Duitse Kakkerlak?

Gestart door joostheeremans, augustus 23, 2013, 22:34:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Ik kan op waarneming.nl geen goed gelijkende foto's vinden, maar is dit een Duitse kakkerlak?
http://waarneming.nl/waarneming/view/78619521
Kakkerlak onbekend - Blattaria indet. gezien op 2013-08-23 Beverwijk
Foto's:





Bij voorbaat dank
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Arp

Nee, geen Duitse. De voor de hand liggende inheemse kandidaat zou Ectobius pallidus zijn, maar het beest zit me helemaal niet lekker voor die soort - ik denk dat het import zou kunnen zijn (eventueel Ectobius vittiventris??) ...

Is dit binnen of buiten?
Hoe groot/klein is het beest?
Of anders - hoe breed zijn de witte en zwarte randen in de foto?
Zijn jullie/huisgenoten onlangs in Zuid-Duitsland, Zwitserland of Italië geweest?
Heb je het beest gevangen?!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

joostheeremans

Arp, bedankt voor je antwoord. De kakkerlak zit al twee avonden aan de buitenkant van het raam op drie hoog. Lijkt dus op licht te reageren en kan vliegen, overdag nog niet gevonden. Ik heb het beest niet gevangen, maar zal nog een poging doen (al ben ik hier vanavond niet meer).

De zwarte rand op de foto is 0,8 cm groot, de witte 1,2. Hier in de flat wonen wel wat verschillende nationaliteiten, die wellicht op vakantie zijn geweest. Het onderlinge contact is niet zo groot. Wij zijn zelf begin juli naar Frankrijk geweest, ook staan er wat tuinkruiden al enige tijd buiten, maar volgens mij zijn die allemaal in Nederland gekweekt. Die E. vittiventris lijkt inderdaad sterk, het was een vrij langgerekte kakkerlak en die kleur komt volgens mij ook goed overeen.
Het is bij mijn vriendin thuis en ik weet niet of ik haar zo ver krijg het beest te verzamelen als ik hier niet ben. Ik had al aardig wat overredingskracht nodig om überhaupt de balkondeur te openen om het beest te fotograferen. Mocht ik hem kunnen verzamelen, wat is daarna de beste procedure? ( ik woon zelf in Wageningen, dus kan hem daar evt. op de uni afgeven voor determinatie).
Zijn trouwens hogere resolutiefoto's handig, of zijn deze soorten alleen met de bino te determineren?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Arp

#3
Voor echte determinatie moet je 'm (het zal een kereltje zijn) onder de vleugels kijken, maar grotere foto's van met name kop/halsschild kunnen ook al meer duidelijk maken (bijvoorbeeld of het inderdaad pallidus niet is).

Even speculerend dat het een exoot is, dan is vangen wel echt de enige mogelijkheid om het zeker te krijgen en zou het "collectiemateriaal" ook nodig zijn om er een officiële melding van de betreffende soort voor Nederland van te maken.

Je kunt je vriendin geruststellen dat het geen "huisbewonend plaagdier" is, maar een bosbewoner die wel op licht/warmte afkomt maar binnen niet echt kan overleven, laat staan voortplanten. Met name E. vittiventris is in het huidige verspreidingsgebied (rukt in Duitsland steeds verder op naar het noorden!) een bekende dwaalgast in huizen/gebouwen (komt idd op licht af) maar dus geen "jakkes kakkerlak".
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Qua afgeven:

Ik denk dat je het beest het beste rechtstreeks op kunt sturen aan iemand die er wat mee kan. Naar keuze bijvoorbeeld aan Roy Kleukers bij EIS/Naturalis, aan Wijnand Heitmans (heb ik geen contactgegevens voor, maar Roy wel), of eventueel aan mijzelf. Wat mij betreft (mocht je daarvoor kiezen) liefst levend, zodat ik ook nog wat "prettige" levendfoto's kan maken.

Mocht je hem kunnen vangen en ervoor kiezen om hem aan mij toe te sturen, drop dan even een PBtje voor adres en aanwijzingen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

joostheeremans

Ik heb er geen problemen mee om hem levend te vangen, geef daar eerlijk gezegd zelfs de voorkeur aan, maar moet dus even zien hoe dat het beste gaat. Ik zou 'm bijvoorbeeld in een weckpot (luchtdicht) kunnen doen, maar weet niet hoe lang hij dat overleeft en of er iets van voedsel bij moet. Ik ben zelf niet zo mobiel (geen auto, geen ov-jaarkaart) en levende kakkerlakken per post lijkt me ook niet de bedoeling. Maar goed, ik moet het beest eerst zien te vangen dus, terwijl ik hier de komende tijd niet meer zal zijn en de kakkerlak nog niet overdag heb gezien. Van mijn vriendin hoef ik geen vangactie te verwachten, op zijn best kan ze hem opsturen in een grondig ingepakte stofzuigzak ;) .
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Arp

Veel kwetsbaardere insecten dan kakkerlakken overleven versturen met de post prima :) Een plat stevig doosje heeft de voorkeur, zodat het door de brievenbus past - dat is vaak sneller (veel van de nieuwe postconcurenten zijn baggertraag) en bovendien (veel) goedkoper. Een goede methode is een plastic doosje van TicTac of schroeven van de bouwmarkt, met een paar gaatjes erin voor lucht (boortje 1mm of een hete naald). Vochtige (niet zeiknatte) tissue erin, of wat vers, vochtig blad of mos ofzo en voor een kakkerlak als voedsel misschien een beetje brood of een rozijn ofzo, maar die overleeft het zonder voer ook prima ;)

Stofzuigerzak mag van mij ook, maar dan liefst wel een verse (betaal ik wel  :angel: ).

Ik moet dit weekend nog vanuit Hengelo op en neer naar het westen, dus ophalen zou ook een optie zijn.

Probeer eerst maar te vangen  ;D

Had je nog grotere uitsnedes van de foto's?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

joostheeremans

Nou laat de kakkerlak zich natuurlijk niet zien en vanavond is hier niemand meer (dus ook geen licht meer). Ik weet ook niet heel goed waar te zoeken, kijk nu maar in en onder de kruidenpotjes, in plinten en kieren en rondom die deur, maar geen kakkerlak. Ik heb hier nog twee foto's van de kop en het halsschild, al weet ik niet zeker of dit meer verduidelijkt. Ik zal ze voor de zekerheid toevoegen:
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-


joostheeremans

Ik ben bang dat het niet meer gaat lukken om de kakkerlak te vangen, tenzij deze over een kleine week nog steeds aanwezig is. De afgelopen twee dagen zat hij op de ramen waar licht achter brandde, maar de komende dagen is hier niemand en zal deze (als hij inderdaad op licht afgaat) wel verkassen naar een ander balkon. In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken en de suggesties, mocht ik hem toch in bezit krijgen dan zal ik dat laten weten.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Arp

Met de nieuwe foto's is het voor mij zeker geen pallidus en ik kreeg mail van Wijnand Heitmans dat hij er inderdaad ook vittiventris in ziet. Vrijwel zeker meegelift met iemand. Ik moet op pad, maar zal later kijken of ik het antwoord van Wijnand integraal mag quoten.

Jammer dat het vangen niet gelukt is, maar ook zo een toffe waarneming. De soort kan worden aangevraagd - voorlopig nog maar even als incidentele import :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

joostheeremans

Arp bedankt voor de moeite, ik heb de soort aangevraagd in het daarvoor bedoelde topic. Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord van Wijnand Heitmans.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-