Hoofdmenu

Klein Waterhoen

Gestart door Dylan, mei 20, 2007, 07:13:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

Gaan er vanavond nog mensen posten voor het Klein Waterhoen?
Vanaf hoe laat, en waar?
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Pim

Ik zal er vanavond waarschijnlijk wel zijn vanaf 21.00 uur tot uiterlijk 1.00 uur.
Je kunt je auto parkeren op de hoek van de N707 (Knardijk) met de zijstraat die ook Knardijk heet, er staat hier een stenen uitkijkpunt:
Zie deze link.

Vanaf hier loop je de rietrand af in Oostelijke richting (tot ongeveer halverwege).
Ik vermoed dat het vogeltje wel hard zal roepen.

Nog meer mensen die kant op vanavond? Wie zorgt er voor de hapjes en drankjes?  ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Dylan

Dat wordt dan gezellig druk :-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

JaapHennevanger

Als ik met iemand mee kan rijden of me pa nog over kan halen om te gaan dan kom ik ook anders niet :angry:  
Jaap Hennevanger



peter ter heide

Hoi allen,

Ik zal er vanavond weer zijn. Helaas Vrijdag geen succes gehad!

Bereidt je voor op de muggen!

Groetjes Peter
Cheers,

Birding Asia with the Oriental Bird Club, orientalbirdclub.org

peter ter heide

Ik ben er trouwens rond een uur of 10. Dat lijkt me vroeg genoeg.
Cheers,

Birding Asia with the Oriental Bird Club, orientalbirdclub.org

Tim de Boer

Ik heb vanavond eerst een afspraak en geen auto dus dat wordt hem niet, het wordt dus morgenavond of ik moet vannacht gek genoeg zijn om 30 km te fietsen enkele reis :P
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

P1234

Daar zou ik voor een Klein Waterhoen niet over twijfelen :lol: Zo gemakkelijk zijn ze niet in Nederland!
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Rob Gordijn

10 minuten fietsen van station Harderwijk, dus ook zonder auto geen probleem.

JaapHennevanger

Moet wel eerst van je ouders mogen... morgen weer vroeg op. Maar dat beestje roept gewoon ook toch vroeger in de avond en niet alleen om middernacht enzo?
Jaap Hennevanger



Rein Genuït

#10
Als ze het maar uit hun hoofd laten om die vogel te tapen zoals enkele ongeduldige **kels donderdagavond en vrijdagmorgen wat dat is nogal zinloos, de vogel reageerd hier slecht op en houd dan helemaal op met roepen.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

redmar_woudstra

CiteerAls ze het maar uit hun hoofd laten om die vogel te tapen zoals enkele onduldige **kels donderdagavond en vrijdagmorgen wat dat is nogal zinloos, de vogel reageerd hier slecht op en houd dan helemaal op met roepen.
Je weet maar nooit of je hier ook een eventueel broedgeval mee verstoort!
groet,
Redmar

Tim de Boer

Citeer10 minuten fietsen van station Harderwijk, dus ook zonder auto geen probleem.
maar als je eerst een afspraak tot 10 uur hebt is het wel lastig om het ov te doen gezien het feit dat dat kan tot 2315 en je dan ook nog eerst er moet geraken..  
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Dylan

I.v.m. de weersverwachting zie ik e rmaar vanaf ... de mensen die er wel gaan staan, veel succes!
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Guus Peterse

Citeer10 minuten fietsen van station Harderwijk, dus ook zonder auto geen probleem.
Jawel maar: hoe laat gaat de laatste trein terug? Kwart over 12 zie ik. Die 10 minuten lijkt me, voor een niet profwielrenner, wat optimistisch dus ik zou zeggen: voor de zekerheid half 12 weer weg. Is dat laat genoeg?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Pim

CiteerJawel maar: hoe laat gaat de laatste trein terug? Kwart over 12 zie ik. Die 10 minuten lijkt me, voor een niet profwielrenner, wat optimistisch dus ik zou zeggen: voor de zekerheid half 12 weer weg. Is dat laat genoeg?

Dat hoop ik wel, de vogel is een keer al rond 21.00 uur gehoord en gezien, maar gisteren vooral rond middernacht.
5.00 uur lijkt ook een geschikte tijd.


Succes allen!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

j.steenbergen

Gisteravond stond ik er vanaf 20 uur in mijn uppie en vanaf ca. 21 uur met nog slechts 2 anderen. Dat de vogel vooral na middernacht is gehoord, komt vooral omdat we 'm pas rond tienen konden melden, en voor er mensen ter plekke zijn... Ik heb de vogel gisteravond om 20 uur ook heel kort gehoord, maar was er op dat moment nog niet zeker van, en de vogel wilde niet nog een keer roepen. Daarna was ie stil tot 21.40, maar toen volgde ook een mooie roepsessie. En wat de trein betreft: in een half uurtje fiets je het zeker.
Jeroen Steenbergen

Thomas van der Es

De buien nemen af, de wind neemt af de temperatuur is goed.

Ben benieuwd straks  :rolleyes:  
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

garryb

Zijn er NA de avond/nacht van 17/18 mei ook geluidsopnames van de vogel gemaakt? Het is toch wel opvallend dat de vogel een etmaal niet is gehoord en vervolgens weer aanwezig (b)lijkt. Niet dat dit onmogelijk is, maar dit dient mijns inziens wel te worden gedocumenteerd. Een en ander naar aanleiding van het feit dat een goede kennis getuige was van het ter plekke claimen van de vogel door enkele mensen terwijl het 'slechts' een 'kippende' Waterral betrof. Zelf ben ik in het verleden herhaaldelijk op vermeende Klein Waterhoenders afgegaan die Waterrallen bleken, een bekende 'pitfall'. Het "onafgebroken" roepen dat de weinige mensen mensen na 18 mei melden past volgens mij ook eerder op een Waterral dan op een Klein...Nu hang ik uiteraard de omgelovige zak uit, maar ik hoor graag dat mijn scepsis ongegrond is!  :ph34r:

redmar_woudstra

de vogel is toch ook gezien? Dan moet het verschil in snavel zelfs met erg slecht licht nog wel te zien zijn toch?
groet,
Redmar

HJDT

CiteerZijn er NA de avond/nacht van 17/18 mei ook geluidsopnames van de vogel gemaakt? Het is toch wel opvallend dat de vogel een etmaal niet is gehoord en vervolgens weer aanwezig (b)lijkt. Niet dat dit onmogelijk is, maar dit dient mijns inziens wel te worden gedocumenteerd. Een en ander naar aanleiding van het feit dat een goede kennis getuige was van het ter plekke claimen van de vogel door enkele mensen terwijl het 'slechts' een 'kippende' Waterral betrof. Zelf ben ik in het verleden herhaaldelijk op vermeende Klein Waterhoenders afgegaan die Waterrallen bleken, een bekende 'pitfall'. Het "onafgebroken" roepen dat de weinige mensen mensen na 18 mei melden past volgens mij ook eerder op een Waterral dan op een Klein...Nu hang ik uiteraard de omgelovige zak uit, maar ik hoor graag dat mijn scepsis ongegrond is!  :ph34r:
He ongelovige zak !!

Ik denk dat het niet zo heel vreemd is dat de vogel de avond van 18/19 mei niet geroepen heeft. Het was toen nogal koud en het waaide erg hard. Ook andere rietbeesten houden dan vaak hun waffel en dat was die avond niet anders.

De avond van 19/20 mei is de vogel ook hele tijden stil geweest, dit heb ik in ieder geval gehoord van Richard Houtman, hetzelfde schreef ook Jeroen Steenbergen ergens anders. In het kwartier dat ik er was (tussen 00:45 en 01:00) heeft de vogel constant zitten zingen en ik hoorde er niks geks aan. Ik heb het in de auto nog vergeleken met het geluid dat ik op CD had staan en dat kwam qua toonhoogte en algehele indruk goed overeen met de vogel ïn het wild".
Ikzelf heb ook al eerder Waterrallen gehoord die wat weg hadden van een Klein Waterhoen maar die vielen altijd door de mand doordat het toch een behoorlijk ander geluid is qua toonhoogte, versnelling en de constantheid daarvan.
Misschien ben je een beetje meer overtuigd, misschien ook niet ??  Ik kan me eigenlijk geen reden bedenken waarom de vogel die ik gehoord heb geen Klein Waterhoen was. Geluidsopnamen heb ik helaas niet gemaakt. . . .

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

RWester

Ik ben vanavond wezen luisteren op de aangegeven plek van gisteren. Meerdere mensen aanwezig, zwaar regenachtig. Desondanks zat op deze plek vrij onafgebroken een Waterral te 'bieken' of 'bikken', vrijwel exact als een Klein Waterhoen, en ook (vrij) constant hetzelfde repetoire.

Traag in het begin, dan iets versnellend en een wat onregelmatig eind. Blijkbaar, want ook vanavond werd gezegd 'hé daar roept de Klein', voor meerderen een onbekend Waterral-geluid.

Verschil zit 'm in de i (Waterral biek biek biek biekbiekbiek enz) of qwuek (Klein Waterhoen: qwuek qwuek qwuek qwuekqwuekqwuek enz).

Zonder opname zou ik persoonlijk waarnemingen na vrijdag niet zo maar aannemen vanwege de eerder genoemde 'pitfall'.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Pim

#22
Gisteren ben ik beetgenomen door een prachtig roepende waterral. Om circa tien uur hoorde ik al driemaal een roep die mijn hart sneller deed kloppen.

Rond middernacht (in de stromende regen) begon een vogel zeer luid te roepen en de aanwezige vogelaars (zaten enkele zeer gedreven mensen tussen) vielen elkaar al juichend in de armen.

Gelukkig stond op de dijk de altijd nuchtere Remco W. die ons weer op het rechte pad zette met één woord: Waterral.

Niet meteen denken dat ik nog niet eerder een waterral heb gehoord in jaren in de Flevo te wonen, maar deze roep was zeer gelijkend op klein waterhoen, dus dezelfde structuur van de zang, maar eigenlijk na een moment van bezinning, een heel ander dialect.

Het is niet netjes om aan waarnemingen van anderen te twijfelen na een megadip, maar ik denk dat als er van de vogel na de eerste dag geen geluidopnamen zijn dat hij slechts voor één dag aanvaard zal worden door de commissie van wijze heren (CDNA).

Toch was het een leuke ervaring. Ik hoop dat het klein waterhoen zich weer laat horen, maar ik wacht eerst op onmiskenbare opnamen.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Sander Tambach

ik was afgelopen zaterdagavond samen met nog 3 andere mensen aanwezig en ik vond het klein waterhoen een paar minuten na middernacht terug. De vogel was veelvuldig aan het roepen en ik heb geprobeerd het geluid met mijn mobiele telefoon op te nemen. Het geluid staat er inderdaad op maar is van niet al te goede kwaliteit. Ik ga vanavond proberen het fragment te uploaden. Ben benieuwd naar de reacties.

ps: is het geluid van een 'kippend' waterral ergens te beluisteren op het internet? Handig om beide geluiden na elkaar te vergelijken.
Groet,
Sander

j.steenbergen

Oeps! Het zal toch niet.... Toen ik de vogel hoorde, vond ik het een onmiskenbaar Klein Waterhoen, mét 'kwek'-klank. Overigens zat er ook een Waterral. Maar ik zou nu ook graag goede geluidsopnames terughoren...  We wachten af.  
Jeroen Steenbergen

j.steenbergen

Overigens heb ik na thuiskomst zaterdag de opname van donderdagavond van de DB-site teruggeluisterd en ik hoorde geen verschil.  
Jeroen Steenbergen

Alwin

Ik lees de opmerkingen over de waterral die afgelopen nacht gehoord is.

Is het mogelijk om een opname juist van dit geluid te horen, voor mij ter vergelijking

Ik ben zaterdagnacht (van za op zo) gaan luisteren. Het klein waterhoen zat midden tussen een grote groep kikkers/ padden. Het geluid van de vogel werd soms overstemd door dat van de amfibieen
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

Edwin Russer

CiteerZonder opname zou ik persoonlijk waarnemingen na vrijdag niet zo maar aannemen vanwege de eerder genoemde 'pitfall'

CiteerHet is toch wel opvallend dat de vogel een etmaal niet is gehoord en vervolgens weer aanwezig (b)lijkt. Niet dat dit onmogelijk is, maar dit dient mijns inziens wel te worden gedocumenteerd

Anders wordt het mijn inziens, dus zonder goede geluidsopnamen na de 17e/18e, wel een heel erg lastig verhaal bij het CDNA. Dus is het voor iedereen te hopen dat er na de eerste waarneming (donderdagavond/zie DB) nog goede geluidsopnamen zijn gemaakt. Of vanavond nog gaan tapen.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bas vd Burg

Op www.birdclubkatwijk.nl maakt Hans Brinks overigens melding van zowel de waterral als het klein waterhoen die hij en Jos vd Berg zondagochtend vroeg hebben gehoord. Het is overigens 1 van de weinige serieuze berichtjes op dat topic maar dat is normaal voor de site :)

http://www.birdclubkatwijk.nl/bck/meetandg....asp?mid=19631&

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

peter ter heide

#29
Beste allen,

Ik heb vrijdagavond de plek des onheil bezocht maar zonder resultaat. Gisterenavond ondanks de hevige regen afgereisd naar Harderbroek met Thomas van der Es.

Aldaar aangekomen zat een Waterral te roepen. Ondanks de hevige regenval ging het geluid gewoon door maar van twijfel over de determinatie was geen sprake. Het geluid van Waterral is monotoon en heeft niet het "kwekkende" trappetje. Het geluid doet misschien in de verste verte denken aan een Klein Waterhoen maar ook niet meer dan dat. Ik ga er dan ook vanuit dat mensen die de vogel na de bewuste Donderdag hebben gehoord zich vooraf hebben verdiept in de soort. Na het beluisteren van een geluidsfragment is twijfel niet nodig.

Wij besloten gisternacht toch maar te blijven alhoewel het er niet erg hoopvol uitzag. Om 1.15 begon het eindelijk op te klaren en hebben wij nog tot 2.30 geluisterd onder goede omstandigheden. Weinig wind en een aangename temperatuur zorgden ervoor dat alle rietvogels begonnen te zingen. Dit ging echter niet op voor het Klein Waterhoen. Hieruit wil ik niet concluderen dat de vogel weg is maar het is wel opvallend dat de vogel zich naar de hele dag regen zich niet laat horen.

Hopelijk zijn mijn twijfels ongegrond en wordt de vogel vanavond gewoon weer gepiept,

Groetjes Peter
Cheers,

Birding Asia with the Oriental Bird Club, orientalbirdclub.org