Hoofdmenu

Plasrombout?

Gestart door bjornvanlieshout, mei 20, 2007, 10:56:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

bjornvanlieshout

Hallo Allemaal,

Is dit de plasrombout?:





m.v.g.
Bjorn

Goyatlah

#1
Moi Bjorn gefeliciteerd.

Klopt (Beekrombout  heeft zwarte poten, en bij de rivierrombout breekt op de zijkant van het borststuk de streep voor het  puntje daar af). Rombouten zijn altijd met foto's van de zijkant van het borststuk te identificeren.

Waar heb je deze?
Btw, neem nog ff contact op - ga zo weg, maar ben vanavond weer terug.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Errug mooie foto't trouwens!!  :duim:  Tof!

bjornvanlieshout

Dank voor de reacties!

Dolf: Ik zal je zodadelijk een e-mail sturen. :duim:

Johan: Dank je! Ik heb er nog wel een paar  ;)





m.v.g.
Bjorn  

Hathor

Prachtige foto's. Het scheelt als ze nog in de kou zitten. Lastiger i shet als ze warm zijn en steeds wegvliegen. Vanmiddag had ik er op mijn rondje ook een die vloog dus steeds weg met wat pogingen en langzaam bewegen kreeg ik hem uiteindelijk wel determineerbaar op de foto. (een detail van zijn kop en borststuk; niet zo scherp maar wel duidelijk)
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

bjornvanlieshout

#5
Overigens, heb ik een mannetje of een vrouwtje gevonden? En waar kun je dat aan zien?

m.v.g.
Bjorn

JohanvantBosch

Het lijkt me een vrouwtje. Een mannetje heeft een verdikking net voor het einde van het achterlijf.
Ik kan geen foto recht van achteren vinden, maar bekijk de verschillende foto's in het overzicht maar eens

Sticht

#7
M.i. zeker een vrouwtje. Kenmerk van verschil tussen man en vrouw bij Rombouten is de achtervleugelbasis. Bij de man is deze gehoekt, bij de vrouw is deze afgerond. Bij deze libel is de vleugel aan de basis afgerond

JohanvantBosch

CiteerM.i. zeker een vrouwtje. Kenmerk van verschil tussen man en vrouw bij Rombouten is de achtervleugelbasis. Bij de man is deze gehoekt, bij de vrouw is deze afgerond. Bij deze libel is de vleugel aan de basis afgerond
dank voor de aanvulling... dat had ik even niet paraat.

bjornvanlieshout

Dank voor de reacties!

m.v.g.
Bjorn