roodkopklauwier x kleine klapekster?

Gestart door laatvlieger, mei 19, 2007, 18:07:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rutger

ik vind hem veel meer iets van zuidelijke klapekster hebben eigenlijk.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

laatvlieger

Vreemd is dat er veel rood in de kop, in de mantel en zelfs in de vleugesl zit. Misschien zelfs wel een beetje in de middelste staartpennen. Verder zijn de schouderveren opvallend wit (een grote witte plek vormend). Dit komt eigenlijk alleen maar bij maskerklauwier en roodkopklauwier voor. De grijze kop en grijze mantelveren wijzen weer in de richting van een klapekster, zuidelijke kapekster, steppeklapekster of kleine klapekster.
De staart, voor zover zichtbaar, lijkt misschien nog wel het meest op die van een grauwe klauwier, maar roodkopklauwier komt ook aardig in de buurt.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Stijn Schreven

Ik zie dat hij geringd is, dan zouden ze het toch na kunnen trekken?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

JaapHennevanger

Waarschijnlijk hebben hun hem/haar geringd ;)  
Jaap Hennevanger



eline1234

Eline

redmar_woudstra

Er lijkt mij wat bruins te zitten op de rug en kop, in het grijs. Of zie ik dat verkeerd? Dat zou wat meer wijzen op grauwe klauwier, als ik het goed zie.
groet,
Redmar

JaapHennevanger

Citeerhun hem haar en hullie:P
Ja ik bedoelde hiermee dat die mensen de vogel hebben geringd B)  :P  
Jaap Hennevanger



maartenwielstra

Citeerhun hem haar en hullie:P
hullie komt volgens mij uit zeeuwse kringen, nietwaar Eline?

Rinie van Reenen

Zou de oranje kleur niet, zoals door Teus gesuggereerd, van de aarde kunnen komen? Vooral bij die veeg op de kop, omdat de rest van de kap compleet grijs is. En die witte schouderveren en staartranden zouden ook als leucisme verklaarbaar kunnen zijn.
Aan de andere kant: als het gaat om een hybride, dan moet dat zoals Wouter zegt haast wel met Roodkop wezen:
- Dat is de enige met vrij veel wit op de staart (al zou ik zeggen: niet zóveel)
- Witte schouderveren
- Oranje kleur op flanken (daar is toch geen Kleine Klapekster voor nodig?)
- Oranje zweem op kop (maar dat lijkt me ietwat vergezocht)
Groet, Rinie van Reenen

JohanvantBosch

CiteerZou de oranje kleur niet, zoals door Teus gesuggereerd, van de aarde kunnen komen? Vooral bij die veeg op de kop, omdat de rest van de kap compleet grijs is. En die witte schouderveren en staartranden zouden ook als leucisme verklaarbaar kunnen zijn.
Aan de andere kant: als het gaat om een hybride, dan moet dat zoals Wouter zegt haast wel met Roodkop wezen:
- Dat is de enige met vrij veel wit op de staart (al zou ik zeggen: niet zóveel)
- Witte schouderveren
- Oranje kleur op flanken (daar is toch geen Kleine Klapekster voor nodig?)
- Oranje zweem op kop (maar dat lijkt me ietwat vergezocht)
die oranje flank kan toch van Maskerklauwier komen....?
leucisme geloof ik niet in, met het wit exact op de plekken waar in andere klauwierensoorten ook wit zit.

Rinie van Reenen

Citeerdie oranje flank kan toch van Maskerklauwier komen....?
Ja, dat kan ook, maar mijn punt was: deze vier zaken passen allemaal op de Roodkopklauwier.
De witte staartzijden passen trouwens beter op de Roodkop dan op de Masker.
Groet, Rinie van Reenen

Ben Wielstra

Het beest lijkt wel erg sterk op Kleine/Zuidelijke Klap en verder erg weinig op Masker/RoKoKla. Is dat niet raar? Nou heb ik vernomen dat er in een klauwieren familieboek (en daar zijn er twee van) een foto van een hybride zou staan. Kan iemand die ff checken? Lijkt het op dit schepsel?

Bas vd Burg

CiteerHet beest lijkt wel erg sterk op Kleine/Zuidelijke Klap en verder erg weinig op Masker/RoKoKla. Is dat niet raar? Nou heb ik vernomen dat er in een klauwieren familieboek (en daar zijn er twee van) een foto van een hybride zou staan. Kan iemand die ff checken? Lijkt het op dit schepsel?
Effe naar aanleiding van de opmerking van Ben, heb ik het boek "Shrikes - A Guide to the shrikes of the world" van Norbert Lefranc en Tim Worfolk.

Op pagina 75, plaat 14 staat een tekening van een hybride Roodkopklauwier x Grauwe Klauwier die toch errug veel lijkt op de foto.

De tekening is gebaseerd op foto's en tekeningen van een hybride die in 1995 nabij Vallenciennes Frankrijk is waargenomen
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

laatvlieger

hmmm interessant. Wel vreemd dat de mantel dan ook grijs is... het zou wel weer het rood in de handpennen verklaren..  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bas vd Burg

In hetzelfde boek een tekening van Grauwe Klauwier met een smalle bruine band op de mantel ipv een geheel bruine mantel. Of te wel het grijs van de kop en stuit lopen bijna in elkaar over.

In de tekst staat hierover het volgende:

L.c.collurio (Europe and Asia Minor except western Siberia an Transcaucasia). Described above. Variable: even in Western Europe, individual males may show characters of different "races". In males the chestnut of the mantle varies in brightness, shade an extent. In south-west Germany, out of 771 males examined c. 17% showed a restricted chestnut band on the back (Jakober an Stauber in Glutz von Blotzheim and Bauwer 1993). These birds could probably have passed for perfect representatives of race kobylini"

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012


teunvankessel

Citeerhun hem haar en hullie:P
en gullie  ;)  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Willem van Rijswijk

Hierbij ter vergelijking een paar plaatjes van een (vermeende) Roodkopklauwier x Grauwe Klauwier: http://users.skynet.be/ch-web/photos/lansen005.htm

laatvlieger

Oké gave plaatjes, komt toch wel een beetje in de buurt, maar vooral de kopvorm lijkt anders, of komt dat door de houding?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rinie van Reenen

CiteerOké gave plaatjes, komt toch wel een beetje in de buurt, maar vooral de kopvorm lijkt anders, of komt dat door de houding?
Voor mijn idee is het verschil in kopvorm inderdaad wel te herleiden tot de houding en de kijkrichting.
Groet, Rinie van Reenen