Hoofdmenu

Klein Waterhoen

Gestart door Dylan, mei 20, 2007, 07:13:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

Gister tot 2 maal toe vroeg in de avond iets verdachts gehoord wat verder het riet in. Een enkelvoudig KWAK, erg verwaaid klinkend maar direct lijkend op het onmiskenbare geluid van Klein Waterhoen. Sindsdien alleen nog maar standaar waterral teritoriumroep gehoord (biek biek, puuk puuk, whatever). Inderdaad alleen in structuur enigszins herinnerend aan Klein.

TjeerdBurger

en nu blijkt er ook een kleinst waterhoen te zitten...
het moet niet gekker worden, iemand die er meer van weet?

JohanvantBosch

Citeeren nu blijkt er ook een kleinst waterhoen te zitten...
het moet niet gekker worden, iemand die er meer van weet?
Staat gewoon op DB-site:

Soort:   Kleinst Waterhoen / Baillon's Crake / Porzana pusilla
Waarnemingsdatum:   22-5-2007
Plaats:   Harderbroek
Provincie:   Flevoland
Atlasblok:   263644
Waarnemer:   Magnus Robb, Peter Nuyten
Opmerkingen:   Geen spelfout! Om 00:50 hebben we kort een Kleinst Waterhoen op korte afstand gehoord, ter hoogte van een parkeerhaven aan de waterkant van de weg, midden in de bocht. Dit beest had de minder gangbare type roep, zoals voorbeelden van 13-6-2006 en 21-5-2005 op de DB geluidenpagina. Verder veel Waterrallen maar geen Klein Waterhoen gehoord tot i.i.g. 01:45 of zo.

redmar_woudstra

Met Magnus Robb erbij kun je er wel vanuit gaan, dat deze waarneming snor zit.
groet,
Redmar

j.steenbergen

En nu gaan er vast weer meer mensen luisteren en die gaan dan natuurlijk dat Klein Waterhoen hardmaken... :whistle:  
Jeroen Steenbergen

j.steenbergen

Is er inmiddels al door iemand een goede geluidsopname gemaakt van de Waterral met de 'Klein Waterhoen-roep"? Ik ben daar toch wel aardig benieuwd naar, omdat de geluiden die ik tot nog toe heb gevonden absoluut niet overeenkomen met wat ik zaterdagavond hoorde.  
Jeroen Steenbergen

Rinie van Reenen

Groet, Rinie van Reenen

redmar_woudstra

de vogel wordt nu genegeerd? Is er nog iemand gaan zoeken?  
groet,
Redmar

TjeerdBurger

zou raar zijn als er niemand meer is gaan zoeken, zeker nadat er een kleinst waterhoen gehoord zou zijn. Maar het is nu idd al een paar dagen erg stil

Richard Houtman

Mij is nog niet helemaal duidelijk hoe de Waterral heeft geklonken die bij een aantal waarnemers voor verwarring heeft gezorgd vanwege de op Klein Waterhoen gelijkende roep/zang.
Zou het kunnen zijn dat de Waterral op de geluidsopname van Sander (http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2438975) hetzelfde verwarrende individu betreft?
Kan iemand dit bevestigen?
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

Ben Wielstra

Er zaten een hele zwik waterrallen kan ik jullie vertellen. De 'zang' van waterral is een ritmisch kiep-kiep etc. roepje. Ook wel bekend als 'bieken'. Jaha, zet dat maar in de Van Dale.

Jaap Denee

CiteerOok wel bekend als 'bieken'. Jaha, zet dat maar in de Van Dale.

Of, als je die niet hebt staan, check:

Hoe de Katwijkse boys hun eigen draai geven aan: "Bieken"
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

TjeerdBurger

het geluid van Sander is inderdaad het geluid van de waterral die voor verwarring zorgde, althans het 2e geluid dan, op het 1e hoor ik niks.  

j.steenbergen

Toch fijn om te horen, want verwarring met Klein Waterhoen kan ik bij dit geluid absoluut niet plaatsen (behalve, zoals eerder gezegd, het ritme).  
Jeroen Steenbergen