Nieuwe Nikon Monarch Fieldscope

Gestart door M. Hoogteijling, augustus 30, 2013, 22:46:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

M. Hoogteijling

Nikon komt een dezer weken uit met een nieuwe telescoop: de Monarch Fieldscope. De nieuwe scope kent een modulaire opbouw:
- Objectief (60 of 82 mm)
- Prisma (schuine of rechte inkijk)
- Oculair (20-60x, 30-60x of 38x bij 82mm)

op Birdforum is men enthousiast op basis van de gebruikte techniek. Als ik de dollarprijs omreken zou de NL-prijs voor een complete 82mm set ca € 1600 zijn. En as hij de concurrentie met Kowa en Swaro aan kan zou dat zeer schappelijk zijn.

Er wordt gespeculeerd dat van de EDG-serie alleen de VR (Vibratie Reductie)-versie overblijft. Ben benieuwd of dit weer de ongekende prijs-kwaliteitverhouding van de Nikon ED82-A overtreft.

Hier een link: http://nikon.nl/nl_NL/product/sport-optics/field/spotting-scopes/monarch/monarch-fieldscope
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

hendrik.h

De Nikon MONARCH fieldscope is naar verwachting vanaf herfst 2013 verkrijgbaar. De adviesprijs bedraagt voor:
De MONARCH fieldscope met objectiefdiagram 82mm + Prisma recht  €  1.629.-De MONARCH fieldscope met objectiefdiagram 82mm + Prisma gehoekt €  1.629.-De MONARCH fieldscope met objectiefdiagram 60mm +Prisma  recht  €  1.369.-De MONARCH fieldscope met objectiefdiagram 60mm +Prisma gehoekt €  1.369.
De Nikon FSA-L3 adapter is naar verwachting vanaf herfst 2013 verkrijgbaar. De adviesprijs bedraagt €319-
]De Nikon DSA-N2 adapter is naar verwachting vanaf herfst 2103 verkrijgbaar. De adviesprijs bedraagt €319-
http://nikon.grayling.nl/56158-nikon-introduceert-monarch-fieldscope-voor-natuurliefhebbers
gr hendrik.

Wilfred

#2
Er wordt gespeculeerd dat van de EDG-serie alleen de VR (Vibratie Reductie)-versie overblijft. Ben benieuwd of dit weer de ongekende prijs-kwaliteitverhouding van de Nikon ED82-A overtreft.


Wel vreemd, want de huidige EDG serie is nog maar 3-4 jaar oud dacht ik.
De nieuwe ziet er in elk geval goed geproportioneerd uit en zal zeker bij de Nederlandse scoopliefhebbers beter in de smaak vallen dan huidige, te zware en te grote, EDG kanonnen.
Als ik de afbeelding van de 60mm bekijk lijkt me het balancepunt t.o.v. statiefsteun wel wat problematisch ver uit elkaar te liggen.
Hopelijk wordt Nikon met deze nieuwe serie net zo populair als Leica, Zeiss, Swarovski en Kowa.
Aan de prijs en de optiek zal het niet liggen en daar lag het ook bij de vorige modellen al niet echt aan. Misschien is de Nederlandse markt gewoon te klein voor 5 topmerken.