kraanvogels in augustus

Gestart door aatschaftenaar, augustus 23, 2013, 19:03:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

aatschaftenaar

Volgens mij "gewoon"ooievaars: http://waarneming.nl/waarneming/view/78602198

silhouet ziet er ooievaar achtig uit, beschreven vlieggedrag met 20 minuten cirkelen op thermiek (op trektellen.nl) en dan afzeilen klinkt ook meer als ooien en dan die datum...

Justin Jansen

Hallo Aad,
Krijg meerdere vragen hierover gekregen inmiddels, en onze eerste determinatie was ook Ooievaar, maar hoe we ook keken met zijn drieën, hoe onzekerder dit werd. Wat we ook probeerden hoe het licht er ook op viel, nooit wat een zwart/wit tekening zichtbaar van ooievaar. Ik heb nog twee screenshots toegevoegd, en als de algehele consensus is dat dit ooievaars zijn zal ik het graag veranderen.
Groet, Justin
M.v.g., Justin Jansen


aatschaftenaar

Hoi Justin,

Wel vreemd inderdaad dat je geen contrast hebt gezien. Toch blijf ik er bij dat het mij ooievaars lijken. Ik vind de hals en poten helemaal niet zo ver uitsteken en prima voor ooievaar. Verder ken ik langdurig thermieken in een rustige compacte groep niet zo van kraanvogels. Dat is toch vaak drie rondjes hoogte winnen en dan in actieve vlucht ipv afzeilend weer door. Daar komt bij de toch wel erg vreemde tijd van het jaar voor zo'n grote groep kraanvogels.Terwijl ooievaars in deze periode juist hun piek beleven.
groet

Aat

Justin Jansen

#3
Hoi Aad,


Gisteren Ooievaars op (ongeveer) dezelfde afstand gehad. Overigens dit voorjaar diverse groepen Kraanvogels meer als een kwartier draaiend op termiek gezien, dus erg ongewoon is het niet voor Kraanvogels. Maar hoor graag wat anderen denken. Heb de waarneming van een vraagteken voorzien.


Groet, Justin
M.v.g., Justin Jansen