Hoofdmenu

Klein Waterhoen

Gestart door Dylan, mei 20, 2007, 07:13:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

kroonp

Ik ben er zaterdag ochtend geweest van 5.00 tot zo'n 6.00 uur. Ik heb toen alleen een waterral gehoord, die toch wel duidelijk anders riep dan een klein waterhoen.
Dit was de locatie: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2433409.

Hij is die ochtend nog wel gemeld, locatie was anders dan mijn waterral. Misschien toch te vroeg weggegaan of niet goed opgelet... :unsure:

Hoe zit het eigenlijk met het volume van het geluid? In de ANWB staat tot 1-2 km hoorbaar. Dat is in ieder geval veel meer dan de waterral die ik gehoord heb, die was pas vanaf zo'n 100 meter hoorbaar. Was deze klein waterhoen ook tot op 1-2 km hoorbaar? Of valt die afstand heel erg tegen? (Als ie soms overstemd kan worden door kikkers...)
Groet

Peter Kroon

Jaap Denee

CiteerHoe zit het eigenlijk met het volume van het geluid? In de ANWB staat tot 1-2 km hoorbaar. Dat is in ieder geval veel meer dan de waterral die ik gehoord heb, die was pas vanaf zo'n 100 meter hoorbaar. Was deze klein waterhoen ook tot op 1-2 km hoorbaar? Of valt die afstand heel erg tegen? (Als ie soms overstemd kan worden door kikkers...)

Het zal allemaal met de omstandigheden te maken hebben. Windrichting en -kracht lijken me belangrijke co-factoren waardoor een geluid wel of niet op afstand hoorbaar is.

Donderdagavond rond 23:00 uur vond ik de Waterrallen in elk geval luider roepen dan het Klein waterhoen. Daarentegen draagt het geluid best ver. Bij het terug lopen naar de parkeerplaats was de vogel op 150 m nog prima te horen.

Overigens heb ik zo mijn twijfels of je het beest op een afstand van 2 km gehoord zou hebben. Ik denk het niet.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Alwin

Ik schrijf welliswaar dat het koor van kikkers soms luider was dan het geluid van het klein waterhoen. Bij het weglopen naar de auto hoorde Sander Tembach de vogel echter nog steeds roepen op een meter of 200 afstand.

Nacht van zaterdag op zondag was overigens windstil, wolkloos (met prachtige maan en sterrenhemel)
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

Jaap Denee

Dan wachten we maar even rustig de opname van Sander af...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

#34
Dit even van Rare Birds Alert afgehaald,

Waarneming
Waterral Rallus aquaticus
Datum & Tijd:  
21 mei 2007 16:06
Locatie: Tijd & Gedrag:
Atlasblok: 26-36-43  
Amersfoort: 167 - 486
GPS: N 52°21.712' O 5°33.825'
Harderbroek-West  
Zeewolde  
Afgelopen nacht gehoord
Plekinfo:
Bekende plek of plek goed te vinden  
Zekerheid: Gehoord via: Wietze Janse
Mogelijk deze soort, determinatie lastig, wordt aan gewerkt Extra informatie:
De vogel welke gisteravond gehoord is (en misschien ook wel na 17 Mei) blijkt om een roepende Waterral te gaan (een bekende pitfall). Zie o.a de discussie op waarneming.nl voor meer details. Ofwel geluidopnames van de vogel na 17 mei zijn van harte welkom. ps. over de vogel waargenomen/gehoord op de 1e dag (17 Mei) is geen twijfel, dit is/was een Klein waterhoen
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Ik ken de andere waarnemers niet, maar ik mag toch aannemen dat Michel niet in de genoemde valkuil (mooi hè, dat Nederlands  ;) ) gestapt is? (Of is dat naïef?)

Dus, zoals ik al zei: laten we even die opname van Sander Tambach afwachten. Dan weten we het zeker.

Tot die tijd is iedereen netjes op de hoogte gesteld van pitfalls, valkuilen, heldere sterrenhemels en windloze nachten...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

CiteerIk ken de andere waarnemers niet, maar ik mag toch aannemen dat Michel niet in de genoemde valkuil (mooi hè, dat Nederlands  ;) ) gestapt is? (Of is dat naïef?)

Dus, zoals ik al zei: laten we even die opname van Sander Tambach afwachten. Dan weten we het zeker.

Tot die tijd is iedereen netjes op de hoogte gesteld van pitfalls, valkuilen, heldere sterrenhemels en windloze nachten...
Tja.... nobody's perfect... :(
Ik neem hetzelfde aan als jij, maar ik vrees toch dat er het beste van elke avond geluidopnamen geproduceerd kunnen worden. En de komende avonden nog gemaakt moeten worden.

HJDT

Citeer
CiteerIk ken de andere waarnemers niet, maar ik mag toch aannemen dat Michel niet in de genoemde valkuil (mooi hè, dat Nederlands  ;) ) gestapt is? (Of is dat naïef?)

Dus, zoals ik al zei: laten we even die opname van Sander Tambach afwachten. Dan weten we het zeker.

Tot die tijd is iedereen netjes op de hoogte gesteld van pitfalls, valkuilen, heldere sterrenhemels en windloze nachten...
Tja.... nobody's perfect... :(
Ik neem hetzelfde aan als jij, maar ik vrees toch dat er het beste van elke avond geluidopnamen geproduceerd kunnen worden. En de komende avonden nog gemaakt moeten worden.
Bedankt voor jullie vertrouwen Jaap en Johan !!! Ik wil overigens helemaal niet beweren dat ik het niet verkeerd kan hebben maar ik (en voor zover ik weet ook alle andere waarnemers van de betreffende avond) ben er nog steeds van overtuigd dat ik een roepend Klein Waterhoen gehoord heb.
Zijn die opnamen van Sander Tambach in de nacht van 19/20 Mei gemaakt ?? Dan hoor ik die natuurlijk heeeeeel graag !!

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

j.steenbergen

Ik heb inmiddels zoveel mogelijk geluidsopnames van Waterral en Klein Waterhoen nageluisterd (o.a. cd's Andreas Schulze). Ik hoorde wel de 'kiepende' Waterral maar vindt dit geluid zeker niet vergelijkbaar met wat ik zaterdagavond hoorde. Bij Klein Waterhoen daarentegen heb ik steeds de 'klik'. Ik ben al met al ook erg benieuwd naar de bewuste opname. En ik hoop dat vanavond toch mensen de moeite nemen...
Jeroen Steenbergen

j.steenbergen

Op Lauwersmeer.com 2 mooie opnames van Waterral van Rommert Cazemier. Is dit het geluid dat zondagavond is gehoord?
Jeroen Steenbergen

snwja3

#40
Probleem is dat 'onervaren' vogelaars vaak maar twee geluiden kennen, geluiden die ook op de meeste geluidopnames zijn terug te vinden, en wel:
- het bekende kiepen
- de gillende varkensroep
Veel mensen zijn echter onbekend met de 'zang', welke veel weg kan hebben (zeker op grotere afstand) van het Klein Waterhoen, en waarin het verleden al veel fouten zijn gemaakt (ben zelf net zoals Garry te regelmatig naar dit soort meldingen gegaan).

De meeste fouten worden gemaakt:
- onervaren vogelaars onbekend met de zang
- ervaren vogelaars welke 'bevooroordeeld' (er is een KLeWa gemeld) opstap gaan en dan hun normale kritische oor thuis laten (menselijk en het lijkt zo veel .....)

Bovenstaande even in het algemeen, een ieder moet zijn eigen waarneming maar beoordelen of die de toets der kritiek kan doorstaan, dat doe ik hier dus niet.

Zou dus goed zijn al er geluidsopnames kwamen of nog komen, dat vereenvoudigt de discussie.
Wietze Janse

Pim

CiteerOp Lauwersmeer.com 2 mooie opnames van Waterral van Rommert Cazemier. Is dit het geluid dat zondagavond is gehoord?

Ja, min of meer wel.
Alleen de Flevowaterral was een stuk ritmischer aan het einde.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jorrit en Ruben Vlot

Wij kunnen vanavond met iemand meerijden dus er gaan sowieso mensen kijken/luisteren.

Ik heb begrepen dat er ook geluidsapparatuur meegaat.
Ruben en Jorrit Vlot
www.pbase.com/ruben_jorrit

[size=8]"Het ergste zijn de vogelaars. Iets zien wat jij niet ziet, en dan nog weten wat het is ook." [/size]

Hans Bossenbroek

Op verzoek van Jos van den Berg (zie forum Kattukse vogelaars) - sinds ik hem bij het Harderbroek gesproken, voel me ik me vrij dit te doen  ;) :

Er is op dit moment een uitgebreide discussie gaande op waarneming.nl over de geluidswaarnemingen van het KLEIN WATERHOEN in het Harderbroek. Waarnemingen na 17 mei worden in twijfel getrokken omdat er op nagenoeg dezelfde locatie een waterral een geluid produceert dat enigzins lijkt op dat van het KLEIN WATERHOEN en dit op sommige momenten ook onafgebroken! Suggesties dat de vogel wellicht gevlogen is wil ik bij deze matigen. Hans Brinks en ondergetekende hebben zondag 20 mei omstreeks 6.00uur NAAST de 'biekende Waterral', die ons aanvankelijk op het verkeerde been zette overduidelijk het geluid van het KLEIN WATERHOEN waargenomen. Niet onafgebroken maar slechts drie maal. De vogel bevond zich dieper (lees verder van de dijk af) in het riet maar niet veel verder van de plek waar de Waterral acte de presence gaf. Deze reactie had mogelijk beter gepast op waarneming.nl maar daar kom ik op dit moment niet op. Misschien wil iemand deze doorplaatsen.

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

maartenwielstra

Citeerde vogel is toch ook gezien? Dan moet het verschil in snavel zelfs met erg slecht licht nog wel te zien zijn toch?
Natuurlijk zit/zat er een echte Klein. Maar gister hoorde ik alleen maar de bekende territoriumroep van Waterral. En er werd echt heel erg gestringd. Blijkbaar is dit geluid onder velen niet bekend.

j.steenbergen

Citeer
Dat de klank van de vogel op de Lauwersmeer.com-opnames overeenkomt met die van zondag sterkt mij in mijn overtuiging wel degelijk het Klein Waterhoen gehoord te hebben: qua ritme mag het dan overeenkomen, de 'kwek' klank is toch van een andere orde. Maar uiteraard hoop ik op een nieuwe goede opname, die aan alle verwarring (ongeacht de uitslag) een eind maakt.  
Jeroen Steenbergen

Bas vd Burg

Hoewel ik de vogels niet gehoord heb (wel vrijdagochtend een tijdje gepost maar helaas......) vind ik het persoonlijk ietwat te kort door de bocht om dan maar gelijk alle waarnemingen van Klein Waterhoen van na 17 mei te bestempelen als Waterral........ Maar dit is al eerder gezegd op dit topic

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

jand

Ik ben geloof ik wel blij dat ik gisteravond eerst nog even ben gaan luisteren naar mijn eigen "klein waterhoen" in de Kropswolderbuitenpolder. Bleek bij nader inzien toch wel heel erg waterrallerig te zijn....

TjeerdBurger

feit blijft dat het  'echte' klein waterhoen al een poos niet meer is gehoord. Gisteravond was de waterral de eerste ral die aan het roepen was maar zelfs ik (vrij onervaren met rallen) werd er niet opgewonden van. Ik vrees dat de vogel is gevlogen maar je weet maar nooit, mooi weer komt eraan en de plek blijven proberen kan geen kwaad...

kan iemand die waterral anders niet vangen? zijn we van het gezeur af en kunnen we naar het echte klein waterhoen luisteren  :lol:  

Sander Tambach

Bij mijn waarneming van 20 mei staat nu een geluidsfragment van zeer matige kwaliteit.
Dit is dus het geluid dat een meter of 400 van de parkeerplaats is opgenomen.
Alleen op het einde van het fragment (vanaf seconde 38) is het waterhoen / waterral te horen. (geluid heel hard zetten  ;) )
Ik hoop dat het voldoende is. Ben benieuwd.

Groet,
Sander

Guus Peterse

Ik vrees dat ik hier toch echt een waterral hoor.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Richard Houtman

Beste vogelaars,

Hieronder een beschrijving van wat ik heb waargenomen.

Zaterdagavond 19 mei iets na 20.30 uur kwam ik Jeroen Steenbergen vergezellen in de buurt van de plek waar donderdagavond een Klein Waterhoen was gehoord en gezien. Een derde vogelaar kwam later, maar nog voor zonsondergang, bij ons staan. We hoorden op een gegeven moment een opvallend roepende Waterral met een regelmatig 'kep'-geluid dat naar het einde toe versnelde. Dit geluid was regelmatiger en lager (het had geen 'ie' klank) dan de in dit forum genoemde opname op lauwersmeer.com.
Rond 21.40 uur begon een Klein Waterhoen te roepen met een 'kwep'-geluid, dat ook naar het einde toe versnelde. De vogel riep 10-15 minuten lang in totaal zo'n 15 keer. De Waterral riep ook vaak, ik heb dit echter niet geteld. Klein Waterhoen en Waterral hebben tot ongeveer 21.55 uur samen/doorelkaar geroepen op geringe afstand (ik schat zo'n 30 meter) van elkaar. Na die tijd was tot zeker 22.25 uur alleen de Waterral te horen.

De plaats is als volgt: Ter hoogte van de 2e parkeerplaats (degene die op een vluchthaven lijkt) op de Knardijk is aan de Harderbroekzijde van het fietspad een aantal struiken en bomen te zien die een sloot/geul door tweeën delen. Ten oosten hiervan loopt naast de geul een rietkraag. Het Klein Waterhoen bevond zich ter hoogte van waar dit rietgedeelte breder wordt. Ik schat zo'n 10-20 meter van de kant af. De Waterral riep nog iets oostelijker van deze plek.

Ik ben niet bekend met Waterrallen die Klein Waterhoen imiteren. Ik ben daarom benieuwd of iemand een geluidsopname van zo'n Waterral heeft en zou deze dan graag willen horen.
Op http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2438975 hoor ik geen Klein Waterhoen, maar wel de Waterral die ik hierboven beschreven heb. Ik hoor de vogel de gehele opname en vanaf seconde 38 is de versnelling op het eind van de roep/zang te horen.

Met vriendelijke groet,
Richard Houtman
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

garryb

Hoi Sander e.a. Op beide opnamen is (helaas) alleen een Waterral te horen.
De techniek van tegenwoordig... goed gedaan die opname! :ph34r:


j.steenbergen

En omdat ik Richard nog zou laten weten wat ik vond van de opnames van Sander: helaas, met de laptop waarop ik het af moet spelen kan ik er geen soep van koken: daarover heb ik dus geen mening.  
Jeroen Steenbergen

Sander Tambach

Tsja, zo zie je maar, altijd alert blijven en kritisch blijven kijken/luisteren. In ieder geval wel wat geleerd. Ik kan mij troosten met het feit dat wij er op dat moment met zijn vijven ingestonken zijn.

Ervan uitgaand dat Richard en Jeroen inderdaad het klein waterhoen nog hebben gehoord zaterdag hoop ik dat hij zich deze week nog een keer laat horen.

Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties op het geluidsfragment. Maar ik ben er natuurlijk niet blij mee  :(  
Groet,
Sander

Richard Houtman

#56
Ben er nog vergeten bij te zeggen:
Een bekende en betrouwbare twitcher uit Flevoland was donderdagavond, toen het Klein Waterhoen voor het eerst werd gemeld, snel ter plaatse en heeft de vogel uitstekend kunnen waarnemen. Net nadat ik de vogel doorpiepte op zaterdagavond, werd ik door hem gebeld en gefeliciteerd en kon hij 'live' via de mobiele telefoon (!) het geluid van het Klein Waterhoen horen en bevestigen. Ik vertelde hem tijdens ons gesprek ook over de opvallend roepende Waterral.
Klein Waterhoen was een nieuwe soort voor zijn telefoonlijst, zo vertelde hij mij..

groet,
Richard
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

josberg

Richard, jouw verhaal sluit goed aan bij de waarneming van Hans Brinks en mij.
We hebben zowel de voor verwarring zorgende Waterral als het Klein Waterhoen gehoord. Ik ben ervan overtuigd dat veel waarnemers (let op, niet alle) zich hebben laten misleiden door de roepende Waterral. Ik ben volledig zeker van onze waarneming. Mijn hypothese is dat deze vogel nog in het gebied aanwezig is. Ik hoop dat dit de komende dagen bevestigd wordt maar als alleen geluidsopnamen doorslaggevend zijn , wordt het geen eenvoudig verhaal. De meeste vogelaars beschikken alleen over visuele apparatuur. Eigenlijk zouden er sessies georganiseerd moeten worden  waarbij vogelaars met goede geluidsapparatuur aanwezig zijn.  


johanjanssens

Vanavond was ik van 21.45 tot 00.15 uur ter plaatse en geen klein waterhoen gehoord. Wel een waterral die er in de verte wel iets van weg had.

Johan janssens

j.steenbergen

Vanochtend de opnames van Sander Tambach goed nabeluisterd. Mijn conclusie deel ik met Richard dat deze vogel klinkt als de Waterral die wij zaterdagavond ook hoorden. En ik geloof niet dat wij er in gestonken zijn: het geluid van het Klein Waterhoen is er misschien qua structuur mee te vergelijken, maar verder ook niet. Opvallend aan de roep van deze laatste was ook dat het vrij onregelmatig was, de Waterral versnelt regelmatig. Verder was vooral de klankkleur ('kwek-kwek-kwek-kwek-kwok-kwok-kwok") niet vergelijkbaar met dit geluid van Waterral. Maar ik begrijp dat we de schijn tegen hebben. Zijn er gisteren overigens nog goede opnames gemaakt, van de Waterral dan?  
Jeroen Steenbergen