Mogelijke Arendbuizerd tijdens trektelling

Gestart door Yeronimo, augustus 26, 2013, 22:15:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Beste iedereen,

Vandaag een geweldige trektelling gehad, de hele dag bleven zitten voor de roofvogels. Hierdoor ontdekte ik een roofvogel dat in eerste instantie alleen vloog en een buizerd passeerde en al snel aansluiting vond bij twee Wespendieven. Door grote afstand moeilijk foto's van te maken. In de telescoop gedurende een minuut bekeken en notities laten maken. Gedachte was Arendbuizerd.

'Onderkant staart rood, boven witte stuit, rode eindband. Geen losstaande polsvlekken, één geheel met borst (bruin van kleur). Duidelijke witte bases vergeleken met wespendief. Lange vleugels vergeleken met buizerd. Kop steekt lichtelijk uit (niet zover als wespendief), deed poging tot bidden en ging daarna echt bidden voor twee seconde. Geen uitstekende arendvingers zichtbaar, meer als buizerd/wespendief, mist geen pennen (vers), bovenkant vleugels ook vrij egaal bruin'

Snel foto's gemaakt en alles geobserveerd. Pikte hem op toen directe vergelijking met Buizerd mogelijk was en vloog daarna met twee Wespendieven hoog weg. Cirkelde samen met wespendieven rond naar zuidwest. Geen vogelgids of andere literatuur in het veld bij de hand gehad helaas waardoor ik onvoldoende heb opgelet of de polsvlekken toch donkerder waren in het geheel, in ieder geval viel het niet op. Ook niet gedetailleerd genoeg naar de buik gekeken, in veld oogde die nogal egaal bruin in ieder geval. Foto's gemaakt met 300mm, vogel gevolgd in swaro telescoop (25-50x vergroting). In ieder geval had de staart duidelijk geen donkere eindband (sluit Steppebuizerd uit) en was duidelijk rood (sluit wespendief uit). Buizerd kunnen erg variabel zijn weet ik, maar zelf zo?

Op de crops zijn de witte base te zien met de vrij lange vleugels en op de andere foto is de bovenkant van de staart redelijk te zien. Originele foto's heb ik uiteraard in bezit. Mocht nodig/interassant zijn, PM even je e-mail adres. Ik verwacht niet gelijk een wonder dat er mooi gelijk een naam op geplakt kan worden. Maar deze in de 'ignore' map gooien levert ten eerste geen leerzame discussie op en ten tweede hou ik niet zo van veel moeite voor niets doen.

Foto's:




Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden