slijmzwam

Gestart door Willy, augustus 23, 2013, 23:03:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Deze vanmiddag gevonden,nog nooit zo'n gele gezien.
Een slijmzwam in wording hoop dat hij er morgen ook nog is.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

ik mag niet gokken  :angel:    Druivenpitje of Troskalknetje.   ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

#2
Ik mag ook niet gokken zie wel wat het gaat doen,ben wel benieuwd.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

#3
Er is bijna niks van over,jammer heb nog wel een andere gevonden op een dode naaldboonstam.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Marian Jagers

Citaat van: Gert Kremer op augustus 23, 2013, 23:12:35 PM
ik mag niet gokken  :angel:    Druivenpitje of Troskalknetje.   ;D
dan kan er Physarum virescens ook nog wel als mogelijkheid bij :P en daarmee gaat het al aardig in de richting van het spelletje "Wie van de drie" ;D

Jammer maar helaas Willy. Iets om een volgende keer op te letten is dat rijpe slijmzwammen vaak veel minder goed opvallen omdat ze vaak minder fel gekleurd zijn dan in het onrijpe stadium. Misschien waren er wel vruchtlichamen maar vielen ze niet meer op. Overigens kunnen slijmzwammen inderdaad wel weer eens verdwijnen of ondertussen opgepeuzeld zijn.

Er zijn heel wat meer slijmzwammen waarvan het plasmodium geel is. Je nieuwe vondst hoeft dus helemaal niet dezelfde soort te zijn.
Groeten Marian

Willy

#5
Hallo Marian heb mijn foto"s nog eens beter bekeken en er staat inderdaad wat anders op in de rechterbovenhoek zitten bruinzwarte bolletjes,ga morgen kijkenen misschien wel wat mee nemen.Bedankt voor de tip.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

#6
Mijn nieuwe vondst is inderdaad een ander soort het is Heksenboter.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

en die bruinzwarte bolletjes dan?

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Ik denk uitwerpselen van een of ander beest(slak)
Maar is niet meer na te gaan ook ben er vanmiddag geweest alles is weg.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Hoi Willy,

Een kenmerk van vruchtlichamen van slijmzwammen is dat ze in het vrij veld snel vergaan (wind, regen ...) of opgepeuzeld worden. Het zijn nu eenmaal de sporendragers die als enige taak hebben om hun sporen te verspreiden.
Dat wij ze nodig hebben om de naam te bepalen ........... ;)
Groeten Marian