Hoofdmenu

top 5 "most wanted"

Gestart door peter van santbrink, augustus 30, 2013, 15:08:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

Ben nu een klein jaar aan het vogelen (220 soorten) en merk toch dat ik regelmatig soorten misloop die b.v. een dag eerder of zelfs op dezelfde dag gemeld zijn in een bepaald gebied.

Het is natuurlijk een combinatie van bepaalde soorten (nog) niet goed kunnen herkennen en ervaring missen maar ook een geluksfactor speelt volgens mij een grote rol (net op het juiste moment op de juiste plek zijn).

2 voorbeelden: afgelopen dagen worden er Reuzensternen gemeld bij de Kwade Hoek, 3x geweest maar helaas niet gezien; in de buurt ook regelmatig Strandplevier en Zomertortel maar nog niet gelukt deze in de kijker te krijgen.

woensdag naar de Maasvlakte voor o.a. Draaihals, kleine 2.5 uur op de Vuurtorenvlakte gezocht en helaas niet gezien; collega vogelaar had 'm wel gezien en op zijn aanwijzingen naar de plek maar vogel was gevlogen.....

Frustrerende is dat de volgende dag een vogelaar het zelfde gebied inloopt en de Draaihals binnen no time te pakken heeft...

Zo heb ik voor mezelf een klein lijstje met soorten gemaakt die vnl vanwege het feit dat ze regelmatig gemeld worden maar die ik voor het gevoel steeds misloop :

mijn top5 "most Wanted":

1: Raaf
2: Boomleeuwerik
3: Kleine Bonte Specht
4: Roodhalsgans
5: Buidelmees

eervolle vermeldingen: Rode Wouw; Strandplevier; Reuzenstern; Draaihals

volgorde kan in de tijd veranderen al naar gelang een soort weer eens wordt gemist  :wacko:

weet niet of meer mensen zo'n lijstje hebben, gaat dus eigenlijk om een soort "frustratie lijstje".

Lijstje zal voor veel niet spectaculair zijn maar in de tijd zal deze lijst natuurlijk steeds zeldzamere soorten gaan bevatten

Misschien leuk om dit soort lijstjes te posten en natuurlijk melden als je een soort gevonden hebt  ;D

cursorius

Ik zou zeggen ga eens lekker in n bv een bos vogelen dan vind je je eigen soorten wel.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: cursorius op augustus 30, 2013, 15:44:25 PM
Ik zou zeggen ga eens lekker in n bv een bos vogelen dan vind je je eigen soorten wel.
Nou... Ik verwacht in elk geval geen Strandplevier, Reuzenstern of Roodhalsgans in het bos..
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Caspergr

Ik heb niet echt een lijstje maar ik loop wel elk jaar opnieuw waterrietzangers mis. Zo ben ik drie jaar achter elkaar, meerdere dagen, naar Lentevreugd bij Wassenaar geweest en telkens was ik net te laat. Een keer zelfs maar 2 min. Ook dit jaar zat er een bij de Starrevaart in Leidschendam. Ik ben de volgende dag gaan kijken maar zonder resultaat terwijl hij wel weer die dag door een waarnemer was gezien...

HPM

Citaat van: Caspergr op augustus 30, 2013, 15:53:33 PM
Ik heb niet echt een lijstje maar ik loop wel elk jaar opnieuw waterrietzangers mis. Zo ben ik drie jaar achter elkaar, meerdere dagen, naar Lentevreugd bij Wassenaar geweest en telkens was ik net te laat. Een keer zelfs maar 2 min. Ook dit jaar zat er een bij de Starrevaart in Leidschendam. Ik ben de volgende dag gaan kijken maar zonder resultaat terwijl hij wel weer die dag door een waarnemer was gezien...


Waterrietzanger is vorig jaar een week of drie op Lentevreugd gezien.
Toch knap van je om dan 2 minuten te laat te zijn.  :)
Herman van der Meer

Caspergr

Citaat van: HPM op augustus 30, 2013, 16:05:13 PM
Citaat van: Caspergr op augustus 30, 2013, 15:53:33 PM
Ik heb niet echt een lijstje maar ik loop wel elk jaar opnieuw waterrietzangers mis. Zo ben ik drie jaar achter elkaar, meerdere dagen, naar Lentevreugd bij Wassenaar geweest en telkens was ik net te laat. Een keer zelfs maar 2 min. Ook dit jaar zat er een bij de Starrevaart in Leidschendam. Ik ben de volgende dag gaan kijken maar zonder resultaat terwijl hij wel weer die dag door een waarnemer was gezien...


Waterrietzanger is vorig jaar een week of drie op Lentevreugd gezien.
Toch knap van je om dan 2 minuten te laat te zijn.  :)

Als ik zelf auto mocht rijden zag het er allemaal heel anders uit... Ze werden meestal na 8 uur niet meer gezien en om je ouders zo enthousiast te krijgen om je dan er heen te brengen op een zaterdag of zondag ochtend is ook lastig...

HPM

Citaat van: Caspergr op augustus 30, 2013, 16:08:18 PM
Citaat van: HPM op augustus 30, 2013, 16:05:13 PM
Citaat van: Caspergr op augustus 30, 2013, 15:53:33 PM
Ik heb niet echt een lijstje maar ik loop wel elk jaar opnieuw waterrietzangers mis. Zo ben ik drie jaar achter elkaar, meerdere dagen, naar Lentevreugd bij Wassenaar geweest en telkens was ik net te laat. Een keer zelfs maar 2 min. Ook dit jaar zat er een bij de Starrevaart in Leidschendam. Ik ben de volgende dag gaan kijken maar zonder resultaat terwijl hij wel weer die dag door een waarnemer was gezien...


Waterrietzanger is vorig jaar een week of drie op Lentevreugd gezien.
Toch knap van je om dan 2 minuten te laat te zijn.  :)

Als ik zelf auto mocht rijden zag het er allemaal heel anders uit... Ze werden meestal na 8 uur niet meer gezien en om je ouders zo enthousiast te krijgen om je dan er heen te brengen op een zaterdag of zondag ochtend is ook lastig...

Ja, die rotpouders zijn altijd te laat.
Maar je kan als beginneling ook gewoon beter lekker rustig bij je in de buurt gaan vogelen. Dan mis je nooit wat. Overal is wel wat te zien en zeldzame soorten komen vanzelf wel een keer.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: peter van santbrink op augustus 30, 2013, 15:08:21 PM
Ben nu een klein jaar aan het vogelen (220 soorten) en merk toch dat ik regelmatig soorten misloop die b.v. een dag eerder of zelfs op dezelfde dag gemeld zijn in een bepaald gebied.

Een beginnende vogelaar die in minder dan 1 jaar tijd 220 soorten ziet... en die ondertussen gefrustreerd is omdat hij wat misloopt?...  :rolleye: (Sinds ik invoer op wrn zit ik pas op 163 met mijn NL-lijst... Wat moet ik dan wel niet denken...  ;) ). (maar met mijn "gevogel" erbij van voor die tijd ben ik wel over de 230). Kleine bonte heb ik jaren achter mekaar gedipt in een gebied wat erom bekend staat dat hij daar makkelijk te zien is (Bruuk) maar ik ontdekte later per toeval dat ik niet in de bomen moest zoeken -> die beesten fourageren onder ooghoogte in de kruidlaag net als puttertjes. Boomleeuwerikken kun je niet missen als je naar trektelpost Maldens vlak gaat, gegarandeerd dat je ze daar ziet in de naaldbomen rondom het vliegveld. Roodhalsgans blijft een toeval als je die ziet, heeft geen zin om daar gericht op te gaan zoeken. Raaf is te horen (en wellicht ook te zien) in Planken Wambuis, Wolfheezer hei en ten noorden ervan, dieper de Veluwe in. Buidelmees heb ik geen ervaring mee en staat ook op mijn verlanglijst...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

DKoppenol

Raven broeden ook in Ravenswoude nabij het Fochteloerveen!
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

HPM

Citaat van: deDVC op augustus 30, 2013, 16:59:41 PM
Raven broeden ook in Ravenswoude nabij het Fochteloerveen!

Voor Peter (en Casper) is dat wel heel erg ver weg.
Herman van der Meer

Caspergr

Citaat van: HPM op augustus 30, 2013, 16:17:47 PM
Citaat van: Caspergr op augustus 30, 2013, 16:08:18 PM
Citaat van: HPM op augustus 30, 2013, 16:05:13 PM
Citaat van: Caspergr op augustus 30, 2013, 15:53:33 PM
Ik heb niet echt een lijstje maar ik loop wel elk jaar opnieuw waterrietzangers mis. Zo ben ik drie jaar achter elkaar, meerdere dagen, naar Lentevreugd bij Wassenaar geweest en telkens was ik net te laat. Een keer zelfs maar 2 min. Ook dit jaar zat er een bij de Starrevaart in Leidschendam. Ik ben de volgende dag gaan kijken maar zonder resultaat terwijl hij wel weer die dag door een waarnemer was gezien...


Waterrietzanger is vorig jaar een week of drie op Lentevreugd gezien.
Toch knap van je om dan 2 minuten te laat te zijn.  :)

Als ik zelf auto mocht rijden zag het er allemaal heel anders uit... Ze werden meestal na 8 uur niet meer gezien en om je ouders zo enthousiast te krijgen om je dan er heen te brengen op een zaterdag of zondag ochtend is ook lastig...

Ja, die rotpouders zijn altijd te laat.
Maar je kan als beginneling ook gewoon beter lekker rustig bij je in de buurt gaan vogelen. Dan mis je nooit wat. Overal is wel wat te zien en zeldzame soorten komen vanzelf wel een keer.

Eigenlijk mag ik niet klagen, mijn ouders brengen me regelmatig ergens heen (gister nog naar de Biesbosch). Verder vogel ik regelmatig in de buurt, er is hier genoeg te zien in regio Den Haag. Ik vogel trouwens al een paar jaar en mijn levenslijst staat bijna op 270 in Europa en op 238 in Nederland, ben ik dan nog een beginneling?  :P
Naja, back on topic: Een andere soort die ik al jaren misloop is de Alk. Vaak over zee kijken heeft me nog nooit een (zekere) alk opgeleverd terwijl die wel vaak zijn gezien nog op dezelfde dag. Zelfs ter plaatse.


Diederick Meinen

Hallo Peter,


Als je naar het Leersumse Veld gaat, heb je de eerste drie van je lijstje zo binnen. Kleine bonte kan nog lastig zijn als-ie niet roept.

peter van santbrink

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 30, 2013, 16:27:11 PM
Citaat van: peter van santbrink op augustus 30, 2013, 15:08:21 PM
Ben nu een klein jaar aan het vogelen (220 soorten) en merk toch dat ik regelmatig soorten misloop die b.v. een dag eerder of zelfs op dezelfde dag gemeld zijn in een bepaald gebied.

Een beginnende vogelaar die in minder dan 1 jaar tijd 220 soorten ziet... en die ondertussen gefrustreerd is omdat hij wat misloopt?...  :rolleye: (Sinds ik invoer op wrn zit ik pas op 163 met mijn NL-lijst... Wat moet ik dan wel niet denken...  ;) ). (maar met mijn "gevogel" erbij van voor die tijd ben ik wel over de 230). Kleine bonte heb ik jaren achter mekaar gedipt in een gebied wat erom bekend staat dat hij daar makkelijk te zien is (Bruuk) maar ik ontdekte later per toeval dat ik niet in de bomen moest zoeken -> die beesten fourageren onder ooghoogte in de kruidlaag net als puttertjes. Boomleeuwerikken kun je niet missen als je naar trektelpost Maldens vlak gaat, gegarandeerd dat je ze daar ziet in de naaldbomen rondom het vliegveld. Roodhalsgans blijft een toeval als je die ziet, heeft geen zin om daar gericht op te gaan zoeken. Raaf is te horen (en wellicht ook te zien) in Planken Wambuis, Wolfheezer hei en ten noorden ervan, dieper de Veluwe in. Buidelmees heb ik geen ervaring mee en staat ook op mijn verlanglijst...

Heb helaas geen ***SPAM***, ben dus afhankelijk van fiets en evt trein + fiets; woon dus in Schiedam onder de rook van Rotterdam en er is op zich wel wat te vinden in de buurt (Ackerdijksche plassen e.o. , Broekpolder bij Vlaardingen heeft potentie echter veel honden door het gebied en volgens mij wordt er ook een mountainbike parcours aangelegd) maar voor de betere gebieden moet ik toch al flink wat fietsen; woensdag naar Maasvlakte geweest en op die dag ruim 100 km gefietst....

trein+fiets is goede optie en zal dan zeker de genoemde gebieden bezoeken.

Ik weet dat er rond Wassenaar een Raven familie aanwezig is maar helaas nog niet tegengekomen

Goede tip over het fourageergedrag van die Kleine Bonte Specht, en ik maar hoog in de bomen zoeken  ;D

Zie trouwens dat in de buurt zowel Buidelmees (Biesbosch) als een Roodhalsgans (waarschijnlijk escape ?) is waargenomen; helaas dit weekend verre van goed fietsweer (veel wind)....

frankneijts

#13
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 30, 2013, 16:27:11 PM
Kleine bonte heb ik jaren achter mekaar gedipt in een gebied wat erom bekend staat dat hij daar makkelijk te zien is (Bruuk) maar ik ontdekte later per toeval dat ik niet in de bomen moest zoeken -> die beesten fourageren onder ooghoogte in de kruidlaag net als puttertjes.



Citaat van: peter van santbrink op augustus 30, 2013, 23:08:02 PM
Goede tip over het fourageergedrag van die Kleine Bonte Specht, en ik maar hoog in de bomen zoeken  ;D



W.b. dat fourageren van Kleine Bonte: zeker zoekt dat beestje het wel 's laag bij de grond maar dat is toch echt toeval! Verreweg het grootste deel van zijn voedsel (vooral kleine, boombewonende insecten) zoekt deze specht relatief hoog in de bomen waarbij hij vaak als een mees de kleinste takjes en twijgjes onderzoekt op eetbaar spul. Vooral in de herfst fourageren ze soms ook wel op zaden in onkruiden (zoals het voorbeeld van Bart vermoedelijk) en bessen (zie plaatje). Maar ik zou toch vooral (hoog) in de bomen blijven zoeken ....  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Kleine bonte spechten zijn notoir moeilijk te vinden buiten één periode: tussen 20 en 30 april. Ik heb al jaren gelezen dat wie ze niet in die periode zoekt ze hoogstwaarschijnlijk nooit zal vinden. Mijn eigen ervaringen zijn ook zo. Al ken ik nog een manier, die niet voor iedereen weggelegd is. In de tijd dat wij nog kale bomen gebruikten bij de vangst van vinken op het slagnet kregen we ieder jaar in augustus een paar gevelde bomen van de plaatselijke plantsoenendienst. Die ontdeden we geheel van bladeren en groeven ze dan in naast het slagnet. Prompt kwamen daar kleine bonte spechten in naar voedsel zoeken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankneijts op augustus 30, 2013, 23:51:47 PM
W.b. dat fourageren van Kleine Bonte: zeker zoekt dat beestje het wel 's laag bij de grond maar dat is toch echt toeval! Verreweg het grootste deel van zijn voedsel (vooral kleine, boombewonende insecten) zoekt deze specht relatief hoog in de bomen waarbij hij vaak als een mees de kleinste takjes en twijgjes onderzoekt op eetbaar spul. Vooral in de herfst fourageren ze soms ook wel op zaden in onkruiden (zoals het voorbeeld van Bart vermoedelijk) en bessen (zie plaatje). Maar ik zou toch vooral (hoog) in de bomen blijven zoeken ....  8)

Mijn waarneming betreft een Kleine Bonte Specht die langdurig en uitgebreid verdroogde akkerdistels en andere dorre planten afspeurde, inderdaad in de herfst (begin december http://waarneming.nl/waarneming/view/72450648 ) bij koud droog weer met gure wind in de uiterwaarden van de Maas. Ik kon hem makkelijk volgen en goed bekijken maar kon niet zien wat hij at. Omdat ik hem nog nooit in een boom had gezien ging ik ervan uit dat het meer een soort is van de lage begroeiing maar van jou neem ik het meteen aan dat dat dus incidenteel gedrag is in de herfst. Ik zal voortaan mijn ogen beter de kost geven in de fijnere takken van de loofbomen in de Bruuk (mijn fout was dus het afspeuren van de stammen). Bedankt voor de info  :duim:
(Dezelfde fout heb ik dus ook al die tijd gemaakt bij vergeefs zoeken naar Corsicaanse Boomklever; die fourageert ook niet op de stammen zoals onze Boomklever maar zit meer in de fijnere takjes) (ontdekte ik afgelopen vakantie; mijn 4de keer Corsica  :P ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Guus Peterse

Citaat van: Oenanthe op augustus 31, 2013, 12:03:57 PM
Kleine bonte spechten zijn notoir moeilijk te vinden buiten één periode: tussen 20 en 30 april. Ik heb al jaren gelezen dat wie ze niet in die periode zoekt ze hoogstwaarschijnlijk nooit zal vinden.
Tsja, dan is het verleidelijk eens te gaan turven. Dus dat heb ik maar even gedaan. Ik heb in totaal 55 gevallen van kleine bonte specht ingevoerd op Waarneming.nl. Daarvan welgeteld 3 in genoemde periode. Broodje aap? In mijn ervaring is-ie in het vroege voorjaar redelijk te doen, van maart tot (half?) april.
Het geluid leren kennen helpt trouwens goed.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op augustus 31, 2013, 12:11:44 PM
Citaat van: Oenanthe op augustus 31, 2013, 12:03:57 PM
Kleine bonte spechten zijn notoir moeilijk te vinden buiten één periode: tussen 20 en 30 april. Ik heb al jaren gelezen dat wie ze niet in die periode zoekt ze hoogstwaarschijnlijk nooit zal vinden.
Tsja, dan is het verleidelijk eens te gaan turven. Dus dat heb ik maar even gedaan. Ik heb in totaal 55 gevallen van kleine bonte specht ingevoerd op Waarneming.nl. Daarvan welgeteld 3 in genoemde periode. Broodje aap? In mijn ervaring is-ie in het vroege voorjaar redelijk te doen, van maart tot (half?) april.
Het geluid leren kennen helpt trouwens goed.

Ik heb ook eens gekeken. Ik heb 33 waarnemingen van Kleine bonte specht ingevoerd. 4 in februari, 14 in maart, 10 in april, 2 in mei, 1 in juli, 1 in oktober en 1 in november.
Behalve die van oktober en novenmer allemaal roffelend of roepend.
Zie ook de statistieken, met een duidelijke piek ik maart en april http://waarneming.nl/soort/stats/271
Herman van der Meer

Oenanthe

Citaat van: guusp op augustus 31, 2013, 12:11:44 PM
Citaat van: Oenanthe op augustus 31, 2013, 12:03:57 PM
Kleine bonte spechten zijn notoir moeilijk te vinden buiten één periode: tussen 20 en 30 april. Ik heb al jaren gelezen dat wie ze niet in die periode zoekt ze hoogstwaarschijnlijk nooit zal vinden.
Tsja, dan is het verleidelijk eens te gaan turven. Dus dat heb ik maar even gedaan. Ik heb in totaal 55 gevallen van kleine bonte specht ingevoerd op Waarneming.nl. Daarvan welgeteld 3 in genoemde periode. Broodje aap? In mijn ervaring is-ie in het vroege voorjaar redelijk te doen, van maart tot (half?) april.
Het geluid leren kennen helpt trouwens goed.
Voor zover ik weet is de periode die ik noemde de enige periode waarin ze regelmatig roepen. Vandaar.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Volgens Gorman (Woodpeckers of Europe) roepen KBS het hele jaar door maar vooral in het voorjaar. Mijn ervaring komt daarmee overeen in de zin dat ik dikwijls een 2e piek (na maart/april) in mijn waarnemingen constateer in augustus/september maar die vogels vind ik vrijwel allemaal door de roep. Ik ondersteun dan ook van harte de opmerking van Guus dat het (her)kennen van de roep een stevig handje helpt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

De verdeling van mijn waarnemingen wordt ook beinvloed door mijn activiteit, de door mij bezochte biotopen en mijn aandacht voor de soort.

@Bart. Ze broeden over het algemeen ook veel hoger dan Grote Bonte. Veelal in vrij dunne dode takken in de top van de boomkruin.
Ze zijn soms lastig te zien te krijgen. Het is mij meerdere keren overkomen dat ik er een hoorde roffelen of roepen en dat ik vrijwel precies wist waar in de boom hij moest zitten maar dat ik hem toch niet in beeld kon krijgen. Ze zijn ook maar klein.
Herman van der Meer

M. Hoogteijling

Binnen een jaar is deze "top 5 most wanted" wel binnen. Ben erg benieuwd hoe dan de nieuwe top 5 er uit ziet  ;)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Bart van Hoogstraten

Citaat van: guusp op augustus 31, 2013, 12:11:44 PM
Het geluid leren kennen helpt trouwens goed.

Ik zit er net wat op te oefenen in de data-baseverzameling en op aanwijzing van de ANWB ook maar even naar look-a-likes geluisterd. Ik denk dat ik hem in het veld nu wel herken maar of ik dan ter plekke zeker weet dat het geen Draaihals is.... pfff.

Kleine Bonte Specht
Draaihals
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 31, 2013, 14:41:54 PM
Citaat van: guusp op augustus 31, 2013, 12:11:44 PM
Het geluid leren kennen helpt trouwens goed.

Ik zit er net wat op te oefenen in de data-baseverzameling en op aanwijzing van de ANWB ook maar even naar look-a-likes geluisterd. Ik denk dat ik hem in het veld nu wel herken maar of ik dan ter plekke zeker weet dat het geen Draaihals is.... pfff.

Kleine Bonte Specht
Draaihals

De roep van Kbs is 'dunner' en zachter dan van Draaihals en wordt ook niet zo vaak en herhaald gebruikt. Het is vrij zacht maar als je het eenmaal kent is het toch van behoorlijke afstand te horen.
Het roffelen is vaak ook maar zacht en ik denk altijd wel zachter dan Gbs, maar meestal veel sneller. Maar verwarring blijft mogelijk, zowel volume als snelheid. In sommige gevallen moet ik hem toch zien voor ik  durf te zeggen of het Kbs of Gbs is.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Ik kan wel een lijstje maken op basis van soorten die in mijn beleving altijd erg lastig te vinden/twitchen zijn, maar ik inmiddels wel heb gezien.


1. Zwarte ooievaar (ook al worden ze een half uur ervoor gemeld rustig foeragerend in een weiland met foto erbij. Als ik er ben zijn ze altijd weg).
2. Purperreiger (deze rakker doet ook altijd lastig. Voor mij TOH jaarlijst 2012 uren en uren in gebieden lopen zoeken waar ze broeden, maar het mislukte bijna altijd. Andere vogelaars gaan 1 dag zon gebied in et voilà)
3. Sperwergrasmus (Je weet dat ze in een bepaald bosje zitten, maar zien ho maar).
4. Watersnip (Dit geld voor het voorjaar. Ze zijn altijd zo makkelijk totdat je in mei eens gericht gaat zoeken zoals op een big day bijvoorbeeld. Dan willen ze ineens niet)
5. Ransuil (Idem voorjaar. Als ik er niet om zoek hoor en zie ik ze overal, maar als ik een specifiek rondje doe om ransuil te vinden lukt het nooit)



"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

andrestr

@ Casper en eventueel anderen.
Voor Alk momenteel een mooie kans nabij Kamperland.
http://waarneming.nl/waarneming/view/78780884
Met vriendelijke groet André.

peter van santbrink

bedankt allen voor de info, weer stuk wijzer geworden  :duim:

Gisteren tochtje naar de Rottemeren vnl voor de Roodhalsgans (hoewel waarschijnlijk  Escape), helaas niet gevonden, wel, tijdens turen door de kijker, plofte er opeens een Cascara in beeld ! niet heel bijzondere soort maar had deze alleen 'n keer bij Schipluiden gezien (maar was een Escape), nu dus "een echte".

vandaag naar Starrevaart voor de Kleine Geelpootruiter, hoop dat ie er nog zit en misschien ook nog even kijken of de Raven in de buurt zijn; was eigenlijk van plan om naar de Biesbosch te gaan (Buidelmees, Visarend), misschien later in de middag. Op papier kan het een mooie dag worden  ;D

peter van santbrink

Kleine Geelpootruiter mooi kunnen zien vandaag, die is binnen: nog even naar de Biesbosch in de middag, 3x mooi een Visarend (met prooi) kunnen zien (nieuwe soort), ook nog een Zeearend en kort de Witvleugelsterns  maar helaas Buidelmees gemist; was net half uurtje weg en zie nu dat er toch meerdere waarnemingen zijn.... Toch vandaag 2 nieuwe soorten en ga zeker vaker terug naar de Biesbosch, mooie locaties met een gevarieerd aanbod

Bastiaan van de Wetering

Citaat van: Folkert Jan op augustus 31, 2013, 21:03:38 PM
Ik kan wel een lijstje maken op basis van soorten die in mijn beleving altijd erg lastig te vinden/twitchen zijn, maar ik inmiddels wel heb gezien.


1. Zwarte ooievaar (ook al worden ze een half uur ervoor gemeld rustig foeragerend in een weiland met foto erbij. Als ik er ben zijn ze altijd weg).
2. Purperreiger (deze rakker doet ook altijd lastig. Voor mij TOH jaarlijst 2012 uren en uren in gebieden lopen zoeken waar ze broeden, maar het mislukte bijna altijd. Andere vogelaars gaan 1 dag zon gebied in et voilà)
3. Sperwergrasmus (Je weet dat ze in een bepaald bosje zitten, maar zien ho maar).
4. Watersnip (Dit geld voor het voorjaar. Ze zijn altijd zo makkelijk totdat je in mei eens gericht gaat zoeken zoals op een big day bijvoorbeeld. Dan willen ze ineens niet)
5. Ransuil (Idem voorjaar. Als ik er niet om zoek hoor en zie ik ze overal, maar als ik een specifiek rondje doe om ransuil te vinden lukt het nooit)

Purren heb ik in het broedseizoen elke dag over mn huis  :blink:

Ik woon dan wel naast Kinderdijk.  :angel:
M.v.g. Bastiaan van de Wetering

Levenslijst
Vogels: 293
Nachtvlinder 340
Dagvlinders: 43
Libellen: 52

Thijs Verhoef

220 soorten vind ik een hele mooie score, zeker voor het eerste jaar. Daar kom ik bij lange na niet aan, maar heb als jonge vader dan ook niet zo gek veel vrije tijd :) Het leuke van niet zoveel soorten hebben is dat je nog relatief vaak iets nieuws kunt zien!

Bepaalde soorten steeds mislopen is natuurlijk heel herkenbaar. 5x OVP en maar 1x de Zeearend (als stipje door een telescoop). Bij mij staat de Kraanvogel met stip op nummer 1. De echte hoogtepunten van de trek is maar een paar dagen per jaar en dan ook nog eens hoofdzakelijk over het Oosten van het land. (woon in Delft) Zal dus een gelukje moeten wachten :)

Binnenkort ga ik eens naar de Biesbosch. Daar moet die Visarend toch wel lukken (en hopelijk ook de Zeearend nog iets beter).

mijn wensenlijstje

1. Kraanvogel
2. Visarend
3. Draaihals
4. Zeearend
5. Zwarte Specht

Er zijn vast betere plekken maar de keren dat ik naar de Oostvaardersplassen ben geweest heb ik daar wel Raven kunnen zien. Niet van heel dichtbij en is misschien met het openbaar vervoer niet heel briljant bereikbaar.

Succes!
Groeten van Thijs Verhoef

Dit bericht is verzonden met 100% gerecyclede elektronen.