Zeewier-achtig zoetwaterwier

Gestart door PKAN, september 09, 2005, 14:07:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

PKAN

In park Sonsbeek in Arnhem trof ik een wier (?) aan dat wel heel erg veel op zeewier leek. Ik heb zoiets nog nooit gezien. Als iemand meer weet hoor ik graag wat het is. Hierbij een omschrijving

Uiterlijk
Het wier deed qua vorm denken aan de bovenkant van het gewei van een damhert: aan elkaar gegroeid tussen de takken van het gewei en daarboven loopt het deze takken uit in punten. Het weer was meer grijs dan groen gekleurd maar aan de punten zeer licht groen.

Het wier bedenkte sommige stenen in zijn geheel. Iedere plant (dus zo'n gewei) kan een handpalm bedekken.

Milieu
Ik trof het alleen aan op de grote stenen in de (kunstmatige) beek boven de grote waterval (dat is die waterval waar je ook onderdoor kunt lopen).

Dit is de waterval van beneden af gezien ziet deze waterval er zo uit:


Het water stroomt er zeer snel. Het water is oorspronkelijk zeer schoon bronwater maar is al door een aantal vijvers gestroomd waar veel mensen de eenden te eten geven. Het water is daardoor verrijkt met nutrienten: afgelopen zomer lag er af en toe een dikke laag stinkende alg op sommige plekken in de vijver erboven.




PKAN

CiteerKan het niet een soort darmwier zijn ?

http://www.onderwaterwereld.net/oww_ml/php...%20intestinalis
Darmwier -zoals ik dat op internet zie- is veel langwerpiger. Dit lijkt op het gewei van een damhert.

PKAN

#3
HERSTEL: Vandaag ben ik weer naar Sonsbeek geweest. Dit maal bewapend met een paraplu om in het water te kunnen wroeten. De onderkant blijk van het wier lijkt niet aan elkaar te zijn gegroeid, het blijkt om een substantie te gaan die ik heb gedetermineerd als inheemse prut (Viezedrap spec.).

Als ik dat er uitklop met mijn paraplupunt zodat het met het water meestroomd, dan blijft er een wier over dat inderdaad op darmwier lijkt. Bedankt voor de suggestie!

Nooit geweten dat zoiets moois in Neerlands zoetwater groeit.