ganzenvoetkokermot – Coleophora sternipennella?

Gestart door Sjors, augustus 25, 2013, 22:07:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Dit zou een ganzenvoetkokermot – Coleophora sternipennella kunnen zijn, maar mede door het gebrek van foto's ben ik absoluut niet zeker.

Koker op bloeiwijze van een ganzenvoet
Lengte 6 ½
Vandaag gevonden in de Groene ster te Leeuwarden
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Elachista

Mooie vondst van een soort waar je doorgaans vaker de vlinders van ziet dan andersom, maar lijkt me wel te kloppen.
Groet,
Tymo

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

lucknijnsberg

Ha Sjors,
vond de soort ook vandaag op melganzevoet in het duin.

http://waarneming.nl/waarneming/view/79145128
Groetjes Luc

arnoldwijker

Volgens bladmineerders / Willem is een koker aan de kust op een bloemhoofd van melganzevoet niet zomaar aan deze soort toe te dichten ....

lucknijnsberg

Ik heb de waarneming verwijderd want geeft alleen maar ruis anders.
Luc

maartenwielstra

Ik las dit toevallig ook op bladmineerders vandaag. Bij mij thuis in Noordwijkerhout zie ik vrij veel kokers hangen aan Ganzevoet op verschillende plekken. Ze hebben spikkels en lengtegleuven. Varieren van wit tot bruinig.

lucknijnsberg

Volgens mij klopt het ook wel maar bladmineerders is er wat vaag over.
Ik ka nergens afbeeldingen van de andere kokers vinden die ook op ganzenvoet voorkomen.
Dus tja 100% zekerheid is er niet.
Luc

maartenwielstra

http://ukmoths.org.uk/show.php?id=4733


566 Coleophora sternipennella (Ganzenvoetkokermot)(Zetterstedt, 1839)
Wingspan c. 13mm.Part of a group of species that are difficult to separate on external characters, this species is most like
Coleophora saxicolella in appearance, and both species feed on the same foodplants and have very similar larval cases.




565 Coleophora saxicolella (donkere meldekokermot)Duponchel, 1843
Wingspan 13-16 mm.The eggs of this species are laid on the florets of goosefoot (Chenopodium) and orache (Atriplex). The larva makes a silken case, 6-7mm long when fully formed.

[/font]

maartenwielstra

Zouden kokers groter dan 7 mm op Ganzenvoetkoker wijzen? Ik denk dat ze dat namelijk wel zijn hier bij mij thuis. Wel vreemd, aangezien de imago's van Donkere Melde juist groter kunnen worden dan Ganzenvoetkokers...

maartenwielstra

http://www.bladmineerders.be/nl/content/coleophora-sternipennella-zetterstedt-1839-0



gANZENV.Koker:

De rups leeft in een zijden koker van 6 - 8 mm. Deze is buisvormig en heeft een ruwer uitzicht door de zandkorreltjes erop.
De koker is grijsgeel met onduidelijke lengtelijntjes.
De mondhoek is 20 - 25°.


Donkere Meldekoker:
Koker:

De rups leeft in een korte gedrongen zijden koker van 6 - 7 mm.
De koker is bezet met meel van de waardplant.

maartenwielstra

Net even op onderzoekje uitgegaan direct naast de deur. In één sprietje Ganzenvoet zaten 20 zakken/kokers. De meesten bleken van Hoornzakdragers te zijn! Er waren ook een stuk of 5+ coleophora's. Deze waren bleek/gelig tot bleek oranjebruinig getint. Ze leken niet op de afbeeldingen die je op internet vindt van donkere melde en ganzenvoetkokermot. Veel bleker, langgerekter,kaler (niet veel zandkorrels) en met duidelijke gleufjes. De grootste was 8 mm precies. Vage shit allemaal...

maartenwielstra

Nog even iets beter gecheckt net in het schamele plukje naast mijn huis. Helaas moest ik stoppen omdat het donker werd. 2 'klassieke' Donkere Melde/Ganzenvoet gezien (het type dat je op google vindt); beide 5 mm lang. Ook een 'puntige' wittige opgemeten, zoals Sjors ze ook heeft geplaat; die was 6 mm. Met die van 8 mm erbij (van het type te zien in mijn eigen foto; 'gevleugeld' achtereind, maakt dat in totaal volgens mij 3 verschillende types kokers! En misschien wel 3 verschillende soorten! Maar welke...ik zal straks wat foto's uploaden.

maartenwielstra

Ik denk dat één van de drie types die ik tegenkom Witsprietmeldekokermot is. Ook door Sjors gefotografeerd. Bij lepiforum.de heb ik gezocht op de latijnse geslachtsnaam van 'Ganzenvoet', toen de coleophora's afgecheckt. Nu die puntige kokers nog. Die kleine compacte donkere is in elk geval Donkere Meldekokermot OF Ganzenvoetkokermot wat mij betreft.

maartenwielstra

Vanmiddag flink bosje Ganzenvoet bekeken. Enkele 100-en 'Witsprietmeldekokers', en evenzoveel Bijvoetbloemkokers er direct naast, en daartussen ook nog 10-tallen Duizendbladkokers. Alles op enkele vierkante meters! Gek genoeg zag ik (in de gauwigheid) geen kokers van andere meldekokermotten. De 'puntkokers' lijken me een groeifase van de Witsprietmelde, daar ik intermediaire exemplaren tegenkwam.