Hoofdmenu

boleet

Gestart door ratje, augustus 27, 2013, 11:18:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Ik heb de foto's bekeken en misschien heb ik 2 soorten door elkaar gedaan? Ik voeg nog een foto toe waarvan de onderkant meer geel is. Ik vraag me af of deze duidelijkheid schept. Als ik de sleutel volgkom ik op 1-(netwerk)-2b-3b (snel blauw)-4b denk ik vanwege de hoedkleur. Misschien volg ik niet de juiste?
http://waarneming.nl/waarneming/view/78700164

Gulistan

Heb je al aan Gewone Heksenboleet (var. discolor) gedacht? En de nieuwe foto weet ik niet, maar lijkt aangetast door iets.
Groeten van Christiane

ratje

Citaat van: Gulistan op augustus 27, 2013, 20:56:19 PM
Heb je al aan Gewone Heksenboleet (var. discolor) gedacht? En de nieuwe foto weet ik niet, maar lijkt aangetast door iets.
Nee daar had ik niet bij gedacht. Ik zag hem op de NMV-site maar die heeft een gele hoed. De slakken waren sowieso bezig geweest. Ik dacht dat de (weinig zichtbare) buisjes geel waren. Lastig  :-\ 

xenion

Met die foto bij je waarneming met lichte hoed en rode buisjes en het feit dat er blijkbaar een netwerk op de steel zit hou je al niet heel veel meer over, volgens mij alleen Satansboleet (stinkt), of één van beide Roodnetboleten (geen geur of aangename geur).
Satansboleet valt volgens mij af omdat de hoed roze tinten heeft. Gezien de grondsoort zou het Fraaie roodnetboleet kunnen zijn, maar de rest van de kenmerken die genoemd worden in de Coolia kan ik zo niet beoordelen. Die soort heeft ook jong gele buisjes.
Groeten,
Martin

ratje

Martin, ik heb zojuist in de Coolia zitten lezen wb de boleten en de foto's nog eens bekeken. Ik ben hierdoor ook op de soort van Fraaie Roodnetboleet gekomen. Jan D. had een exx. meegenomen en hem ook nav  de Coolia op deze naam. Kan ik hem wijzigen in deze soort of wat zal ik er verder mee.

xenion

Als jij en Jan daar op uitkomen (en ik heel voorzichtig), wat is er dan op tegen?
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op augustus 30, 2013, 19:33:45 PM
Als jij en Jan daar op uitkomen (en ik heel voorzichtig), wat is er dan op tegen?
Niets, ik wil alleen graag zekerheid. Zodat er na het invoeren niets verkeerd kan gaan,  ;)

xenion

Ik kan geen garanties geven, inzichten blijven veranderen.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op augustus 31, 2013, 18:08:32 PM
Ik kan geen garanties geven, inzichten blijven veranderen.
Dat bedoelde ik ook niet. Het gaat er mij om als ik de soort invoer er nieuwe discussies over ontstaan. Wat de toekomst biedt weet niemand. ;)