hoe een ervaren vogelaar de omgeving waarneemt, elk piepje en beweging wordt gesignaleerd met daarbij een bijna zekere determinatie van de vogel, hoe kort ook gehoord/gezien

Met dank aan Max is de Boomleeuwerik dus vervangen door de Rode Wouw; m'n lijst:

1 Buidelmees
2 Raaf
3 Roodhalsgans
4 Draaihals
5 Rode Wouw

Tukkerbird

Citaat van: Folkert Jan op oktober 03, 2013, 11:17:33 AM
Even een top5 most wanted voor DT2 vlieland dit weekend. En gelijk een beetje een voorspelspelletje

1. izabeltapuit
2. siberische sprinkhaanzanger
3. kleine sprinkhaanzanger
4. bruine klauwier
5. goudlijster

Helaas, ik hoop dat één van deze soorten Texel aan doet dit weekend.
Goudlijster ben ik op Texel al een keer mis gelopen, laat maar komen dus :duim:

Jacob Molenaar

Citaat van: Jacob Molenaar op september 09, 2013, 16:41:59 PM
mijn lijstje (ook vooral zeesoorten...):
1. oeverpieper
2. jan-van-gent
3. roodkeelduiker
4. zwarte wouw
5. patrijs
lijstje is veranderd na een succesvol dagje zeetrektellen.
nu:
1 zwarte wouw
2 patrijs
3 kleine jager
4 topper
5 vaal stormvogeltje
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

peter van santbrink

Citaat van: peter van santbrink op oktober 09, 2013, 14:35:51 PM
Afgelopen dinsdagochtend naar Starrevaart gegaan voor de Zwarte Ibissen (mooi kunnen zien) en kwam daar Max van Waasdijk tegen; hij was ook op de fiets en ging nog even richting duinen, mooie gelegenheid om met een ervaren vogelaar de duinen te verkennen en je raadt het al, veel Boomleeuwerikken gezien ! bovendien een aantal leuke gebiedjes ingereden die ik nog niet kende.

Toch wel een openbaring om te zien hoe een ervaren vogelaar de omgeving waarneemt, elk piepje en beweging wordt gesignaleerd met daarbij een bijna zekere determinatie van de vogel, hoe kort ook gehoord/gezien

Met dank aan Max is de Boomleeuwerik dus vervangen door de Rode Wouw; m'n lijst:

1 Buidelmees
2 Raaf
3 Roodhalsgans
4 Draaihals
5 Rode Wouw

even update: Roodhalsgans is gelukt, mooi hier in de buurt (Schiedam), prachtige vogel, grappig tussen al die Kolganzen; nieuwe top 5:

1 Buidelmees
2 Raaf
3 Smelleken
4 Draaihals
5 Rode Wouw

Jacob Molenaar

Citaat van: peter van santbrink op januari 29, 2014, 13:32:19 PM
Citaat van: peter van santbrink op oktober 09, 2013, 14:35:51 PM
Afgelopen dinsdagochtend naar Starrevaart gegaan voor de Zwarte Ibissen (mooi kunnen zien) en kwam daar Max van Waasdijk tegen; hij was ook op de fiets en ging nog even richting duinen, mooie gelegenheid om met een ervaren vogelaar de duinen te verkennen en je raadt het al, veel Boomleeuwerikken gezien ! bovendien een aantal leuke gebiedjes ingereden die ik nog niet kende.

Toch wel een openbaring om te zien hoe een ervaren vogelaar de omgeving waarneemt, elk piepje en beweging wordt gesignaleerd met daarbij een bijna zekere determinatie van de vogel, hoe kort ook gehoord/gezien

Met dank aan Max is de Boomleeuwerik dus vervangen door de Rode Wouw; m'n lijst:

1 Buidelmees
2 Raaf
3 Roodhalsgans
4 Draaihals
5 Rode Wouw

even update: Roodhalsgans is gelukt, mooi hier in de buurt (Schiedam), prachtige vogel, grappig tussen al die Kolganzen; nieuwe top 5:

1 Buidelmees
2 Raaf
3 Smelleken
4 Draaihals
5 Rode Wouw

Buidelmees: http://waarneming.nl/soort/view/1206
Raaf: http://waarneming.nl/gebied/view/3204?sp=54
Smelleken: 's Winters overal (in zeeland vooral) goed opletten
Draaihals: Even wachten tot het zomer wordt
Rode wouw: Goed de lucht afturen (vooral tijdens het trekseizoen)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jacob Molenaar op januari 29, 2014, 13:47:42 PM
Draaihals: Even wachten tot het zomer wordt

Daar zou ik niet op wachten want dan ben je te laat -> April/Mei is beter.  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/