Ik denk een tongorchis....

Gestart door agnes, augustus 29, 2013, 14:41:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

agnes

Beste forumleden
Ik zou graag willen weten of deze benaming juist is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/78764197
onzeker Tongorchis - Serapias lingua gezien op 2013-05-20 France - Argeles-Sur-Mer (30)
Foto's:


alvast bedankt

Datura

Tongorchis klopt, maar ik ben bang dat je zonder detailfoto van (het binnenste van) de bloem niet verder gaat komen... Maar ik laat me graag door orchideeenexperts verbeteren natuurlijk :).

Verder staan op je foto ook nog (oa) Trifolium campestre, Trifolium stellatum en Briza maxima :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

agnes

Had deze foto ook nog
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/78764197
onzeker Tongorchis - Serapias lingua gezien op 2013-05-20 France - Argeles-Sur-Mer (30)
Foto's:



gr agnes


agnes

hoi kim
bijgevoegde foto is dus:Trifolium stellatum
Die zocht ik ook al tijdje
Is dus uitgebloeide bloem?
agnes

mgeven

Trifolium stellatum is ok, inderdaad een uitgebloeide bloeiwijze die fraaier is als de bloeiende.... (zie maar: http://michelgeven.zenfolio.com/p89631110 )
Serapias lingua lijkt me ook correct, maar ben daar geen expert in.
Lijkt me ook nog een witbloemige cistusroosje op de foto te zien.

Gr. Michel

agnes

hoi michiel
Voor de tongorchis wacht ik verder op reacties
leuk die foto's van die trifolium stellatum,Hoort bijgevoegde foto erbij?(we zitten wel bij orchideen ,maar weet niet hoe te wisselen)
en de  andere 2 bloemen had ik onder "cistus ladanifer " staan(midden spanje)Is dacht ik dezelfde als op de foto.De een heeft echter vlekjes.klopt dat?
waren dat de bloemen ,die je zag?

Weetniet of je via dit topic antwoord kan geven
alvast bedankt
agnes

agnes


michel
2 foto's vergeten
agnes

Datura

Ik ben het ook eens met S. lingua (je ziet de 'knobbel in de bloem' goed). Voor de Cistus denk ik eigenlijk aan C. monspeliensis, C, ladanifer komt ook wel voor zonder die Zwarte vlek, maar volgens mij heeft de vlekloze op jouw foto ook een kleinere bloem.
De laatste is volgens mij een Wondklaver, die komt in het mediterrane gebied met veel ondersoorten en in veel verschillende kleuren voor.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

mgeven

Denk dat je met C. ladanifer toch goed zit. In mijn geheugen heeft monspellensis grover generfde bladeren (beetje gerimpeld zeg maar). Laatste foto is in mijn ogen ook een wondklaver.

agnes

inderdaad,als ik die C.Monspellensis google ,zie ik inderdaad andere bladeren
De 2 witte vormen stonden trouwens door- en naast elkaar in het natuurgebied Montfrague in spanje

Maar wondklaver is dus niet de bloemvorm van Trifolum Stellatum?.dat dacht ik
agnes

mgeven

Citaat van: agnes op augustus 29, 2013, 22:56:22 PM
Maar wondklaver is dus niet de bloemvorm van Trifolum Stellatum?.dat dacht ik
agnes
Nee, bij stellatum zie je de kelkbladeren al voorbij de bloemen steken. De bloemen zijn relatief klein.

Jan Essink

Een ander kenmerk voor Serapias lingua is de rode zijkanten aan de bovenzijde van de lip. En S. lingua komt meestal in grote groepen bij elkaar voor
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink