Rubus macrophyllus?

Gestart door mgeven, augustus 27, 2013, 21:09:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

mgeven

Vandaag weer een braam uitgeprobeerd. Kwam met de sleutel op de Bolle Haarbraam uit, maar vind de bladvorm niet echt passen. Klopt mijn determinatie wel? Of waar ben ik in de fout gegaan?

Alvast bedankt,


Gr. Michel

Rense Haveman

Hij lijkt stikvol te zitten met sterharen op de onderzijde van het blad, klopt dat?
Groet! Rense

havikskruiden!

mgeven

Volgens mij niet, ik zag enkel lange haren, vooral op de nerven maar ook een enkele er tussen. Voelde ook niet echt zacht.

Rense Haveman

Maar vilt voel je ook niet! Dat kun je alleen zien met een loupe, of de onderzijde is echt wit. En ik denk een dergelijk blad te zien in de overzichtsfoto?
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Overigens lijken vorm van de bloeiwijze (heb je een foto van het geheel?) en de beharing op de turio wel degelijk sterk op macrophyllus....
Groet! Rense

havikskruiden!

mgeven

Zal nog eens teruggaan om de onderzijde te bestuderen. Hierbij nog een foto van een complete bloeiwijze.

mgeven

Vandaag teruggewenst en kon geen sterharen ontdekken op de onderkant. Wel veel afstaande haren, ook tussen de nerven.

Rense Haveman

Lijkt me toch een extreme zonvorm van macrophyllus. Iris, Peter: hebben jullie tegenwerpingen??
Groet! Rense

havikskruiden!

peterv

Ik kijk heel gek aan tegen die witte onderkant van het blad en zou dit op basis van deze foto's niet 100% zeker durven zeggen.
Mijn advies: maak (altijd) foto's van verschillende bladeren, zo mogelijk ook van verschillende scheuten. Met een foto van maar 1 blad en maar 1 stukje stengel sta je bij bramen heel snel op het verkeerde been (tenzij je de soort goed kent en in het veld in staat bent om uit wel 50 of 100 bladeren juist een voor de soort heel kenmerkend blad goed op de foto te zetten).


groet, Peter
Peter Venema

mgeven

Ok, het is om de hoek dus ik zal nog wel een paar foto's maken en hier laten zien.

mgeven

Trouwens gisteren nog deze foto gemaakt van een jonge loot.