Beste vogelaars,
Hieronder een beschrijving van wat ik heb waargenomen.
Zaterdagavond 19 mei iets na 20.30 uur kwam ik Jeroen Steenbergen vergezellen in de buurt van de plek waar donderdagavond een Klein Waterhoen was gehoord en gezien. Een derde vogelaar kwam later, maar nog voor zonsondergang, bij ons staan. We hoorden op een gegeven moment een opvallend roepende Waterral met een regelmatig ‘kep’-geluid dat naar het einde toe versnelde. Dit geluid was regelmatiger en lager (het had geen ‘ie’ klank) dan de in dit forum genoemde opname op lauwersmeer.com.
Rond 21.40 uur begon een Klein Waterhoen te roepen met een ‘kwep’-geluid, dat ook naar het einde toe versnelde. De vogel riep 10-15 minuten lang in totaal zo’n 15 keer. De Waterral riep ook vaak, ik heb dit echter niet geteld. Klein Waterhoen en Waterral hebben tot ongeveer 21.55 uur samen/doorelkaar geroepen op geringe afstand (ik schat zo’n 30 meter) van elkaar. Na die tijd was tot zeker 22.25 uur alleen de Waterral te horen.
De plaats is als volgt: Ter hoogte van de 2e parkeerplaats (degene die op een vluchthaven lijkt) op de Knardijk is aan de Harderbroekzijde van het fietspad een aantal struiken en bomen te zien die een sloot/geul door tweeën delen. Ten oosten hiervan loopt naast de geul een rietkraag. Het Klein Waterhoen bevond zich ter hoogte van waar dit rietgedeelte breder wordt. Ik schat zo’n 10-20 meter van de kant af. De Waterral riep nog iets oostelijker van deze plek.
Ik ben niet bekend met Waterrallen die Klein Waterhoen imiteren. Ik ben daarom benieuwd of iemand een geluidsopname van zo’n Waterral heeft en zou deze dan graag willen horen.
Op
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2438975 hoor ik geen Klein Waterhoen, maar wel de Waterral die ik hierboven beschreven heb. Ik hoor de vogel de gehele opname en vanaf seconde 38 is de versnelling op het eind van de roep/zang te horen.
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman