Hoofdmenu

Cantharis thoracica?

Gestart door JohnvR, mei 20, 2007, 10:03:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Als ik de informatie in het soortenoverzicht lees dan denk ik dat ik hier met een Cantharis thoracica van doen heb, rode pootjes, rood nekschild, klopt dat? 12 mei ten noorden van Alkmaar.












JohnvR

Ik ben geen keverkenner, maar als wie zwijgt stemt toe geldt ga ik er langzamerhand van uit dat het klopt.

jan cuppen

Cantharis thoracica staat niet op de Nederlandse lijst van keversoorten. :(  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen


jan cuppen

#4
OK. De soort staat bij mij bekend als Cantharis bicolor en als zodanig vermeld in de lijst van Brakman (1966). In de voorbereiding zijnde nieuwe Nederlandse keverlijst wordt opnieuw de naam Cantharis nigra opgevoerd. Welke naam de geldige is (nigra, bicolor dan wel thoracica) durf ik niet te zeggen want ik ken de relevante literatuur niet.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

rene8

hoi john, volgens mijn bronnen is het kevertje  het zwart soldaatje (cantharis rustica)
Gr. Rene.

Th.Heijerman

Nu word ik ook nieuwschierig: waarom rustica en geen pellucida?

Theodoor

JohnvR

Als ik in het soortenoverzicht kijk, dan heeft:

Zwart Soldaatje (Pellucida) - Cantharis pellucida:
Midden- en achterpootjes: 1e lidje is rood, rest is zwart

Zwart Soldaatje (Rustica) - Cantharis rustica:
Pootjes: het eerste lidje is bovenaan donkerrood, de rest van de pootjes is zwart

De combinatie rode pootjes en rood nekschild hoort volgens het soortenoverzicht ( http://waarneming.nl/soort.php?id=8366&wno...um_tm=&tab=info ) bij Cantharis thoracica. Andere bronnen heb ik niet (ik heb tijdelijk uit de bib Thieme's kevergids, maar die is uit 1982 en daar heb ik nog niet veel aangehad), dus als het ergens niet klopt hoor ik het graag.

Waarneming.nl en www.soortenregister.nl gebruiken Cantharis thoracica, dus ik zal de waarneming onder die naam invoeren, tenzij er nog verdere discussie komt over welke soort het nu betreft natuurlijk.

Th.Heijerman

Die kleurkenmerken zijn bij beide soorten variabel. Bovendien is bij rustica het halsschilod zelden eenkleurig rood en bij pellucida meestal wel. En dan moeten we mischien ook nog rekening houden met C. nigricans ...

JohnvR

Vanwege het halsschild (nekschild) lijkt het mij inderdaad ook geen rustica. Een nigricans heeft volgens de plaatjes veel zwart op het halsschild/nekschild, dus die lijkt het mij ook niet (maar goed ik ben een leek en kijk alleen maar naar de plaatjes en de soortbeschrijvingen op waarneming.nl).

Blijven twee soorten over pellucida of thoracica (oude naam bicolor?)??? Vanwege het ontbreken van zwart op de pootjes kom ik toch uit bij bicolor/thoracica. Volgens mij gaf Jan Cuppen dat al aan. Zo niet, dan zet ik het wel op spec., maar dan vraag ik me wel af of er überhaupt uiterlijke kenmerken zijn waar je iets aan kunt zien.