Porcellionides(?) van Cyprus - Welke?

Gestart door Arp, juni 25, 2007, 13:54:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo allemaal,

Onlangs kreeg ik als "souvenir" uit Noord-Cyprus foto's van deze pissebed, met de verwachtingsvolle suggestie erbij dat ik wel zou kunnen zeggen welke soort het is - ja, *duh* :blink: (zie ook hier)

Zelf vind ik het dier van alles (c.q. het weinige) dat ik ken het meeste op een Porcellionides lijken en dan dus behoorlijk richting P. pruinosus en totaal niet richting P. cingendus, maar verder dan dat kom ik niet. Tussen de delen van Schmalfuss' Griekse pissenbeddenaanvullingen die ik kon bemachtigen zit helaas geen boekje over Porcellionides (of Metoponorthus).

De hele habitus, de witte poten, de antennes met witte vlekken rond de gewrichten, de gladde achterranden van de rugschildjes, de vorm van de kop, telson en uropoden doen mij allemaal sterk aan P. pruinosus denken, en er zouden ook oranje exemplaren van moeten bestaan, maar ik mis dan toch wel de fluwele "pruimenhuid" een beetje, of is die "waas" genoeg indicatie? Het diertje is overigens gevonden aan een muur binnenshuis.

Het is natuurlijk ook aannemelijk dat er tussen de 30+ Porcellionides-soorten die faunaeur.org geeft voor Europa nog wel iets anders zal zitten met dergelijke kenmerken, maar welke zouden dan in aanmerking kunnen komen? Of is het mogelijk zelfs helemaal geen Porcellionides?

Afbeeldingen en info op internet zijn helaas schaars ... :mellow:  Weet iemand van jullie iets meer van exotische pissebedden?

Alvast bedankt voor enige tips in de goede richting!
Vriendelijke groeten, Arp

[size=8]P.S. Ik zit even een week zonder internet in de rimboe, dus wees niet verbaasd als er niet direct een enthousiast antwoord op enige reactie/tips komt[/size] ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Het is inderdaad een Porcellionides. De tweekleurige antennen en het 'bestoven' uiterlijk verraden deze soort. Waarschijnlijk is het P. pruinosus, de meest algemene Porcellionides die in enbuiten Europa voorkomt. Het is een cosmopolitische soort. In Nederland zit hij vooral in composthopen van paardestallen en koeienstallen, mist het compost niet te nat is. We vermoeden dat door klimaatsverandering deze soort nu ook op andere plaatsen voet aan de grond krijgt. Zo zijn ze recent op stenen muurtjes gevonden in het oosten vanhet land.

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

hay

Hallo Arp en Matty,
Porcellionides: oke. Maar ik vond/vind de uropoden en antennen wel erg lang, de kleuren wat anders. Ik weet niet, het ziet er "iets" anders uit. Misschien is het "gewoon" een autochtoon, dus Porcellionides cyprius  (?)... ;0),
en weer eens beste groeten aan beiden,
hay

A_kroon56

Door de drukte heb ik niet goed naar het habitusplaatje gekeken. Ik ben het met Hay eens dat de uropoden (de 'staartjes') te lang zijn voor P. pruinosus. Het zal dus een andere Porcellionides-soort zijn. Aangezien het zuiden van Europa nogal veel soorten kent, zelfs onbeschreven soorten, komen we er met deze foto's niet uit.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

#4
Hallo Matty, Hay en de rest,

Eindelijk terug van weggeweest - heel erg bedankt voor jullie mening over dit diertje in de tussentijd! Als jullie er niet uitkomen zal het mij ook wel vergeven worden dat er geen zekere determinatie op komt  B)

Wellicht dat ik nog eens bij dhr. Schmalfuss ga aankloppen om te zien of hij niet toch eens wat over de Procellionides in het gebied gepubliceerd heeft en of daar nog een kopie van te verkrijgen is (met stiekem een foto van deze erbij  :whistle: ). Mocht daar wat uitkomen dan meld ik het uiteraard weer.

Met dankbare groet,
Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)